طرز تهیه آبگوشت کرمانی یا متنجنه یا امام حسینی خوشمزه و سنتی

طرز تهیه آبگوشت کرمانی

 

آبگوشت مطنجنه یا متنجنه یکی از آبگوشت های بسیار خوشمزه و پر طرفدار کرمان و مردم رفسنجان می باشد. آبگوشت از هر نوعی که باشد برای ما ایرانی ها عزیز می باشد زیرا یک غذای مقوی و کامل به حساب می آید اما آبگوشت کرمانی که بیشتر مراسمات مذهبی به خصوص عاشورا و تاسوعا تهیه می شود و به آن آبگوشت امام حسینی نیز می گویند و در شهر بم نیز این آبگوشت کرمانی تهیه می شود و بسیار مشهور و محبوب است. آبگوشت کرمانی کمی متفاوت با آبگوشت های دیگر است و طعم و مزه فوق العاده ای دارد. امروز در پارسی دی آبگوشت کرمانی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

نخود۱ پیمانه
لوبیا چیتی۱ پیمانه
پیاز۲ عدد
گوشت گوسفندی همراه با دنبه۱ کیلوگرم
به۱ عدد
ترخون، شنبلیه و جعفری۱۲۰ گرم
سیب زمینی۴ عدد
برگه زردآلو۱۰۰ گرم
مغز گردو۱۰۰ گرم
لیموعمانی۲ عدد
رب گوجه فرنگی۲ غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه آبگوشت کرمانی

مرحله اول: آماده سازی نخود و لوبیا

ابتدا از شب قبل نخود و لوبیا را خیس کنید و چندین بار آبش را تعویض کنید تا نفخ آنها گرفته شود سپس آبکش کنید حالا ۱/۳ از نخود را جدا کنید و یکی از پیازهای دستور را پوست بگیرید و با نخود خوب بکوبید تا له شود.

مرحله دوم: تفت دادن مواد

حالا داخل یک قابلمه مورد نظر پیاز دیگر را که از قبل پوست گرفته و خرد کردید با روغن یا روغن دنبه تفت دهید تا سبک شود و بعد گوشت را به همراه فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

مرحله سوم: پخت گوشت

در ادامه نخود باقی مانده و لوبیا و نخود کوبیده شده را اضافه کنید و به مقدار کافی آب روی مواد بریزید و بگذارید با حرارت کم گوشت و حبوبات پخته شود. می توانید برای سرعت بیشتر از زودپز استفاده کنید ولی اگر با حرارت کم پخته شود روغن انداخته و جا افتاده تر می شود.

مرحله چهارم: افزودن مغزیجات

حالا گردوی خرد شده را به همراه سیب زمینی ها پوست گرفته و خرد شده و به خرد شده و برگه زردآلو و سبزی ها به آبگوشت کرمانی اضافه کنید و هم بزنید و بگذارید مواد برای ۱ ساعت دیگر پخته شود.

مرحله پنجم: افزودن رب و سبزیجات و سرو آبگوشت کرمانی

در ادامه رب را داخل یک تابه به همراه کمی روغن تفت دهید تا سبک و خوش رنگ شود و به همراه سبزی ها خرد شده به آبگوشت کرمانی اضافه کنید و در انتها تمام لیموعمانی را که از قبل سوراخ کرده و خیس خورده به همراه نمک اضافه کنید و بعد از جا افتادن آبگوشت آن را سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت آبگوشت کرمانی

  1. می توانید بجای استفاده از لیموعمانی از گرد لیمو به همراه کمی دارچین استفاده کنید.
  2. سبزی خشک عطر و بوی بیشتری دارد.
  3. گردو را باید له کنید سپس به آبگوشت کرمانی اضافه کنید.
  4. برای لذیذ شدن آبگوشت کرمانی از گوشت بره استفاده کنید.
  5. از به تازه یا خشک شده استفاده کنید.
  6. در بعضی رسپی ها از برگه هلو نیز استفاده می کنند.
  7. افزودن کمی پودر گوجه باعث لعاب و رنگ بهتر آبگوشت کرمانی می شود.

همچنین ببینید  

از
8
دیدگاه

  • محمد صالح ۲ سال پیش

    من کرمانی ام به جرات میگم بهترین غذایی هست که در مجلس امام حسین میدن تقریبا در کل استان کرمان این ابگوشت رو در محرم طبخ میکنن ، انشالله قسمت همه مردم ایران بشه

    پاسخ
  • yasi ۱۱ ماه پیش

    من کرمانی ام و حتما باید تو مس پخته شه تا تون طعم و مزه رو بده مغز گردو واجب نیس اما نکته مهمش پخت اهسته داخل کماجدون, گوشت تازه و به هست. درست کنید و حالشو ببرید دوستان. نوش جان!

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱۱ ماه پیش

      ممنون از شما دوست عزیز

      پاسخ
  • محمد زنگی آبادی ۸ ماه پیش

    با سلام آبگوشت معروف زنگی آباد ثبت جهانی شده. در ضمن داخل آبگوشت متنجبه عسل و خرما و مغز گردو نیز استفاده میشود به همراه گیاهان دارویی از جمله بادیون یا تخم شوید که بسیار مقوی و خوشمزه هست.

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۸ ماه پیش

      سلام خیلی ممنون از شما اقای زنگی

      پاسخ
  • فری ۳ ماه پیش

    سلام عسل و خرما چیه دیگه ۶۰ ساله دارم این آبگوشت رو میپزم خواهشاً خراب نکنین غذای به این خوبی رو مگه آبروغنو کرمانی میخوای درست کنی داروی گیاهی استفاده میکنی

    پاسخ