طرز تهیه پلو اسفندی شیرازی لذیذ و مجلسی با گوشت و حبوبات و گندم

دستور پخت پلو اسفندی

طرز تهیه پلو اسفندی

 

پلو اسفندی یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و جذاب شیرازی می باشد که مانند غذا های دیگر شیرازی بسیار لذیذ و خوشمزه و عامه پسند است. پلو اسفندی را می توانید در مدت زمان کوتاه و به آسانی پخت و نوش جان کنید. این غذای خوشمزه در شیراز با ۷ عدد حبوبات یا غلات درست می شود و می توانید لوبیای داخل دستور را بر اساس تمایل تغییر دهید و آن را متناسب با ذائقه اضافه و یا کم کنید. این غذای خوشمزه برای کسانی که علاقه زیادی به حبوبات دارند بسیار مناسب است و این حبوبات در کنار گوشت گوسفندی بسیار لذیذ و خوشمزه می باشد. پیشنهاد می کنیم یک بار آن را امتحان کنید تا طعم فوق العاده این غذا را تجربه کنید. امروز قصد داریم طرز تهیه پلو اسفندی شیرازی را در پارسی دی به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه پلو اسفندی شیرازی

  • گوشت گوسفندی با استخوان ۳۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • عدس ۱/۲ پیمانه
  • نخود ۱/۲ پیمانه
  • ماش ۱/۲ پیمانه
  • لوبیا سفید ۱/۲ پیمانه
  • گندم ۱/۲ پیمانه
  • جو ۱/۲ پیمانه
  • روغن کرمانشاهی به مقدار لازم
  • پودر میخک به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، زرد چوبه و ادویه پلویی جنوب و کره به مقدار لازم

طرز تهیه پلو اسفندی با گوشت و گندم و حبوبات

مرحله اول آماده سازی مواد

ابتدا همه حبوبات و غلات را غیر از عدس از شب قبل خیس کنید و هر چند ساعت آب حبوبات را عوض کنید. پیاز ها را بشورید و آن ها را پوست بگیرید و  روی تخته برش نگینی خرد کنید. برنج را به مدت ۲ ساعت در آب نمک خیس کنید. بعد از اینکه حبوبات و غلات خیس خوردند آن ها را بشورید و داخل قابلمه بزرگ بپزید و در ۳۰ دقیقه آخر عدس شسته شده را به قابلمه اضافه کنید. زیرا عدس زودتر از حبوبات دیگر پخته می شود.

مرحله دوم: پخت گوشت

در تابه مناسب مقداری روغن بریزید و اجازه دهید پیاز های نگینی خرد شده با حرارت ملایم تفت داده شوند و سبک و طلایی شوند. داخل زود پز یا قابلمه ای پیاز های تفت داده شده را به همراه ۳ لیوان آب و گوشت و ادویه ها که شامل نمک، فلفل سیاه و زردچوبه می باشد بزارید تا پخته شود و گوشت کاملا نرم و لذیذ شود. دقت کنید مقداری از آب برای پخته شدن برنج داخل قابلمه باقی بماند.

مرحله سوم: پخت برنج

بعد از پخته شدن گوشت، آن را خارج کنید و کنار بگذارید. سپس میخک و ادویه جنوبی را داخل قابلمه و آب گوشت بریزید و سپس برنج از قبل خیس شده را که آب اضافی آن را خالی کردید به داخل قابلمه آب گوشت بریزید و اجازه دهید تا آب گوشت جوش شود و برنج همراه آب گوشت قل بزند. بعد از اینکه مقداری از آب گوشت باقی مانده بود، حبوبات و غلات را به همراه مقداری نمک و زردچوبه به برنج اضافه کنید و کره را به همراه مواد اضافه کنید تا باهم پخته و ترکیب شوند و آب مواد تمام شود.

مرحله چهارم: آماده سازی پلو اسفندی

بعد از تمام شدن آب قابلمه و ترکیب شدن برنج و مواد، وسط برنج را به کمک کفگیر گود کنید و در وسط برنج، گوشت از قبل پخته شده را قرار دهید. سپس روغن داغ کرمانشاهی را به پلو اضافه کنید تا صدای روغن داغ شنیده شود. سپس شعله را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه برنج دم کشیده شود. بعد از آن پلو اسفندی آماده است. نوش جان.

نکات کلیدی برای تهیه پلو اسفندی لذیذ و مجلسی

  1. می توانید از لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز داخل غذا استفاده کنید.
  2. در صورت دوست نداشتن یکی از حبوبات آن را حذف کنید.
  3. در صورت تمایل می توانید مقداری زعفران دم کشیده روی برنج بریزید.
  4. برای مجلسی کردن برنج می توانید از خلال پسته روی برنج استفاده کنید.

همچنین ببینید

طرز تهیه پلو اسفندی شیرازی لذیذ و مجلسی با گوشت و حبوبات و گندم
5 (100%) 1 votes