طرز تهیه خورش شلغم خوشمزه و آسان و پرخاصیت با گوشت و آلو

طرز تهیه خورش شلغم

 

خورشت شلغم یکی از خورش های سالم و مقوی می باشد که می توانید همزمان با رسیدن شلغم آن را در منزل تهیه کنید این خورشت را می توانید همانند دیگر خورشت های سنتی ایرانی با مرغ یا گوشت خورشتی یا به صورت گیاهی تهیه کنید اما این خورشت خوشمزه را می توانید به صورت خوراک نیز تهیه کنید و با نان سرو کنید و یا به همراه پلو و سالاد میل کنید و از خواص خوب شلغم نیز بهرمند شوید. شلغم میوه نیست بلکه ریشه یک گیاه می باشد و یکی از مهم ترین محصولات در دنیا می باشد که هم خوراک انسان ها و هم حیوانات می باشد. اما هم ریشه و هم خود شلغم منبع خوبی از ویتامین سی می باشد که برای کنترل قند خون بسیار مناسب است و اثرات ضد التهابی دارد و محافظ در برابر باکتری های مضر است. امروز در پارسی دی طرز تهیه خورش شلغم با گوشت و آلو را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

گوشت خورشتی۳۰۰ گرم
شلغم۴ عدد
پیاز۲ عدد
آلو بخارا۵ عدد
زعفرانبه مقدار لازم
چوب دارچین۱ تکه
رب گوجه فرنگی۱ ق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، پودر دارچینبه مقدار لازم

طرز تهیه خورش شلغم با گوشت و آلو

مرحله اول: تفت دادن 

ابتدا پیازها را پوست بگیرید و نگینی خیلی ریز خرد کنید سپس داخل یک قابلمه یا زودپز ریخته و به همراه کمی روغن و زردچوبه پیازها را تفت دهید تا سبک و طلایی شود و بوی خامی زردچوبه گرفته شود سپس گوشت را اضافه کنید.

مرحله دوم: پخت گوشت

در ادامه گوشت را به همراه فلفل سیاه و پیاز خوب سرخ کنید تا گوشت ها کاملا سرخ شوند این کار باعث می شود کاملا گوشت خوشمزه و بوی زهم ندهد حالا چوب دارچین را اضافه کنید و چند پیمانه آب جوش ریخته و بگذارید تا به جوش بیاد سپس حرارت را کم کنید تا گوشت پخته شود.

مرحله سوم: افزودن شلغم

در ادامه وقتی گوشت پخته شد چوب دارچین را خارج کنید و داخل یک تابه با کمی روغن رب را تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود سپس به قابلمه گوشت اضافه کنید سپس شلغم ها را پوست بگیرید و به ابعاد دلخواه خرد کنید و داخل همان تابه کمی سرخ کنید و به گوشت اضافه کنید.

مرحله چهارم: تهیه خورش شلغم

بعد از افزودن گوشت باید آلو را اضافه کنید. آلو بخارا را از قبل با کمی آب خیس کنید و به همراه همان آب داخل قابلمه ریخته و کمی زعفران و نمک و پودر دارچین بریزید و برای ۱۵ دقیقه صبر کنید تا آلو ها نیز پخته شود بعد از آن چک کنید و نمک خورشت را اندازه کنید و زمانی که تقریبا غلیظ شد به همراه پلو میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت خورشت شلغم

  1. می توانید بجای گوشت از مرغ استفاده کنید و یا به صورت گیاهی این خورشت را تهیه کنید.
  2. پودر دارچین را نباید از ابتدا بریزید زیرا باعث تیره شدن خورشت می شود.
  3. می توانید رب را حذف کنید و با زعفران فراوان به این خورش رنگ دهید.
  4. گوشت را به اندازه قیمه یا درشت تر خرد کنید.

همچنین ببینید 

از
1
دیدگاه