طرز تهیه شیرینی دانه قهوه ساده و مجلسی و فوق العاده خوشمزه با فر و بدون فر

طرز تهیه شیرینی دانه قهوه

 

یکی از شیرینی ها بسیار ساده و خوشمزه است که به دلیل شکل ظاهری آن که شبیه به دانه قهوه می باشد به این اسم مشهور شده است. اگر به طعم و مزه های کاکائویی یا قهوه ای علاقه دارید عاشق این شیرینی خواهید شد. این شیرینی نیاز به قالب خاصی ندارد و می توانید به راحتی حتی بدون داشتن فر آن را تهیه کنید. شیرینی دانه قهوه یا شیرینی به شکل دانه قهوه ایده بسیار خوبی برای عید نوروز یا دورهمی ها می باشد. این شیرینی با کره تهیه می شود که اگر طعم و مزه کره را دوست ندارید می توانید از ماگارین استفاده کنید. دقت کنید شیرینی های سنتی را اصلا نباید ورز دهید زیرا خیلی زود به روغن می افتد و سفت می شود. امروز در پارسی دی طرز تهیه شیرینی دانه قهوه با فر و بدون فر به شما یاد خواهیم داد.

مواد لازم 

تخم مرغ۱ عدد
پودر قند۱ پیمانه
کره۱۰۰ گرم
آرد سفید۲ پیمانه
نشاسته ذرت یا گندم۱/۲ پیمانه ( قابل حذف است)
آب جوش۲ ق غذا خوری
پودر قهوه یا نسکافه فوری۱ ق غذا خوری
پودر کاکائو۲ ق غذ اخوری
بیکینگ پودر۱ ق مربا خوری
وانیلنوک ق چای خوری

طرز تهیه شیرینی دانه قهوه با کره و پودر کاکائو با فر و بدون فر

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا تمام مواد لازم را در دمای محیط قرار دهید تا کره نرم شود. در ابتدا این نکته را در نظر بگیرید که می توانید نشاسته ذرت را حذف کنید ولی برای تردی اگر در دسترس داشتید اضافه کنید. در ادامه نسکافه فوری را داخل آب جوش حل کنید و کنار قرار دهید تا خنک شود.

مرحله دوم: هم زدن تخم مرغ

کره را به همراه پودر قند داخل کاسه ریخته و با همزن برقی با سرعت بالا بزنید و تا کره پفکی و حجیم شود. در حین هم زدن باید با لیسک دور گیری کنید تا همه کره هم بخورد و یکدست شود. در ادامه تخم مرغ را به همراه وانیل به کره اضافه کنید و به مدت ۱ دقیقه هم بزنید تا تخم مرغ به خورد مواد برود.

مرحله سوم: تهیه خمیر شیرینی

در ادامه مخلوط نسکافه خنک شده را اضافه کنید و هم بزنید. حالا آرد و پودر کاکائو و بیکینگ پودر را باهم مخلوط کنید و سه بار الک کنید. مخلوط آرد را کم کم به مواد اضافه کنید. ابتدا از لیسک کمک بگیرید و خمیر را جمع کنید و کمی با نوک انگشت خمیر را ورز دهید تا نرم و لطیف شود. این خمیر نیازی به استراحت ندارد ولی اگر احساس کردید خمیر گرم شده به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید.

مرحله چهارم: پخت شیرینی به شکل قهوه در فر و بدون فر

حالا از خمیر به اندازه یک گلوله کوچک بردارید و با کف دست گلوله کنید و به شکل بیضی در بیاورید و داخل سینی فر و یا تابه دو طرفه که کاغذ روغنی انداختید قرار دهید. حالا با چاقو وسط شیرینی یک شکاف باریک ایجاد کنید و با فاصله از هم همه شیرینی ها را تهیه کنید و برای پخت در فر به مدت ۲۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ قرار دهید. ولی برای پخت بدون فر باید در تابه را بسته و روی شعله پخش کن قرار دهید و برای ۲۵ دقیقه صبر کنید تا شیرینی ها کمی پف کنند و پخته شوند. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت شیرینی دانه قهوه با فر و بدون فر

  1. با این مقدار گفته شده شما حدود ۸۰ عدد شیرینی خواهید داشت.
  2. بعد از پخت صبر کنید تا کاملا خنک شود سپس از روی سینی جدا کنید.
  3. بجای کره می توانید از روغن صاف قنادی استفاده کنید ولی این شیرینی طعم فوق العاده ای با کره دارد.

همچنین ببینید

طرز تهیه شیرینی دانه قهوه ساده و مجلسی و فوق العاده خوشمزه با فر و بدون فر
3.8 (76%) 5 votes