خواص و مضرات دانه چیا ، 18 خاصیت دانه چیا برای درمان و سلامتی بدن

خواص دانه چیا

خواص دانه چیا , مضرات دانه چیا , خاصیت ها و زیان های دانه چیا , o hw nhki dh

خواص و مضرات دانه چیا

چیا به عنوان یک گیاه دارویی در سراسر جهان محسوب می شود که از خانواده نعناعیان می باشد و ظاهر آن شبیه به تخم شربتی می باشد. این گیاه بی نظیر دارای خواص بسیار زیادی می باشد و بومی آمریکای مرکزی است.

گیاه چیا کاربرد تزئینی دارد و از دانه ی آن به عنوان مصارف دارویی استفاده می شود. این گیاه در زمان های گذشته به عنوان یک رژیم غذایی در دوره مایاها و آزتک ها بوده است. فواید زیادی برای دانه چیا ذکر شده است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

چیا گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص دانه چیا را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص این گیاه در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

خواص دانه چیا

مرطوب کننده طبیعی پوست

دانه های چیا به دلیل داشتن کلسیم زیاد به عنوان جایگزین محصولات لبنی می باشد. شما برای حفظ رطوبت پوست خود به کلسیم نیاز دارید. می توانید به راحتی دانه های چیا را در رژیم غذایی خود قرار دهید. مصرف دانه های چیا راه حل مناسبی برای سلامت استخوان ها و دندان ها می باشد.

افزایش انرژی بدن

شما می توانید دانه چیا را در صبح مصرف کنید شما که باعث افزایش انرژی بدن می شود. دانه چیا را به صبحانه خود اضافه کنید چرا که دارای ویتامین ب می باشد ، تیامین و نیاسین نیز در این گیاه وجود دارد که باعث بهبود سیستم عصبی و مغز می شود.

هضم راحت

دانه چیا برعکس دانه های کتان به صورت کامل قابل هضم می باشد. شما می توانید دانه چیا را جایگزین تخم مرغ کنید چرا که دارای مواد مغذی می باشد.

کاهش وزن و رژیم لاغری

دانه های چیا می تواند به شما کمک کند تا بر روی وزن خود کنترل داشته باشید. خوردن این دانه ها به دلیل فیبر محلولی که دارد باعث می شود تا شما احساس سیری کنید. این امر باعث می شود تا شما در شب احساس سیری کنید و از پرخوری پرهیز کنید. سعی کنید در مصرف دانه های چیا زیاده روی نکنید چرا که دارای فیبر هستند و ممکن است تعادل معده شما را بر هم بزنند.

بهبود عملکرد عصب ها

در دانه چیا منیزیم و مس وجود دارد که باعث می شود تا سیستم عصبی سالم نگه داشته شود. همچنین برای تقویت متابولیسم بدن می توان از دانه چیا استفاده نمود. اگر می خواهید عملکرد عصب ها را بهبود ببخشید بهتر است از این گیاه استفاده کنید.

کاهش کلسترول و تری گلیسیرید

دانه چیا به عنوان یک منبع چربی خوراکی می باشد که باعث کاهش کلسترول و تری گلیسیرید می شود. این گیاه باعث افزایش کلسترول خوب خون می شود. پژوهش ها نشان داده است که دانه چیا به عنوان یک منبع چربی مناسب بوده که می تواند از چاقی جلوگیری کند.

سفت کردن پوست

کلاژن در محصولات زیبایی و مکمل ها وجود دارد ، کلاژن باعث می شود تا پوست سفت تر ، محکم تر و لطیف تر شود. کلاژن دارای خواص ضد پیری می باشد. کلاژن از پروتئین می باشد و توسط اسید آمینه ساخته می شود. دانه چیا موارد مورد نیاز بدن شما را تامین می کند. چرا که دارای پروتئین می باشد. دانه های چیا با توجه به خواص خود به شکل ساده تری در بدن جذب می شوند.

تنظیم میزان انسولین

دانه چیا به عنوان یک منبع عالی در تنظیم میزان انسولین می باشد. این دانه باعث می شود تا مقاومت به انسولین در بدن کاهش یافته و میزان غیرعادی بودن انسولین در خون کاهش پیدا کند.

درمان آکنه

امگا سه برای بدن حیاتی است ، دانه چیا دارای میزان زیادی از اسیدچرب مورد نیاز پوست می باشد. دانه چیا را می توانید با ماهی های چرب ترکیب کنید چرا که ترکیب این دو ماده برای سلامتی مو و پوست مناسب است و باعث کاهش افسردگی بدن شده و این امر فشار را از روی پوست شما بر می دارد و از بروز آکنه و چروک پیشگیری می کند.

تقویت دندان ها و استخوان ها

دانه چیا دارای کلسیم و فسفر می باشد و برای سلامت دندان و استخوان ها مفید است. برای جلوگیری از پوکی استخوان بهتر است دانه چیا را مصرف کنید. فسفر موجود در این دانه باعث تامین ۲۷درصد فسفر بدن در طول روز می شود. منگنز نیز در این دانه وجود دارد که می تواند برای سلامت استخوان ها مناسب باشد.

درخشان سازی پوست

برای داشتن پوست سالم می بایست ذهن سالمی داشت ، زمانی که بدن دچار استرس و اضطراب می شود پوست نیز حساسیت خود را نشان می دهد. شما بهتر است از دانه چیا برای سلامت بدن خود استفاده کنید

چرا که حاوی منیزیم می باشد که به تنظیم قندخون ، عملکرد سیستم عصبی و افزایش انرژی کمک می کند. منیزیم باعث تثبیت سطح هورمون بدن می شود و یکی از عوامل داشتن پوست سالم می باشد.

سلامت قلب

شما با مصرف دانه چیا به دلیل اینکه کلسترول خوب خون خود را افزایش می دهید می توانید به سلامت قلب خود بهبود ببخشید. بهتر است از دانه چیا برای حفظ سلامت قلب خود استفاده کنید.

جلوگیری از علائم پیری

دانه چیا دارای روی هستند و می توانند باعث ایجاد پوستی صاف شوند. این امر به کاهش التهاب پوست کمک می کند. روی به عنوان یک ماده معدنی باعث جلوگیری از نشانه های پیری می شود. روی در دانه های چیا به میزان کافی وجود دارد.

افزایش سلامت متابولیک بدن

می دانید که کلسترول بالا برای سلامت قلب خطرناک است. دانه چیا سرشار از امگا سه ، پروتئین ، فیبر می باشد و به کاهش سطح کلسترول بد خون کمک می کند. شما باید غذاهای سالم مصرف کنید تا سلامت متابولیک بدن شما افزایش پیدا کند. مطالعات نشان می دهد مصرف دانه های چیا برای کاهش فشار خون موثر نیست.

مضرات دانه چیا

کاهش فشار خون

دانه های چیا باعث کاهش فشار خون می شود ، کسانی که فشار خون پایین دارند بهتر است در مصرف دانه چیا احتیاط کنند. برخی افراد به صورت طبیعی دارای فشار خون پایین هستند ، این افراد در مورد مصرف دانه چیا با پزشک مشورت کنند.

ایجاد مشکل در دستگاه گوارش

دانه چیا به دلیل داشتن فیبر فراوان باعث هضم بهتر غذا می شود. شما بهتر است در مصرف دانه های چیا زیاده روی نکنید ، چرا که باعث ایجاد مشکل در معده شما می شود. مصرف زیاد این دانه باعث ایجاد نفخ و اسهال می شود. شما قبل از مصرف دانه های چیا بهتر است اثرات گوارشی آن را بدانید و سپس به میزان مصرف کنید.

رقیق کردن خون

همانطور که گفته شد در دانه های چیا امگا سه به مقدار کافی وجود دارد ، کسانی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند نباید دانه های چیا را میل کنند. این افراد بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند. چرا که دانه های چیا نقش رقیق کننده خون را بازی می کند

و مصرف دارو و دانه های چیا خون را بیش از حد رقیق می کند که این امر بسیار خطرناک است. این دانه ها برای کسانی که دارای فشار خون پایین هستند مناسب نیست. اگر قصد عمل جراحی دارید بهتر است از خوردن این دانه اجتناب کنید.

تداخل دارویی

دانه چیا را بدون مشورت پزشک مصرف نکنید ، این موضوع در مورد بیماران دیابتی و فشار خون صدق می کند. شما بهتر است با پزشک خود در این باره مشورت کنید چرا که دانه های چیا باعث رقیق شدن خون و پایین آمدن فشار خون می شود.

همچنین ببینید