طرز تهیه نخود آب بدون گوشت خوش طعم و مقوی برای ریه و لاغری

طرز تهیه نخود آب

 

آب نخود یکی از خوراک ها بسیار خوشمزه و مقوی است. نخود آب یک غذای سالم است که می توانید برای میان وعده یا صبحانه و عصرانه نیز میل کنید. این غذا بیشتر در جنوب بیشتر تهیه می شود. شما می توانید نخود آب را با گوشت و یا بدون گوشت تهیه کنید. این غذا بیشتر در فصل سرما و یا در زمان بیماری های ویروسی بسیار مفید است. اما از دیگر خواص آب نخود می توان به رفع کم خونی و ریزش مو اشاره کرد همچنین برای درمان سرفه و ریه و گلو درد بسیار مفید است. اعراب و عرب زبان های خوزستانی به آن لب لبی نیز می گویند. اما برای تهیه این غذای مفید و خوش طعم حتما باید نخود را از قبل خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود. امروز در پارسی دی طرز تهیه نخود آب بدون گوشت و مفید برای لاغری و ریه را به شما آموزش خواهیم داد. همراه ما باشید.

مواد لازم 

بلغور گندم۳ ق غذا خوری
نخود۲ پیمانه
سیر۲ حبه
پیاز۱ عدد
آب قلم یا استاک گوشتبه مقدار لازم

طرز تهیه نخود آب با بلغور گندم و آب قلم

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا نخود را از شب قبل خیس کنید و چندین بار آب آن را تعویض کنید تا نفخ نخود گرفته شود و علاوه بر آن راحت تر پخته شود. شما می توانید پیاز داغ آماده برای تهیه این غذا استفاده کنید و خود کمی پیاز ها را تفت دهید. بلغور گندم را بشورید و خیس کنید.

مرحله دوم: تفت دادن مواد

در ادامه پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید. داخل قابلمه مورد نظر که قرار است نخود آب در آن پخته شود کمی روغن بریزید و پیاز ها را در حد تفت دادن هم بزنید تا سبک شود. در ادامه بلغور شسته شده و خیس خورده را اضافه کنید و کمی تفت دهید.

مرحله سوم: افزودن نخود

در ادامه سیر پوست کنده را به همراه نخود و آب قلم یا استاک گوشت اضافه کنید و مواد را برای ۱ دقیقه تفت دهید. در انتها کمی نمک و زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و روی مواد آب جوش بریزید. دقت کنید اگر از عصاره یا استاک گوشت استفاده می کنید کمتر ادویه بزنید زیرا عصاره ها حاوی ادویه هستند.

مرحله چهارم: تهیه آب نخود بدون گوشت

در قابلمه را قرار دهید و برای ۴ الی ۵ ساعت بگذارید تا نخود آب پخته و نخود ها کاملا نرم شوند. سپس بعد از غلیظ شدن نمک آن را اندازه کنید و داخل کاسه سرو ریخته و به همراه آبلیموترش تازه و نان سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت نخود آب جنوبی برای لاغری و ریه با آب قلم

  1. بلغور گندم باعث لعاب بیشتر این غذا می شود.
  2. می توانید نخود آب را با گوشت بپزید.
  3. به دلخواه می توانید از فلفل قرمز استفاده کنید.
  4. می توانید از زودپز برای پخت استفاده کنید.
  5. افزودن سیر دلخواه است و می توانید از پودر سیر بجای آن استفاده کنید.

همچنین ببینید

از
13
دیدگاه