طرز تهیه خاگینه خرما و گردو خوشمزه و مجلسی به شکل رولتی

طرز تهیه خاگینه خرما

 

یکی از انواع دسرها و یا شیرینی های سنتی ایرانی می باشد که بسیار خوشمزه و مقوی می باشد این خاگینه بیشتر به صورت رولتی تهیه می شود و برای یک دسر خوشمزه و مقوی برای مهمانی ها و یا عصرانه بسیار مناسب است. این دسر و یا شیرینی خوشمزه بیشتر در بین ترک زبان ها تهیه می شود که اسم های مختلفی دارد و به اشکال مختلفی تهیه می شود و این خاگینه به دلیل داشتن خرما نیز بسیار مفید است و می تواند یک میان وعده سالم برای کودکان نیز باشد. امروز در پارسی دی خاگینه خرما و گردو رولتی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه خاگینه 

تخم مرغ۴ عدد
ماست۱/۲ پیمانه
آرد۱/۲ پیمانه
بیکینگ پودر۲ ق مرباخوری
وانیل۱/۴ ق چای خوری

مواد لازم برای مواد میانی

خرما۳۰۰ گرم
هل۱/۲ ق چای خوری
دارچین۱ ق چای خوری
گردو چرخ شده۱ پیمانه
روغن مایع۲ ق غذا خوری

مواد لازم برای تهیه شربت

شکر۲ پیمانه
آب۱ پیمانه
زعفران۲ ق سوپ خوری

طرز تهیه خاگینه خرما و گردو رولتی

مرحله اول: هم زدن تخم مرغ

ابتدا تخم مرغ ها را به همراه وانیل حدود ۲ الی ۳ دقیقه با همزن دستی هم بزنید تا یکدست شود سپس ماست را به همراه بیکینگ پودر مخلوط کنید و زمانی که بیکینگ پودر اکتیو شد یعنی حباب حباب شد آن را به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید و با همزن دستی هم بزنید تا مواد به خوبی مخلوط شود.

مرحله دوم: پخت خاگینه

در ادامه آرد را روی مواد الک کنید و هم بزنید تا مواد مخلوط و آرد داخل مواد باز شود و بعد مواد خاگینه را داخل یک قالب ۲۰*۳۰ که از قبل چرب کردید بریزید و برای ۱۵ دقیقه در فر از قبل گرم شده در دمای ۱۸۰ قرار دهید تا خاگینه پخته شود.

مرحله سوم: تهیه مواد میانی

خرما ها را پوست بگیرید و هسته آن را خارج کنید سپس خرماها را چرخ کنید و به آن هل و دارچین و روغن مایع را اضافه کنید و هم بزنید سپس در انتها گردو را نیز اضافه کنید و هم بزنید مواد میانی ما آماده شده است.

مرحله چهارم: تهیه شربت

در ادامه شربت را آماده کنید برای تهیه شربت شکر و آب را با هم داخل قابلمه ریخته و هم بزنید تا دانه های شکر حل شود سپس روی حرارت قرار دهید و بعد از ذوب شدن زعفران را اضافه کنید و از روی حرارت بردارید نیازی به خیلی غلیظ شدن نیست.

مرحله پنجم: تهیه خاگینه خرما

حالا رولت تهیه شده را از فر خارج کنید و روی آن مواد میانی را به صورت یکنواخت پهن کنید و از یک سمت به آرامی شروع به رول کردن کنید و زمانی که رول شد روی آن با خلال دندان چند سوراخ ایجاد کنید و روی آن شربت ولرم را بریزید و بعد از ۱ ساعت استراحت برش بزنید نوش جان.

فوت و فن های دستور تهیه خاگینه خرما

  1. زمان و پخت خاگینه در فر با توجه به دماهای مختلف ممکن است متفاوت باشد پس حواستان باشد تا رولت خاگینه خشک نشود.
  2. شربت باید ولرم و رولت گرم باشد تا جذب شود.
  3. خرما را بلانچ کنید تا به راحتی پوستش جدا شود.

همچنین ببینید  

طرز تهیه خاگینه خرما و گردو خوشمزه و مجلسی به شکل رولتی
4.5 (90%) 4 votes