طرز تهیه حلوا بدون شکر و روغن سالم و خوشمزه با جو دوسر و خرما

دستور پخت حلوا بدون شکر و روغن

طرز تهیه حلوا بدون شکر و روغن

 

حلوا بدون شکر و روغن یکی از روش های بسیار خوب برای تهیه حلوای خوشمزه بدون قطره ی روغن و شکر می باشد. این حلوا بسیار سالم است و مخصوص کسانی است که دوست ندارند در حلوا از شکر یا روغن استفاده کنند و شما می توانید به راحتی با مواد جایگزین این دسر سنتی ایرانی را تهیه کنید. شما می توانید این حلوا را داخل بشقاب ریخته و با چنکال به آن شکل دهید و برای مراسمات مختلف مذهبی یا یک میان وعده سالم برای کودکان خود آن را تهیه کنید. حلوا بدون شکر و روغن با شیره انگور و خرما تهیه می شود و بهتر است همه مواد را اندازه گیری کنید و بعد استفاده کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه حلوا بدون شکر و روغن را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه حلوا بدون شکر و روغن

  • خرما ۱۳ عدد
  • گردو ۱/۴ پیمانه
  • آرد جو دوسر ۱/۲ پیمانه
  • ارده کنجد ۱/۳ پیمانه
  • شیره انگور ۲ ق غذا خوری
  • زعفران دم کرده ۲ ق غذا خوری
  • پودر گل و دارچین از هر کدام ۱/۲ ق چای خوری

طرز تهیه حلوا بدون شکر و روغن سالم و مقوی

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا خرما را داخل یک کاسه ریخته و روی آن آب جوش بریزید و ده دقیقه زمان دهید تا هسته و پوست خرما به راحتی جدا شود. خرما را آبکش کنید و با یک فشار دهید ساده پوست و هسته را جدا کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: پوره کردن مواد

خرما هسته گیری شده را به همراه گردو و گلاب داخل غذاساز یا ۱۲۳ یا میکسر خود بریزید و پوره کنید و کنار قرار دهید. آرد جو دوسر را ابتدا الک کنید و بعد اندازه گیری کنید و داخل تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید و کمی تفت دهید تا بوی خامی مواد گرفته شود.

مرحله سوم: افزودن خرما

آرد را حداقل برای نیم ساعت تفت دهید، حتما شعله کم باشد و هر چند دقیقه هم بزنید. سپس از تابه خارج کنید و الک کنید و مجدد به تابه برگردانید و پودر دارچین و گل سرخ اضافه کنید.

مرحله چهارم: حلوا بدون شکر و روغن

در ادامه به ترتیب ارده و شیره انگور را اضافه کنید و هم بزنید و مواد را زیر و رو کنید و در انتها زعفران غلیظ دم کرده را نیز اضافه کنید و بعد مخلوط خرما و گلاب را که در مرحله دوم میکس کردید بریزید و بعد حلوا را گهواره کنید و تا وسط تابه جمع شود. وقتی به این مرحله رسید حلوای ما آماده شده است، سریع به دیس مورد نظر انتقال دهید و با چنگال و یا شابلون دلخواه تزیین کنید و کمی هم بزنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه حلوا بدون شکر و روغن

  1. گهواره کردن حلوا به این معنی می باشد که دو دسته تابه را گرفته و به سمت چپ و راست خم کنید تا حلوا وسط تابه جمع شود.
  2. از ابتدا تا انتهای پخت باید حرارت کم باشد.
  3. آرد نباید تغییر رنگ دهد.
  4. برای لطافت بیشتر حلوا حتما باید یک بار قبل از تفت دادن و یک بار بعد از تفت دادن آرد را الک کنید.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه