طرز تهیه مربای گل گاوزبان خشک خوشمزه با شکر و لیموترش

مربای گل گاو زبان

 

یکی از انواع مرباها می باشد که شاید اسم آن کمتر به گوش شما خورده باشد ولی به قدری این مربا خوش رنگ و خوشمزه می باشد که شما را مجاب به تهیه کردن آن می کند. این مربا سرشار از خواص زیادی است که می توانید با تهیه این آن از خواص خوب آن نیز بهرمند شوید. منشا اولیه گل گاو زبان در دمشق بوده و در زمین های بایر می روید این گیاه کاملا طبی بوده و می توان گفت از تمام اجزای این گیاه اعم از گل و برگ آن استفاده دارویی می شود و همچنین دانه این گیاه نیز برای روغن استفاده می شود. اما گل گاو زبان آرامش دهنده اعصاب و روان است و کلیه ها را تقویت می کند همچنین التهاب و ورم کلیه را نیز بهبود می بخشد. امروز در پارسی دی مربای گل گاوزبان خشک با شکر و لیموترش را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

گل گاو زبان۲۰۰ گرم
شکر۴۰۰ گرم
آب۲ پیمانه
لیموترش تازه۱/۲ عدد

طرز تهیه مربای گل گاوزبان خشک با شکر و لیموترش

مرحله اول: آماده سازی گل گاوزبان

در ابتدا باید گل گاورزبان ها را خوب بشورید برای این کار آن داخل لگن آب سرد ریخته و چندین بار آبش را تعویض کنید تا گرد و خاک اضافی آن خارج شود و یا می توانید ۱ شبانه روز در آب قرار دهید سپس آبکش کنید تا تمیز شود.

مرحله دوم: دم آوری

حالا باید گل گاوزبان را دم کنید برای این کار گل گاوزبان را داخل کتری یا ظرفی ریخته و ۱/۲ پیمانه آب اضافه کنید و روی حرارت غیر مستقیم بخار آب بن ماری کنید این مرحله ممکن است تا دم آوری گل ها تا ۳۰ دقیقه طول بکشد تا خوب دم بکشد.

مرحله سوم: تهیه شربت

آب و شکر را داخل یک قابلمه بریزید و تا به جوش بیاد و کم کم دانه های شکر ذوب شوند سپس حرارت را کمتر کنید و بگذارید تا ریز جوش بزند و به مدت ۱ ساعت روی حرارت باشد تا شربت کاملا غلیظ و قوام پیدا کند.

مرحله چهارم: تهیه مربای گل گاوزبان

حالا باید گل گاوزبان دم کشیده را به همراه آبی که داخلش هست داخل شربت بریزید و آب نصف یک عدد لیموترش را بگیرید و اضافه کنید و بگذارید به مدت نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه مربا غلیظ شود سپس از روی حرارت بردارید و داخل شیشه های تمیز ریخته و نوش جان کنید.

نکات کلیدی در تهیه مربا گل گاوزبان

  1. وقتی گل گاوزبان را اضافه کردید یکبار شربت را هم بزنید تا مواد خوب یکدست شوند.
  2. افزودن لیموترش باعث خوش رنگ شدن مربا می شود.
  3. اگر لیموترش در دسترس نبود از ۱/۸ ق چای خوری جوهر لیمو یا لیموعمانی استفاده کنید.
  4. تهیه این مربا کمی حوصله و دقت می خواهد ولی پایان کار بسیار خوشمزه است.
  5. برای خوشمزه تر شدن می توانید از عصاره وانیل نیز استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
3
دیدگاه