طرز تهیه مربای گل محمدی خوشمزه و مجلسی همراه با فوت و فن آن

مربای گل محمدی

 

یکی از معطرترین و خوشمزه ترین انواع مربا های ما ایرانی می باشد که در دنیا نظیرش پیدا نمی شود حتما برای تهیه مربای گل از گل محمدی کوهستانی استفاده کنید زیرا گل های کوهستانی اصلا در بین شان تلخ ندارد. گل محمدی نوعی گل رز است که نماد عشق و زیبایی بوده و با آن گلاب و مربا تهیه می کنند. گل محمدی دارای خواص زیادی از جمله ضد سرطان، پاکسازی پوست، کاهش چین و چروک پوست، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت دستگاه گوارش است. امروز در پارسی دی مربای گل محمدی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

گلبرگ گل محمدی۲ لیوان پر
شکر۶ لیوان
آب۴ لیوان
جوهر لیمو۱/۴ ق چای خوری

طرز تهیه مربای گل محمدی

مرحله اول : آماده سازی گل محمدی

گلبرگ ها رو جدا کنید قسمت سفید رو با قیچی جدا کنید فقط قسمت صورتی باقی بمونه با آب سرد بشورید و روی پارچه تمیز پهن کنید و بگذارید تا خشک شود (گلبرگ ها اگه بزرگ بودن چند تکه کنید).

مرحله دوم : تفت دادن گلبرگ ها

گلبرگ ها را داخل تابه با حرارت کم تفت می دهیم تا حجم گلبرگ ها کم شود سپس زیر شعله را خاموش کرده و ۱ لیوان آب جوش روی گلبرگ ها می ریزیم و سریع درب قابلمه را می گذاریم تا عطرش خارج نشود برای ۲۰ دقیقه بگذارید در این حالت بماند.

مرحله سوم : تهیه شربت

۳ لیوان دیگر آب را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار می دهیم با شعله متوسط تا به جوش بیاد سپس جوهر لیمو و شکر را بهش اضافه کنید حالا شعله را کم کنید تا شکر ذوب شود و شربت قوام پیدا کند در حین قوام آمدن شربت یک فرچه آغشته به آبلیمو را اطراف قابلمه را بزنید این کار از شکرک زدن مربا جلوگیری می کند.

مرحله چهارم : تهیه مربا گل محمدی

وقتی شربت قوام پیدا کرد گلبرگ ها را به آن اضافه کنید و با شعله متوسط بگذارید ۶ الی ۷ دقیقه گلبرگ بپزند شعله را خاموش کنید و سریع دمکنی را بگذارید از قبل مقداری آب به همراه یخ داخل لگن ریخته و فوری قابلمه رو میزاریم داخل آب و یخ به مدت پنج دقیقه به این طریق شوک بهش وارد می شود و رنگ مربا تیره نمی شود از آب و یخ بیرون بیاورید. دمکنی همچنان رویش باشد تا سرد بشه سپس تو شیشه تمیز ریخته و در یخچال قرار دهید به همین راحتی مربا گل محمدی ما حاظر است آن را در وعده صبحانه با نان تازه میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت مربا گل محمدی

  1. اگر مربا بیش از حد قوام پیدا کند شکرک می زند.
  2. دم کردن مربا باعث می شود عرق نکند و رطوبت اضافی را بگیرد.
  3. اگر به روش بالا مربای گل را درست کنید مربای شما خوش عطر و بو می شود و نیاز به رنگ خوارکی و گلاب ندارد.
  4. اگر طعم هل را دوست دارید می توانید در هنگام پخت اضافه کنید.
  5. بجای مخلوط آب و یخ می توانید فقط یخ داخل لگن ریخته و قابلمه را روی آن قرار دهید.
  6. سعی کنید جوهر لیمو را حتما تهیه کنید ولی اگر در دسترس نبود از آبلمیو ترش تازه استفاده کنید.

همچنین ببینید 

طرز تهیه مربای گل محمدی خوشمزه و مجلسی همراه با فوت و فن آن
4.2 (84.44%) 18 votes