طرز تهیه مربای گل محمدی خشک ساده و فوری با گردو + ویدیو

دستور پخت مربای گل محمدی خشک

طرز تهیه مربای گل محمدی خشک

 

مربای گل محمدی خشک یکی از روش های تهیه این مربا می باشد که بسیار ساده و خوشمزه است و می توانید با گل محمدی خشک این مربا را تهیه کنید. این مربا هیچ فرقی با گل محمدی تازه ندارد و می توانید در همه فصل وقتی هوس یک مربای خوشمزه و ساده را کردید آن را تهیه کنید. این مربای خوشمزه در بیشتر شهر ها به خصوص اردبیل و تبریز و کاشان تهیه می شود اما بیشتر در آذربایجان پخت می شود و زبان ترکی به قیزیل گول معروف می باشد و در کنار کره و خامه و شیر برنج فوق العاده خوشمزه می شود. شما به دلخواه می توانید از کمی رنگ فرمز خوراکی برای رنگ بیشتر استفاده کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه مربای گل محمدی خشک را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه مربای گل محمدی خشک فوری و ساده

  • گل محمدی خشک ۱ پیمانه
  • شکر ۳ پیمانه
  • آب ۲.۵ پیمانه
  • جوهر لیمو ۱/۲ ق چای خوری یا آبلیمو تازه ۱  ق غذا خوری
  • گردو خرد شده ۱/۲ پیمانه
  • رنگ خوراکی قرمز به مقدار لازم

طرز تهیه مربای گل محمدی خشک شده آذربایجانی با گردو

مرحله اول: آماده سازی گل محمدی

ابتدا گل محمدی را باید پاک کنید تا شاخه یا برگی داخل آن نباشد. سپس گل محمدی را داخل یک تابه ریخته و روی حرارت ملایم و روی شعله پخش کن قرار دهید تا گل ها گرم و خشک شوند. دقت کنید اصلا نباید حرارت بالا باشد وگرنه گل محمدی زود تغییر رنگ داده و می سوزد.

مرحله دوم: افزودن آب جوش

در ادامه گل محمدی گرم شده را از روی حرارت بردارید و کمی با دست خرد کنید. سپس از الک رد کنید تا پودر شده های ریز آن جدا شود. سپس گل ها را داخل یک کاسه ریخته و روی آن یک لیوان آب جوش را بریزید و برای ۱۵ دقیقه بگذارید تا گل ها نرم شوند. حتما روی کاسه یک بشقاب قرار دهید تا گل محمدی رنگ باز کند و عطر آن خارج شود.

مرحله سوم: تهیه شربت

در ادامه شکر و آب را داخل یک قابلمه ریخته و کمی هم بزنید تا شکر مخلوط شود و صبر کنید تا شربت به قوام برسد. برای تست اینکه شربت به قوام رسیده کمی از شربت را داخل بشقاب ریخته و در یخچال قرار دهید و زمانی که سرد شد نباید به صورت روان حرکت کند.

مرحله چهارم: پخت مربای گل محمدی خشک با گردو

وقتی شربت به قوام رسید باید گل محمدی را با کمک یک کفگیر اضافه کنید و برای ۵ دقیقه خوب هم بزنید تا گل محمدی از هم باز شود. سپس آبلیمو یا جوهر لیمو را نیز اضافه کنید در این مرحله می توانید کمی رنگ خوراکی قرمز اضافه کنید و بعد از جوشیدن از روی حرارت بردارید و روی درب قابلمه دمکنی قرار دهید و صبر کنید تا خنک شود و بعد گردو خرد شده را اضافه کنید. مربای گل محمدی خشک شده آماده است داخل شیشه تمیز بریزید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه مربای گل محمدی خشک به روشی بسیار آسان

  1. می توانید گل محمدی الک شده را برای تزیین استفاده کنید.
  2. از آبلیمو صنعتی اصلا استفاده نکنید.
  3. شربت باید کاملا به قوام برسد و بعد گل محمدی را اضافه کنید.

همچنین ببینید  

از
17
دیدگاه

  • فاطمه ۱ سال پیش

    اندازه هاتون درست نیست .پس تکلیف یک پیمانه ابی که همراه گل سرخ وارد شیره میشه چی میشه .با ۵ دقیقه جوشیدن که قوام‌نمیاد

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      سلام دوست عزیزم دقت کنید 2.5 پیمانه آب دارید، که 1 پیمانه را به گل محمدی اضافه می کنید و بدون جوشاندن 15 دقیقه بگذارید تا گل محمدی را نرم کند و زمانی که شربت غلیظ شد گل محمدی را با کمک یک کفگیر داخل شربت بریزید می توانید ویدیو انتهای پست را مشاهده کنید.

      پاسخ