طرز تهیه آش لوبیا سفید ساده و خوشمزه با بلغور گندم و کشک

طرز تهیه آش لوبیا سفید

 

یکی از انواع آش ها می باشد که بسیار خوشمزه و مقوی است و در فصل زمستان و ماه رمضان بسیار پرکاربرد و خوشمزه است. آش ها برای ما ایرانی ها بسیار محبوب و دوست داشتنی هستند و ما برای یک دورهمی و یا پیک نیک همیشه به فکر تهیه یک آش هستیم حالا با کمی خلاقیت می توانید در تهیه آش ها متفاوت عمل کنید و با ترکیبات مختلف آش های جدید و متنوعی را تهیه کنید تا از روند تکراری تهیه آش ها خسته نشوید. اما این آش به دلیل داشتن لوبیا سفید از خواص خوب آن نیز بهرمند است. خواصی همچون تقویت حافظه، کمک به پیشگیری از سرطان، کمک به بهبود هضم، خواص آنتی اکسیدان و … از خواص بی شماری است که دارد. امروز در پارسی دی آش لوبیا سفید با بلغور گندم و کشک را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

لوبیا سفید۱.۵ پیمانه
سبزی آش۴۰۰ گرم
رشته۲۰۰ گرم
آب قلم یا استاک گوشت۱ عدد
بلغور گندم۱/۲ یپمانه
پیاز داغ و نعنا داغ و سیر داغبه مقدار لازم
کشکبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه آش لوبیا سفید و بلغور گندم و کشک

مرحله اول: آماده سازی لوبیا

ابتدا لوبیا سفید را باید خیس کنید بهتر است این کار را از شب قبل انجام دهید تا به خوبی نفخش گرفته شود و چندین بار آبش را تعویض کنید و یا می توانید ۱ عدد خیار را با پوست از وسط به دو نیم کرده و روی لوبیا ها بگذارید تا بهتر پخته و عمل نفخ گیری زودتر انجام شود لوبیا را به همراه آب داخل قابلمه یا زودپز ریخته و بگذارید تا پخته شود.

مرحله دوم: جوشاندن و افزودن سبزی

داخل قابلمه بزرگ آب قلم یا استاک گوشت (برای استفاده از استاک گوشت آن را داخل آب ولرم باز کنید و داخل قابلمه به همراه چند پیمانه آب بریزید) بگذارید قابلمه را روی حرارت تا به جوش بیاد سپس سبزی آش را داخل قابلمه ریخته و بدون گذاشتن درب قابلمه بگذارید سبزی پخته شود.

مرحله سوم: افزودن لوبیا و بلغور

وقتی سبزی پخته شده و رنگ آن تغییر کرده پیاز داغ و سیر داغ به همراه بلغور گندم و لوبیا پخته شده اضافه کنید و حرارت را کم کنید بگذارید مواد با هم پخته و یکدست شوند حتما درب قابلمه را نگذارید و با درب نیمه باز بگذارید مواد پخته شود.

مرحله چهارم: افزودن کشک و رشته

بعد از گذشت ۴۵ دقیقه آش پخته شده کشک رقیق شده را اضافه کنید و بگذارید تا پخته شود و در انتها پخت نوبت اضافه کردن رشته می باشد رشته ها را از وسط به دو یا سه قسمت خرد کنید و به آش اضافه کنید.

مرحله پنجم: تهیه آش لوبیا سفید

در ادامه که رشته ها پخته و نرم شدند نمک و فلفل سیاه و کمی زردچویه به آش اضافه کنید تا بگذارید برای ۱۰ دقیقه مواد پخته شود سپس از روی حرارت بردارید و با کشک و پیاز داغ و سیرداغ تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت آش لوبیا سفید با رشته

  1. افزودن بلغور گندم به آش اختیاری می باشد.
  2. حتما نمک را در انتها اضافه کنید زیرا رشته و کشک شوری دارند و ممکن است آش شور شود.
  3. اگر بعد از افزودن رشته آش خیلی غلیظ شد کمی آب جوش اضافه کنید.
  4. به دلخواه مقدار پیاز و سیر را بنا به ذائقه خود تغییر دهید.
  5. بنا به ذائقه خود میزان تند و تیزی این آش را کم و زیاد کنید.

همچنین ببینید  

طرز تهیه آش لوبیا سفید ساده و خوشمزه با بلغور گندم و کشک
3 (60%) 2 votes