طرز تهیه کلم پلو تهرانی خیلی خوشمزه و مجلسی با گوشت چرخ کرده

دستور پخت کلم پلو تهرانی

طرز تهیه کلم پلو تهرانی

 

کلم پلو تهرانی یکی از پلو های بسبار معروف و خوشمزه می باشد که با کلم پلو شیرازی بسیار متفاوت است زیرا از کلم سفید بجای کلم قمری استفاده می شود. شما می توانید این پلو خوشمزه را با گوشت چرخ کرده یا گوشت قلقلی و یا حتی با مرغ نیز تهیه کنید. این پلو طعم فوق العاده ای دارد و برای کسانی که تا حالا این پلو را تست نکردند حتما پیشنهاد می شود در لیست غذایی خود کلم پلو تهرانی را داشته باشند. مواد کلم پلو تهرانی بسیار قابل دسترس است و نیازی به سبزی یا مواد خاصی ندارد. امروز در پارسی دی طرز تهیه کلم پلو تهرانی با گوشت چرخ کرده را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه کلم پلو تهرانی خیلی خوشمزه

  • کلم سفید ۱/۲ عدد
  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۱ الی ۲ ق غذا خوری
  • گوشت چرخ کرده ۳۵۰ گرم
  • زعفران دم شده ۲ ق غذا خوری
  • برنج ۳ پیمانه
  • آب و روغن به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، جوز هندی، دارچین به مقدار لازم

طرز تهیه کلم پلو تهرانی با گوشت چرخ کرده و کلم سفید

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا باید برنج را باید آب سرد خوب بشورید و چنگ بزنید و بعد با کمی آب و ۱ ق غذا خوری نمک بگذارید تا خیس بخورد. کلم را خوب بشورید و به صورت خلالی ریز خرد کنید. زعفران را بسابید و داخل یخ دم بگذارید تا خوش رنگ شود.

مرحله دوم: تفت دادت مواد

در ادامه داخل یک تابه کمی روغن ریخته و کلم های خرد شده را کمی تفت دهید تا سرخ شود. زمانی که کلم ها طلایی شدند آن ها را از تابه خارج کنید. پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل همان تابه سرخ کنید تا طلایی شود و به آن کمی زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود.

مرحله سوم: تفت دادن گوشت

در ادامه رب را اضافه کنید و با پیاز خوب سرخ کنید. اکثر رسپی رب بعد از گوشت اضافه می شود ولی اگر رب را قبل از گوشت اضافه کنید طعم بهتری به غذا می دهد زیرا رطوبت گوشت باعث می شود رب خوب سرخ نشود. سپس گوشت را به همراه ادویه ها و نمک اضافه کنید و در حرارت بالا تفت دهید تا خوب تغییر رنگ دهد و سرخ شود، سپس کمی آب اضاف کنید و بگذارید تا گوشت خوب پخته شود و آب اضافی آن جمع شود. در انتها زعفران را اضافه کنید و تابه را از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم: تهیه کلم پلو تهرانی

در ادامه برنج را روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا کمی بجوشد در حین پختن باید کف روی برنج را بگیرید، زمانی که دانه برنج را در دست گرفتید و با فاشر دست له شد اما مغز آن هنوز سفت بود آبکش کنید. کف قابلمه ته دیگ دلخواه خود را قرار دهید. سپس یک لایه برنج بریزید و بعد کلم سرخ شده و زعفران و مایه گوشی را اضافه کنید و همین طور لایه ها را تکرار کنید تا مواد و برنج تمام شوند. سپس کلم پلو تهرانی را برای ۴۰ دقیقه دم بگذارید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه کلم پلو تهرانی ساده و مجلسی

  1. بهتر است زمانی که برنج دم کشید کمی روغن روی کلم پلو بریزید.
  2. می توانید مقدار کلم را کم و زیاد کنید.
  3. بهتر است از ترکیب برنج ایرانی و دودی استفاده کنید تا طعمی بهتر داشته باشد.

همچنین ببینید  

طرز تهیه کلم پلو تهرانی خیلی خوشمزه و مجلسی با گوشت چرخ کرده
4 (80%) 12 votes

  • باران ۱ سال پیش

    ممنون از توضیحات کامل تون!

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      نوش جان

      پاسخ