طرز تهیه خورش ملاقورمه شمالی خوشمزه بدون گوشت و مرغ

طرز تهیه خورش ملاقورمه شمالی

 

مازندرانی یکی از خوشمزه ترین غذاهای شمالی می باشد که بدون گوشت و مرغ تهیه می شود و بسیار لذیذ و خوشمزه می باشد این غذا گرینه مناسبی برای وعده نهار و یا شام همراه با کته می باشد و همچنین طرز تهیه آسانی دارد. خورش ملاقورمه یک خورشت گیاهی نیز محسوب می شود شما می توانید در انتها تخم مرغ اضافه کنید. ماده اصلی این غذا از بادمجان تهیه می شود و در واقع جزء خوراک ها نیز محسوب می شود و کالری زیادی ندارد پس بهتر است از بادمجان های تازه با پوستی براق استفاده کنید. امروز در پارسی دی خورش ملاقورمه را به شما آموزش می دهیم با ما همراه باشید.

مواد لازم 

بادمجان۵ عدد
پیاز۳ عدد
سیر۲ حبه
گوجه فرنگی۶ عدد
سبزی معطر(گشنیز، نعنا، جعفری، نسب جعفری ۳ برابر)
آبغوره۱ پیمانه
نمک و فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه خورش ملاقورمه شمالی

مرحله اول: آماده سازی بادمجان

ابتدا بادمجان ها را پوست بگیرید و به صورت مکعبی خرد کنید و به مدت ۳۰ دقیقه در محلول آب و نمک قرار داده تا تلخی آن از بین برود سپس آبکش کنید و اجازه دهید کاملا خشک شده سپس داخل تابه ریخته و با مقداری روغن سرخ کردنی سرخ کنید تا نرم شوند.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز و سیر

پیازها را پوست بگیرید و خلالی ریز خرد کنید و با کمی زردچوبه و فلفل سیاه تفت دهید تا کمی سبک شود سپس سیرهای رنده شده را نیز افزوده و هم بزنید.

مرحله سوم: تفت دادن سبزی و گوجه

سبزی معطر را از قبل پاک کنید و ساطوری ریز خرد کنید و به پیاز و سیر اضافه کنید و تفت دهید تا سبزی کمی تغییر رنگ دهد سپس گوجه های رنده شده یا پوره شده با کمک گوشکوب را اضافه کنید.

مرحله چهارم: پخت خورشت خورش ملاقورمه مازندرانی

بادمجان ها را نیز به مواد فوق اضافه کنید و اجازه دهید آب گوجه کشیده شود و نیاز به افزودن آب نمی باشد و همان آب گوجه برای پخت کافی می باشد در انتها نمک غذا افزوده و زمانی که می خواهید از روی حرارت بردارید آبغوره را اضافه کنید سپس با پلو و ترشی سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت خورش ملاقورمه شمالی

  1. بنا به سلیقه خود می توانید تخم مرغ را روی خورش ریخته و هم نزنید و یا مانند میرزا قاسمی مواد را هم بزنید و یا اصلا تخم مرغ اضافه نکنید.
  2. اگر آب غوره شما ترش است مقدار کمتری اضافه کنید.
  3. می توانید گوجه ها را نیز مکعبی خرد کنید.
  4. به دلخواه می توانید از انار ترش نیز به جای آبغوره نیز اضافه کنید.
  5. اگر سبزی تازه نداشتید می توانید سبزی خشک را جایگزین کنید.
  6. اگر طعم و مزه سیر را دوست ندارید می توانید از پودر سیر استفاده کنید.

همچنین ببینید 

از
2
دیدگاه