طرز تهیه خورش ساک شمالی خوشمزه با اسفناج و گوشت

طرز تهیه خورش ساک

 

یکی از غذاهای سنتی شهر گلستان است به ویژه در شهرهای گرگان و کردکوی است که از محبوبیت زیادی برخوردار است که معمولا به همراه پلو یا زرشک پلو در تابستان ها تهیه می شود. گرگانی ها هم در مراسم عروسی و هم در سوگواری و همچنین برای ادای نذرشان در ماه محرم این خورش ساک را طبخ می کنند اما خورش ساک از مواد بسیار مقوی مانند اسفناج و نخود تهیه شده که علاوه بر خوشمزه بودن بسیار مقوی بوده زیرا اسفناج منبع بسیار خوبی از آهن است در کنار این خورش خوشمزه بورانی سرو می شود. هر شهری غذاهای خوشمزه خودش را دارد و ما سعی داریم سنتی ترین غذاهای کشور عزیزمون را به شما آموزش دهیم. امروز در پارسی دی طرز تهیه خورش ساک را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

نخود۲ پیمانه
گوشت گوسفندی۴۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
آرد گندم۲ ق غذا خوری
اسفناج خورد شده۷۰۰ گرم
سیر۴ حبه
آب نارنج یا رب نارنج۱/۲ پیمانه
نعنا خشک۱ ق غذا خوری
نمک و فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه خورش ساک

مرحله اول : آماده سازی نخود

ابتدا نخود را باید ۲۴ ساعت قبل خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود حتما در این حین چندین بار آبش را عوض کنید. سپس باید نخود را خام جوش کنید بدین صورت که نخود ها را می گذاریم تا پخته شوند وقتی آب به جوش آمد مقدار خیلی کمی جوش شیرین و یا بیکینگ پودر به آن اضافه می کنیم این کار باعث می شود پوست نخود به راحتی جدا شود. وقتی نخود خام جوش شد آن را پوست بگیرید و کنار بگذارید.

مرحله دوم : تفت دادن گوشت

سپس پیاز را نگینی ریز خرد کنید و داخل قابلمه مناسب با کمی زردچوبه تفت دهید سپس گوشت گوسفندی خرده شده را به همراه فلفل سیاه به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا گوشت ها تغییر رنگ دهند سپس نخود های خام جوش را به گوشت اضافه کنید و کمی آب بریزید.

مرحله سوم : افزودن اسفناج

اسفناج را خرد کنید و داخل تابه کمی بدون روغن تفت دهید تا پخته شود سپس به گوشت ها اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید تا گوشت ها پخته شوند در انتهای پخت برای قوام بیشتر خورش آرد را با کمی آب باز کنید سپس به خورش ساک اضافه کنید.

مرحله چهارم : افزودن چاشنی

پس از اینکه گوشت پخته شد آب نارنج را اضافه کنید و نمک خورش ساک را اندازه کنید در تابه دیگر سیر را پوره کنید و با کمی روغن تفت دهید تا عطر سیر خارج شود سپس ۱ ق نعنا خشک به سیر اضافه کنید و سیر داغ و نعنا داغ را به خورش اضافه کنید و هم بزنید و اجازه دهید چند جوش بزنید سپس از روی حرارت بردارید و به همراه پلو و مرغ نوش جان کنید.

فوت و فن های دستور پخت خورش ساک

  1. به دلخواه می توانید هم از رب نارنج و هم از آب نارنج استفاده کنید.
  2. در بعضی رسپی این غذا هویج خرده شده و کمی گشنیز و جعفری به خورش اضافه می کنند که می توانید اضافه کنید.
  3. می توانید برای سرعت بخشیدن در تهیه خورش ساک برای پخت نخود از زودپز استفاده کنید.

همچنین ببینید 

از
1
دیدگاه