طرز تهیه زیره جوش خوشمزه و مقوی با گردو به روش سنتی

طرز تهیه زیره جوش

 

یکی از دسرهای سنتی ایرانی می باشد که در همه شهرها مانند بروجرد، اراک و آذربایجان و … طبخ می شود ولی با کمی تفاوت های جزئی. زیره جوش یکی از دسرهای بسیار مقوی می باشد که فوایدی زیادی دارد و برای افراد تازه زایمان کرده بسیار مناسب است زیرا به راحتی می تواند انرژی از دست رفته بدن را جبران کند خوردن زیره جوش اصلا برای افراد باردار ضرر ندارد فقط افرادی که طبع گرمی دارند ممکن است جوش بزنند اما از خواص مهم زیره جوش می توان به تقویت عمومی بدن، رفع کم خونی، مفید برای دوران نقاهت می باشد. امروز در پارسی دی زیره جوش به روش سنتی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

آرد۲ ق غذا خوری
تخم مرغ۲ عدد
شکر۲ ق غذا خوری
پودر زیره۱ ق مربا خوری
مغز گردو خرد شده۳۰ گرم
آب۱ لیوان
روغن مایع۱ ق غذا خوری
کره۲۰ گرم
زعفران دم کرده غلیظبه مقدار لازم

طرز تهیه زیره جوش با گردو

مرحله اول: هم زدن تخم مرغ

ابتدا تخم مرغ را داخل کاسه شکسته و با همزن دستی یا چنگال خوب هم بزنید تا از لختگی خارج شود. زعفران را با کمک یخ دم کنید تا خوش رنگ شود.

مرحله دوم: تهیه شربت

شکر و آب را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید و بدون هم زدن اجازه دهید تا ذارات شکر داخل آب حل شود وقتی شروع به جوشیدن کرد زعفران دم کرده را به مقدار دلخواه اضافه کنید و پس از چند قل زدن از روی حرارت بردارید.

مرحله سوم: تفت دادن آرد

آرد را داخل تابه ریخته و بمدت ۱۰ دقیقه خوب تفت دهید تا بوی خامی آرد از بین برود ولی آرد نباید تغییر رنگ دهد سپس روغن افزوده و هم بزنید تا کمی روغن به خورد آرد برود در ادامه کره را نیز اضافه کنید و صبر کنید آرد داخل روغن ها سرخ شود.

مرحله چهارم: افزودن تخم مرغ

تخم مرغ را به تدریج به آرد در حال سرخ شدن اضافه کنید و سریع تند هم بزنید تا تخم مرغ داخل آرد پخته شود و آن را خوب باز کنید سپس گردو خرد شده را نیز افزوده و هم بزنید در ادامه زیره را نیز بریزید و هم بزنید.

مرحله پنجم: تهیه زیره جوش ارومیه

بعد از اینکه مواد خوب هم خورد باید به تدریج شروع به اضافه کردن شربت زعفرانی کنید و تند سریع هم بزنید تا زیره جوش غلیظی بدست بیاد سپس داخل ظرف سرو کشیده و به دلخواه با گل محمدی و پسته تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه زیره جوش

  1. می توانید به دلخواه هر مغزی را که دوست دارید اضافه کنید.
  2. افزودن کره باعث نرمی و لطافت زیره جوش می شود.
  3. شربت نیازی به غلیظ شدن ندارد در حدی که ذرات شکر حل شود کافی می باشد.
  4. اگر دوست دارید زیره جوش شما شیرین تر باشد می توانید مقدار شکر را بیشتر بریزید.

همچنین ببینید 

طرز تهیه زیره جوش خوشمزه و مقوی با گردو به روش سنتی
3.5 (70%) 2 votes

  • Rezvan ۱۰ ماه پیش

    دیروز و امروز زیره جوش پختم کلی ورم بدنم خالی شد زیره جوش با زیره زیاد و چرب و چیلی چاقی بلغمی را رفع می کنه چاقی که آب و ورم و خون سرد در شکم و بازو و پا باشه ۳ روز زیره خوردم عجب خواصی داره ۴ تا زیره داخل پاکت ۴۰ تومان

    پاسخ