طرز تهیه ترشی هفت بیجار فوری خوشمزه و مجلسی به روش بازاری

طرز تهیه ترشی هفت بیجار

 

یکی از ترشی های بسیار خوشمزه و چند رنگ می باشد که شما با خوردن این ترشی اشتهای چند برابری با غذاها خواهید داشت. ترشی هفت بیجار قدمت بسیار طولانی دارد و اصالت آن به شهر بیجار کردستان بر می گردد. طرز تهیه ترشی هفت بیجار در شهرهای مختلف با هم متفاوت است برای مثال در گیلان تمام مواد ترشی هفت بیجار را میکس می کنند و از چرخ گوشت رد می کنند یا خیلی ها برای خوش رنگ شدن ترشی هفت بیجار از کلم قرمز استفاده می کنند تا تمام مواد ترشی را بنفش کند یا بعضی ها چند عدد پیاز کوچک بنفش به صورت درسته داخل ترشی می اندازند. شما برای تهیه این ترشی اگر در فصل خیار چمبر هستید از آن استفاده کنید اگر نه از خیار ساده سبز می توانید استفاده کنید. در این ترشی هم می توانید سرکه قرمز یا سرکه سفید استفاده کنید و هیچ فرقی ندارد ولی در نظر داشته باشید سرکه سفید مقداری تند و تیز تر می شود ولی سرکه قرمز طعم ملایم تری خواهد داشت. اگر تند و تیزی سرکه را کلا دوست ندارید و طعم ملایم در ترشی دوست دارید می توانید نصف سرکه و نصف آب نمک ریخته. امروز در پارسی دی ترشی هفت بیجار فوری بسیار خوشمزه و مجلسی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

گل کلم۱ عدد
هویج۵ عدد
کرفسیک ساقه
خیار سبز۶ عدد
بادمجان۳ عدد
سیر۳ بوته
فلفل سبز تند۱۵۰ گرم
سیب زمینی ترشی۳ عدد
سبزی ترشی شامل (ترخون، مرزه، نعنا، گشنیز،جعفری)۲۵۰ گرم
تخم گشنیز۳ ق غذا خوری
سیاه دانه۲ ق غذا خوری
سرکه سفید یا قرمزبه مقدار لازم
نمکبه مقدار لازم

طرز تهیه ترشی هفت بیجار

مرحله اول : آماده سازی مواد ترشی

ابتدا کاسبرگ گل کلم را جدا کنید و آن گلم کلم را به اندازه تقریبا کوچک خرد کنید سپس گلم کلم ها را داخل یک لگن آب گذاشته و بگذارید تا کثیفی آن خارج شود در این حین چندین بار آبش را عوض کنید. هویج را شسته و پوست بگیرید. کرفس را پاک کنید و ساقه آن را داخل لگن گذاشته تا تمیز شود برگ های کرفس را نیز پاک کنید و بشورید و اجازه دهید تا خشک شود. خیار را بشورید و بگذارید تا خشک شود. فلفل سبز تند را ابتدا بشورید سپس سرش را جدا کنید تا آب داخل فلفل ها نرود. سر بادمجان ها را جدا کنید و خوب بشورید. سیب زمینی ترشی را با فرچه آشپزخانه خوب بشورید تا گل و کیثفی روی آن نباشد. همه مواد را پس از شستن و آبکشی روی یک نمگیر قرار دهید تا کاملا خشک شود.

مرحله دوم : خرد کردن مواد

سبزیجات ترشی را به اندازه ریز خرد کنید. سبزی ترشی را بعد از خشک شدن ریز کنید نیاز به ساطوری کردن نمی باشد در حد اینکه خرد شوند کافی است و برگ های کرفس را نیز با سبزی ها مخلوط کنید. سیر را پوست بگیرید و به قطعات کوچک خرد کنید. فلفل سبز ها را نیز خرد کنید.

مرحله سوم : مخلوط کردن مواد ترشی هفت بیجار

تمام مواد خرد شده را به همراه سیر و سبزی و فلفل سبز تند در یک ظرف بزرگ ریخته و روی آنها تخم گشنیز و سیاه دانه و نمک بپاشید و با یک قاشق خوب مخلوط کنید تا همه مواد با هم مخلوط شوند.

مرحله چهارم : تهیه ترشی هفت بیجار

ظرف هایی را که قرار است ترشی در آن بریزید خوب بشورید و خشک کنید هیچگونه رطوبتی نداشته باشد سپس با کمک یک ملاقه از مواد ترشی داخل شیشه ها ریخته تا پر شوند با دست خوب فشار دهید تا هوا بین آنها نباشد سپس روی ترشی ها سرکه ریخته و درب آن را خوب محکم کنید و از ابتدا داخل یخچال بگذارید بعد از گذشت یک هفته ترشی هفت بیجار شما حاضر است. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه ترشی هفت بیجار

  1. تمام مواد ترشی بعد از خشک شدن هیچگونه رطوبتی نداشته باشند.
  2. می توانید نصف سرکه و نصف مخلوط آب جوشیده با نمک را بریزید.
  3. برای رنگ ترشی هفت بیجار می توانید کمی زردچوبه به مواد بزنید یا گلم کلم قرمز بریزید.
  4. می توانید از ادویه ترشی یا کمی گلپر نیز بنا به ذائقه خود استفاده کنید.
  5. می توانید ساقه کرفس و بادمجان را کمی نیم پز کنید سپس داخل ترشی استفاده کنید.

همچنین ببینید 

از
17
دیدگاه