خواص و مضرات شیرین بیان ، 26 خاصیت شیرین بیان برای سلامتی بدن

خواص شیرین بیان

خواص شیرین بیان , مضرات شیرین بیان , زیان ها و خاصیت های شیرین بیان , o hw advdk fdhk

خواص و مضرات شیرین بیان

شیرین بیان یک گیاه خودرو می باشد که دارای ساقه و ریشه دارویی است ، ریشه این گیاه شیرین می باشد و گیاه چند ساله می باشد و حدود یک الی دو متر رشد می کند. این گیاه بومی اروپا و آسیا می باشد و در این مناطق رشد می کند. مصریان باستان عاشق شیرین بیان بودند و از چای ریشه ی آن برای درمان دردهای مختلف استفاده می کردند.

شیرین بیان گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص شیرین بیان را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص شیرین بیان در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

خواص شیرین بیان

مفید برای دیابتی ها

عصاره موجود در شیرین بیان گلابریدین می باشد که باعث حفاظت از نورون ها در بیماران دیابتی می شود. این ماده باعث جلوگیری از اختلالات شناختی در افراد می شود. برای بهبود در عملکرد یادگیری بیماران دیابتی بسیار مفید می باشد. این گیاه دارای خواص ضد دیابت می باشد که باعث کاهش قند خون شده و به بیماران دیابت نوع ۲ کمک می کند.

سم زدایی بدن

شیرین بیان دارای خاصیت ملین می باشد که باعث سم زدایی روده بزرگ می شود. عصاره موجود در این گیاه باعث تحریک سم زدایی بدن شده و مواد سمی را از بدن خارج می کند.

بهبود زخم های دهانی

اگر در دهان شما زخم های مکرر و دردناک وجود دارد می توانید به کمک شیرین بیان آن را درمان کنید. زخم های دهانی و آفت های دهان غیرمسری هستند که بر روی لثه و داخل دهان ایجاد می شود. مطالعات نشان می دهد که برای درمان آفت های دهان می توان از شیرین بیان استفاده کرد چرا که باعث بهبود التهاب می شود. مواد مفید در شیرین بیان باعث تسریع زخم ها و دردها می شود.

سلامت قلب

آنتی اکسیدان های موجود در شیرین بیان باعث جلوگیری از استرس و بیماری های قلبی در بیماران دیابتی می شود. ریشه شیرین بیان باعث حفاظت از عروق شده و از تشکیل پلاک در شریان ها جلوگیری می کند.

مفید برای بیماری اچ آی وی

شیرین بیان برای کنترل و درمان بیماری اچ آی وی موثر است. مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که گلیسیریزین موجود در شیرین بیان باعث تولید بتاکموکاین می شود که برای جلوگیری از تکثیر ویروس اچ آی وی موثر است. شیرین بیان باعث جلوگیری از تخریب گلبول های سفید خون می شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

سلامت کبد

شیرین بیان دارای گلیسیریزین می باشد که باعث کاهش میزان سمی بودن بدن می شود. این امر به کبد کمک می کند تا وضعیت بهتری داشته باشد. فلاونوئید ازوئگوئتیدین موجود در این گیاه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد که باعث مهار بیماری های کبدی می شود. شما می توانید از شیرین بیان برای جلوگیری از بیماری های کبد استفاده کنید.

درمان اختلالات عصبی

شیرین بیان باعث درمان اختلالات عصبی می شود. شیرین بیان باعث جلوگیری از جریان غیر ارادی اشک و سایر مشکلات عصبی می شود و به بیماران مبتلا به فلج بل کمک بسزایی می کند.

پاکسازی سیستم تنفسی

شیرین بیان برای درمان مشکلات تنفسی نقش مهمی دارد. این گیاه برای درمان گلودرد ، سرفه ، سرماخوردگی ، برونشیت و بیماری های ریوی استفاده می شود. شیرین بیان باعث رهایی از عفونت های تنفسی فوقانی می شود.

شیرین بیان خلط آور می باشد و به خروج خلط از ریه ها و نایژه ها کمک می کند. همچنین این گیاه برای تسکین اسپاسم ها برونش موثر می باشد. شیرین بیان باعث کاهش تنگ شدگی مسیر تنفس و هوایی شده و باعث درمان آسم می شود.

سلامت دهان و دندان

عصاره این گیاه برای درمان بیماری های دهان و دندان موثر است. برای جلوگیری از ورم و التهاب لثه کاربرد دارد. شیرین بیان دارای خاصیت ضدمیکروبی می باشد که برای مقابلیه با استرپتوکوک موتانس موثر است.

شیرین بیان از تشکیل پلاک های دندانی پیشگیری می کند. خاصیت ضد باکتریایی این گیاه باعث می شود تا شیرین بیان به عنوان یک گیاه مناسب برای استفاده در تولید خمیردندان ها و دهان شویه ها باشد.

خواص ضد عفونی کننده

شیرین بیان دارای اسید گلیسیریزیک می باشد که برای درمان عفونت های ویروسی ، قارچی ، باکتریایی موثر است. مطالعات نشان می دهد که شیرین بیان برای مهار رشد ویروس تبخال و جلوگیری از سلول های سرطانی موثر می باشد. شیرین بیان با عفونت زونا مبارزه کرده و باعث از بین بردن ویروس آبله مرغان می شود.

درمان مشکلات معده

ریشه شیرین بیان برای درمان بیماری های گوارشی مفید است. عصاره این گیاه برای جلوگیری از مسمومیت های غذایی ، زخم معده و سوزش سر دل کاربرد دارد. شما می توانید از پوشش داخلی معده برای برقراری تعادل استفاده کنید. این ویژگی باعث حفظ تعادل و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

درمان افسردگی

ترکیبات موجود در شیرین بیان باعث جلوگیری از افسردگی می باشد. این امر برای زنان یائسه بسیار مفید می باشد. شیرین بیان دارای منیزیم ، کلسیم ، بتاکاروتن و فلاونوئید می باشد که در مقابل افسردگی بسیار مفید می باشد.

مفید برای بیماری سل

شیرین بیان برای درمان بیماری سل موثر است و باعث کاهش دوره ی درمان این بیماری می شود. چرا که دارای خاصیت ضد میکروبی بوده و برای عفونت های ریوی موثر است. اگر می خواهید بیماری سل را درمان کنید از شیرین بیان استفاده کنید.

کاهش استرس

استرس های متوالی باعث تاثیر بد بر روی غدد فوق کلیوی می شود. شیرین بیان باعث کاهش استرس و آرامش فرد می شود و این امر باعث می شود تا غدد کلیوی کمی استراحت کند. عصاره این گیاه باعث تقویت کلیه ها شده و میزان هورمون کورتیزول در بدن را افزایش می دهد.

سلامت و تقویت موهای سر

شیرین بیان باعث کاهش ترشح چربی و جلوگیری از ایجاد شوره سر می شود. اگر می خواهید به رشد موهای خود کمک کنید بهتر است از عصاره شیرین بیان استفاده کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

شیرین بیان باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می شود ، این گیاه باعث بالا بردن سطح اینترفرون و فعالیت سلول های ایمنی بدن می شود و باعث جلوگیری از بیماری های مختلف نظیر آنفلوآنزای آ می شود.

مفید برای رماتیسم مفاصل

شیرین بیان برای درمان التهاب های مختلف بدن نظیر رماتسیم بسیار موثر ایم باشد. این گیاه باعث کاهش سیتوکین می شود که این امر از درد و تورم جلوگیری می کند. اگر می خواهید رماتیسم مفاصل را درمان کنید از شیرین بیان کمک بگیرید.

بهبود زخم معده

یکی از راه های عالی برای درمان زخم معده استفاده از شیرین بیان می باشد. شیرین بیان روی زخم های پپتیک اثرات درمانی فوق العاده ای دارد. این گیاه با توجه به خواص بی نظیر خود باعث افزایش فشار خون یا افزایش وزن در بیماران نمی شود.

بهوبد مشکلات باروری زنان

چای شیرین بیان برای درمان مشکلات باروری زنان موثر است ، این گیاه از بی نظمی هورمونی مانند تخمدان پلی کیستیک جلوگیری می کند. شیرین بیان باعث ترشح هورمون استروژن شده و برای درمان مشکلات باروری زنان موثر است.

شیرین بیان همچنین می تواند باعث منظم شدن تخمک گذاری شود. شیرین بیان باعث کاهش سطح تستوسترون سرمی در زنان می شود. همچنین این گیاه باعث افزایش باروری در خانم ها می شود.

خواص ضد چاقی

عصاره این گیاه از چاقی پیشگیری می کند. عملکرد ضدچاقی روغن فلاونوئید موجود در این گیاه باعث کاهش قابل توجهی از بافت شکم و سطح تری گلیسیرید می شود.

سلامت پوست

شیرین بیان برای التیام پوست بسیار موثر است. برای درمان بیماری های پوستی مختلف نظیر اگزما می توان از این گیاه استفاده نمود چرا که دارای خاصیت ضدباکتریایی می باشد. مطالعات انجام شده نشان می دهد که استفاده موضعی از شیرین بیان برای تسکین تورم و خارش پوست موثر است. عصاره شیرین بیان دارای خاصیت روشن کنندگی پوست می باشد.

بهبود مشکلات یائسگی

ریشه شیرین بیان برای جلوگیری از بیماری های دوره یائسگی و سندروم پیش از قاعدگی موثر می باشد. شیرین بیان دارای ایزوفلاون می باشد که به حفظ و تعادل استروژن و پروژسترون کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که شیرین بیان باعث کاهش گرگرفتی شبانه در زنان یائسه می شود.

جلوگیری از سرطان

شیرین بیان دارای اثرات پیشگیری در بیماری سرطان دارد. در برخی روش های چینی از شیرین بیان برای درمان سرطان استفاده می شود. این گیاه باعث جلوگیری از رشد سلول های سرطانی سینه می شود.

درمان ویروس هپاتیپ

این گیاه برای کنترل و درمان ویروس هپاتیپ ب مزمن موثر است. شیرین بیان باعث سرکوب ترشح آنتی ژن هپاتیت ب می کند و کارایی و عملکرد کبد را بهبود می بخشد.

مضرات شیرین بیان

منع مصرف در دوران بارداری

شیرین بیان را در دوران شیردهی و بارداری به میزان زیادی مصرف نکنید ، چرا که باعث عوارض مختلف نظیر زایمان زودرس یا سقط جنین می شود. سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرده است که زنان شیرده و باردار از مصرف شیرین بیان خودداری کنند.

ایجاد فشار خون و مشکلات قلبی

شیرین بیان در برخی مواقع باعث افزایش فشار خون و همچنین باعث ایجاد عوارض قلبی می شود. اگر دچار نارسایی های قلبی هستید و یا فشار خون بسیار بالا دارید بهتر است در مصرف این گیاه احتیاط به خرج دهید. کودکان زیر ۱۰ سال نباید بیش از اندازه از این گیاه مصرف کنند چرا که برای آنها خطرناک است.

همچنین ببینید