طرز تهیه دسر ساگو (ملایی) خوشمزه و مقوی با شیر و گلاب + ویدیو

دستور تهیه دسر ساگو

طرز تهیه دسر ساگو

 

دسر ساگو یا دسر ملایی یکی از انواع دسر های ساده و ایرانی می باشد که از ساگو یا همان مروارید تاپیوکا تهیه می شود. این گیاه خاص بیشتر در کشور های گرمسیر مانند اندونزی و مالزی پرورش داده می شود. ساگو یک نوع نشاسته استخراج شده از پالم نخل های گرمسیری است که از هسته ساقه های نوعی نخحل بدست می آید و این نخل های به سرعت رشد می کنند. ساگو فاقد گلوتن است و برای افراد مبتلا به سلیاک گزینه بسیار خوبی می باشد. ساگو منبع خوبی از کربوهیدراتها می باشد و حاوی آنتی اکسیدان است. این دسر بسیار ساده و خوشمزه را می توانید به صورت تک نفره با موادی بسیار در دسترس تهیه کنید. شما می توانید در انتهای پست ویدیو مربوط به این پست را مشاهده کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه دسر ساگو یا دسر ملایی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه دسر ساگو ساده و خوشمزه

  • دانه ساگو ۷۰ گرم
  • آب گرم ۱.۵ پیمانه
  • شیر ۲ پیمانه
  • پودر هل ۱ ق چای خوری
  • گلاب ۴ ق غذا خوری
  • شکر ۵ ق غذا خوری

طرز تهیه دسر ساگو یا ملایی با شیر و گلاب

مرحله اول: خیساندن ساگو یا ملایی

ساگو را که باید ابتدا با کمی آب بخسانید. ساگو را می توانید از عطاری های و فروشگاه به راحتی تهیه کنید. داخل یک کاسه ساگو را بریزید و  آب گرم را اضافه کنید و برای ۱ ساعت بگذارید تا دانه های ساگو نرم شود. بهتر است درب ظرف را قرار دهید.

مرحله دوم: مخلوط کردن

بعد از ۱ ساعت مشاهده می کنید که دانه های ساگو کاملا نرم شدند و آب را به خودشان جذب کردند و کاملا خمیری شکل شده اند. سپس در ادامه ساگو را داخل یک قابلمه ریخته و شیر را به همراه گلاب و شکر اضافه کنید و هم بزنید تا شکر حل شود.

مرحله سوم: جوشاندن مواد

در ادامه پودر هل تازه آسیاب شده را بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید و روی حرارت ملایم مداوم هم بزنید تا بوی خامی مواد گرفته و دانه های شکر ذوب شود. وقتی دسر کم کم شروع به غلیظ شدن کردن یعنی دسر آماده شده است و باید قابلمه را از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم: سرو دسر ملایی

در ادامه چند ظرف یا کاسه تک نفره را انتخاب کنید و مواد را داخل کاسه ریخته و به دلخواه می توانید روی مواد کارامل یا ژله تهیه شده بریزید و یا به صورت ساده سرو کنید. برای نیم ساعت دسر را در یخچال قرار دهید و بعد سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه دسر ساگو خوشمزه + ویدیو

  1. به دلخواه می توانید برای خوش رنگ شدن دسر از کمی زعفران نیز استفاده کنید و یا دسر را به صورت دو رنگ تهیه کنید.
  2. به دلخواه می توانید از مغز بادام برای تهیه این دسر استفاده کنید.
  3. آبی که ساگو را خیس می کنید حتما باید ولرم باشد تا زود نرم شود.
  4. می توانید از دانه هل استفاده کنید و موقع سرو از قابلمه خارج کنید.

همچنین ببینید

طرز تهیه دسر ساگو (ملایی) خوشمزه و مقوی با شیر و گلاب + ویدیو
2.7 (53.33%) 3 votes