طرز تهیه بولانی کچالو افغانستان به روش سنتی و نکات مهم آن

طرز پخت بولانی کچالو کابلی

 

یکی از غذاهای محبوب کشور افغانستان است. این غذای ساده و خوشمزه را می توانید هم به عنوان دسر و هم به عنوان پیش غذا مصرف کنید. این غذا در کشور افغانستان برای مناسبت های خاص مثل جشن تولدها، مراسم عقد و نامزدی و حتی عیدها تهیه می شود. کچالو در زبان فارسی به معنی سیب زمینی است و بولانی کچالو به معنی «پیراشکی سیب زمینی» است. در این آموزش آشپزی از وبسایت پارسی دی قصد داریم تا طرز تهیه این غذای خوشمزه را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خمیر بولانی 

آرد۳.۵ پیمانه
نمکیک قاشق چایخوری
روغندو قاشق غذاخوری
آبیک و یک چهارم پیمانه

مواد لازم برای تهیه مواد داخل بولانی کچالو افغانستان

پیازدو پیمانه حلقه شده
گشنیز خرد شدهیک پیمانه
سیب زمینی۳ تا ۴ عدد
فلفل سبز خرد شدهنصف پیمانه
فلفل سیاهیک قاشق چایخوری
نمکیک قاشق چایخوری
روغن زیتوندو قاشق غذاخوری
روغنبه مقدار لازم

طرز تهیه بولانی کچالو کابلی

مرحله ۱، تهیه خمیر کچالو کابلی

آرد و نمک و روغن را در یک کاسه با هم ترکیب کنید. اکنون آب را نیز به آن اضافه کرده و هم بزنید تا یک مخلوط یکدست ایجاد شود. پس از اینکه خمیر شکل گرفت، می توانید کمی بیشتر آب به آن اضافه کنید. خمیر نباید زیاد چسبناک بوده و به دست بچسبد.

مرحله ۲

خمیر را به خوبی ورز دهید و روی آن را سلفون بکشید و اجازه دهید تا به مدت ۲۰ دقیقه در یک جا بماند تا خودش را بگیرد.

مرحله ۳، تهیه مواد داخل بولانی کچالو

سیب زمینی را پخته و یا در داخل مایکروفر قرار داده و یا آن را آبپز کنید. اگر می خواهید سیب زمینی را در داخل مایکروفر قرار دهید، توصیه می شود در چند ناحیه از سیب زمینی چنگال فرو کنید یا با چنگال سوراخ نمایید. اکنون به مدت ۱۰ دقیقه در مایکروفر قرار دهید تا پخته شود.

مرحله ۴

وقتی که سیب زمینی ها پختند، صبر کنید تا کمی خنک تر شده و پوست سیب زمینی ها را جدا کرده و با چنگال آنها را له کنید. نیازی نیست تا کاملا مثل پوره له شوند.

مرحله ۵

اکنون دو قاشق روغن در داخل ماهیتابه ریخته و صبر کنید تا داغ شود. فلفل سبز خرد شده را در داخل ماهیتابه ریخته و حدود ۱ دقیقه تفت دهید.

مرحله ۶

اکنون پیاز حلقه شده را نیز به آن اضافه کرده و حدود ۲ دقیقه دیگر تفت بدهید.

مرحله ۷

ماهیتابه را از روی شعله گاز برداشته و گشنیز خرد شده و سیب زمینی له شده و نمک و فلفل را به آن اضافه کنید. این مواد را به خوبی زیر و رو کنید.

مرحله ۸

خمیر را از کاسه بیرون آورده و آن را به هشت قسمت مساوی تقسیم کنید. یکی از تکه های خمیر را برداشته و روی بقیه خمیرها را بپوشانید.

مرحله ۹

بر روی تخته کمی آرد ریخته و خمیر را بر روی آن قرار دهید و به شکل دایره ای و به قطر حدود ۲۰ سانتی متر باز کنید.

مرحله ۱۰

بر روی نیمی از خمیر کمی از مواد داخل پیراشکی را بریزید، به طوریکه این مواد یک سانت از لبه دایره فاصله داشته باشند.

مرحله ۱۱

اکنون نیمه خالی خمیر را بر روی نیمه پر از مواد قرار داده و لبه های خمیر را به هم بچسبانید. برای این کار می توانید از دست یا چنگال استفاده کنید. این کار را برای خمیرهای دیگر نیز انجام دهید.

مرحله ۱۲

پس از اینکه داخل همه پیراشکی ها را با مواد پر کردید، باید آنها را سرخ کنید. چند قطره روغن در داخل ماهیتابه ریخته و هر دو سمت بولانی ها را در داخل ماهیتابه سرخ کنید. می توانید در طول سرخ شدن آنها با قاشق چوبی کمی به بولانی ها فشار وارد کنید تا به طرز هماهنگ سرخ شوند. می توانید این غذای خوشمزه را با سس کچاب و سبزیجات میل کنید.

بولانی کچالو یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار کشور افغانستان است که معمولا به مناسبت های جشن ها و عیدها تهیه می شود. این غذا دستور پخت نسبتا ساده ای دارد. در این آموزش آشپزی طرز تهیه آن را به شما آموزش دادیم. امیدوارم که از این طرز تهیه لذت برده باشید و حتما این غذا را برای خود و خانواده و دوستانتان تهیه کنید.
همچنین ببینید

طرز تهیه بولانی کچالو افغانستان به روش سنتی و نکات مهم آن
4.6 (91.11%) 9 votes

  • alireza ۸ ماه پیش

    سلام
    خیلی عالی خوب تشکر

    ایران هم همین درست می کنند
    بهش می گند پیراشکی الویه
    پیراشکی گوشت یا سویا همه چیز می شود
    داخلش استفاده کرد خوشمزه هست

    همیشه می گفتند بولانی من برام سوال بود چیه
    تشکر

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۸ ماه پیش

      سلام دوست عزیز خیلی ممنون از شما

      پاسخ