طرز تهیه آش ریواس ساده، خوشمزه و مجلسی با لوبیا و نخود

آش ریواس

 

ریواس یکی از میوه یا سبز یهای بسیار مفید و خوشمزه بهاری می باشد که شما می توانید خیلی راحت این در فصل بهار خودتان در طبیعت ریواس را پیدا کنید و یا می توانید از میوه فروشی های تهیه کنید و با آن انواع شربت و خورشت و آش را تهیه کنید. آش ریواس طعم بسیار خوبی دارد و در بعضی از رسپی ها با گوشت تهیه می شود ولی بدون گوشت نیز همان قدر خوشمزه و جذاب است. شما می توانید از خود ریواس یا از برگ آن نیر برای تهیه این آش استفاده کنید. ریواس برای درمان یوبست و تقویت استخوان ها بسیار مفید است و شما می توانید برای سلامت مغز نیز از آن استفاده کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه آش ریواس را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

ریواس خرد شده۲۰۰ گرم
پیازچه خرد شده۲ عدد
جعفری خرد شدهمقداری
نعنا خرد شدهمقداری
لوبیا۱ پیمانه
نخود۱ پیمانه
سیر۳ حبه
تخم گشنیز۱ ق چای خوری
نعنا خشک شدهبه مقدار لازم
زردچوبه و نمکبه مقدار لازم

طرز تهیه آش ریواس

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا باید ریواس ها را آماده کنید، برای این کار ریواس ها را خوب تمیز کنید و بشورید و به اندازه دلخواه خرد کنید و داخل آبکش قرار دهید تا خشک شود، نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنید و برای ۱۲ ساعت بگذارید تا نفخ آن گرفته شود و حتما در این مدت آب نخود و لوبیا را چندین بار عوض کنید تا راحت تر نیز پخته شود.

مرحله دوم: پخت نخود و لوبیا

در ادامه نخود و لوبیا را به صورت جداگانه بپزید و یا می توانید مواد را داخل زودپز بریزید و بگذارید تا پخته شود. پیازچه و جعفری را خوب تمیز کنید و بشورید و بعد از خشک شدن ساطوری ریز خرد کنید. پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل قابلمه با کمی روغن و ۱/۲ ق چای خوری زردچوبه تفت دهید تا سبک و شیشه ای شود.

مرحله سوم: مخلوط کردن مواد

در ادامه باید تخم گشنیز و پیازچه را نیز به مواد اضافه کنید و ۱ دقیقه تفت دهید تا عطر ادویه ها بلند شود و بعد سیر را پوست بگیرید و نگینی ریز یا به صورت پوره شده اضافه کنید و کمی تفت دهید و تا عطر سیر بلند شود و بعد نعنا و جعفری ۱ لیتر آب روی مواد بریزید و بگذارید تا به قل زدن بیفتد.

مرحله چهارم: پخت آش ریواس

در ادامه باید نخود و لوبیا و ریواس را به مواد اضافه کنید و حرارت را کم کنید و زمان دهید تا آش جا افتاده شود و بعد داخل یک تابه کوچکی روغن ریخته و بعد از داغ شدن نعنا خشک را اضافه کنید و کمی تفت دهید و روی آش بریزید و در صورت تمایل پیا زداغ و کمی زعفران و ماست برای تزیین استفاده کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت آش ریواس

  1. می توانید به دلخواه به مواد عصاره گوشت یا بره اضافه کنید و یا می توانید برای خوشمزه تر شدن از آب قلم نیز استفاده کنید.
  2. می توانید به دلخواه از کمی بلغور گندم نیز در این آش استفاده کنید.
  3. اگر سبزی های گفته شده را نداشتید از سبزی آشی نیز می توانید استفاده کنید.

همچنین ببینید 

از
1
دیدگاه