طرز تهیه سوت شیرینی سی مراغه راحت و آسان به صورت قالبی با شیر

دستور پخت سوت شیرینی

طرز تهیه سوت شیرینی

 

سوت شیرینی یا سوت شیرینی سی یکی از شیرینی های بسیار سنتی مراغه می باشد که به بستنی خشک معروغ است و در تبریز به اسم چوروتمه معروف است و به نوعی می توان گفت مشابه یا ریس تبریز است . این شیرینی سنتی بیشتر به صورت قالب تهیه می شود و فوق العاده ساده و خوشمزه است و اصلا نیازی به فر یا دستگاه خاصی ندارید و با چند قلم مواد می توانید به راحتی در خانه سوت شیرینی سی تهیه کنید. در زبان ترکی سوت به معنی شیر است و چون پایه این شیرینی با شیر است به این مشهور شده است و می توانید به راحتی با قالب دلخواه خود این شیرینی را تهیه کنید. اما شما می توانید این شیرینی را به صورت ساده یا زعفرانی یا کاکائویی پخت کنید. اگر دوست دارید یک شیرینی فوری و ساده را برای عید نوروز تهیه کنید این پست را دنبال کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه سوت شیرینی سی مراغه را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه سوت شیرینی سی

  • شیر ۴ پیمانه
  • شکر ۲ پیمانه
  • پودر وانیل نوک ق چای خوری
  • روغن مایع یا کره ۱ ق غذا خوری
  • زعفران یا پودر کاکائو به مقدار لازم

طرز تهیه سوت شیرینی سی مراغه

مرحله اول: مخلوط کردن شیر و شکر

ابتدا باید شکر و شیر را داخل یک قابلمه بریزید و مو اد را کمی هم بزنید، سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا شکر حل شود و شیر بجوشد. دقت کنید باید مداوم پای گاز باشید و مواد را هم بزنید و بهتر است از یک ظرف بزرگ استفاده کنید تا اگر شیر سر رفت حرارت را پایین بیاورید. به هم زدن باید ادامه دهید تا کم کم مخلوط همانند شیر عسلی غلیظ شود و کمی تغییر رنگ دهد.

مرحله دوم: افزودن روغن

در ادامه مواد را هم بزنید تا ته نگیرد. برای تست اینکه بدانید مواد آماده شده است. یک کاسه آب یخ کنار دست خود قرار دهید و مقداری از مواد را داخل آن بریزید و اگر مواد مثل موارید به ته ظرف رسید یعنی آماده شده است ولی اگر خیلی حل شد یعنی باید روی حرارت بماند. بعد از رسیدن به این غلظت باید وانیل و روغن یا کره را اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید.

مرحله سوم: افزودن به قالب

وقتی کره و وانیل را اضافه کردید باید مداوم مواد را هم بزنید و از روی حرارت بردارید باید مواد به سختی هم بخورند و رد قاشق روی مواد باقی بماند. در ادامه اگر بخواهید زعفرانی شود باید کمی زعفران و یا کاکائو اضافه کنید. قالب سیلیکونی مورد نظر را آماده کنید و مواد را داخال قالب بریزید و در یخچال قرا ردهید.

مرحله چهارم: تهیه شیرینی سی سنتی

اگر قالب ندارید می توانید مواد را داخل یک ظرف پپرکس ریخته و داخل یخچال قرار دهید و صبر کنید تا خودش را بگیرد و برش بزنید. بعد از اینکه شیرینی خودش را گرفت از قالب جدا کنید و با پودر پسته تزئین کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه سوت شیرینی قالبی

  1. دقت کنید برای لطافت بیشتر می توانید مواد را بعداز رسیدن به غلظت با همزن بزنید.
  2. اگر بیش از اندازه غلیظ شود نمی توانید داخل قالب بریزید.
  3. می توانید در دمای محیط نیز قرار دهید.

همچنین ببینید  

از
9
دیدگاه