طرز تهیه سوپ ترخینه ساده، سنتی و خوشمزه برای سرماخوردگی

طرز تهیه سوپ ترخینه

 

یکی از خوشمزه ترین و مفید ترین و ساده ترین سوپ های سنتی ایرانی می باشد که بسیار مقوی است و برای مبارزه با انواع بیماری ها بخصوص سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار نقش مهمی دارد. اما ترخینه چیست و شاید برای شما سوال ایجاد شود از کجا می توانید این ترخینه را تهیه کنید، ترخینه از مخلوط بلغور، دوغ و گندم تهیه می شود بدین صورت که بلغور را با دوغ چند ساعت پخته و شبیه یک خمیر در می آورند و با افزودن کمی نمک و زردچوبه آن را در دست گرد کرده و به روش سنتی جلو آفتاب خشک می کنند این ترخینه بیشتر در کرمانشاه و ایلام تهیه می شود و شما می توانید به صورت آماده این ترخینه را از عطاری ها تهیه کنید تا در زمستان آش و سوپ خوشمزه با آن تهیه کنید. اما از خواص خوب ترخینه تقویت سیستم ایمنی بدن، انرژی زا، تقویت عضلات بدن، تقویت بینایی، خون ساز و رفع کم خونی و … می باشد. امروز در پارسی دی طرز تهیه سوپ ترخینه را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

ترخینه۵ عدد
عدس۱ پیمانه
آب قلم یا عصاره گوشت۱ عدد
اسفناج خرد شده۱ پیمانه
پیاز۱ عدد
سیر۲ حبه
نمک، فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه سوپ ترخینه خوشمزه برای سرماخوردگی

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا عدس را از قبل با کمی آب خیس کنید تا نفخ آن از بین برود و راحت تر پخته شود، ترخینه با کیفیت را با کمی آب از ۱ ساعت قبل خیس کنید می توانید بجای آب از دوغ نیز استفاده کنید و صبر کنید تا ترخینه ها نرم شوند.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز و سیر

در ادامه پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید سپس به همراه کمی روغن و زردچوبه تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود و پیاز ها کمی سبک شود سپس سیرها را اضافه کنید که بهتر است پوره یا رنده کنید سپس کمی تفت دهید در ادامه عدس را نیز اضافه کنید.

مرحله سوم: افزودن ترخینه

بعد از اضافه کردن عدس باید ۱ لیتر آب جوش اضافه کنید و هم بزنید تا به قل خوردن بیفتد سپس ترخینه را که حسابی خیس خورده و نرم شده را می توانید به دو صورت اضافه کنید ترخینه را آبکش کنید و یا به همان آب خیس خورده اضافه کنید سپس اسفناج خرد شده و ساطوری شده را به همراه استاک یا آب قلم نیز اضافه کنید.

مرحله چهارم: پخت سوپ ترخینه

حالا درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید سوپ برای ۱ ساعت پخته و جا افتاده شود سپس در انتها نمک سوپ را اندازه کنید چون خود ترخینه از دوغ تهیه شده است پس بهتر است در انتها نمک را اضافه کنید و به همراه خامه یا پیاز داغ تزئین و نوش جان کنید.

فوت و فن های دستور پخت سوپ ترخینه ساده

  1. افزودن اسفناج اختیاری می باشد و قابل حذف است.
  2. اگر طعم و مزه سیر را دوست ندارید می توانید حذف کنید ولی طعم فوق العاده ای به این سوپ می دهد.
  3. اگر اسفناج را حذف کردید در انتها کمی نعنا یا شنبلیله خشک اضافه کنید.

همچنین ببینید  

از
6
دیدگاه