طرز تهیه شیرینی فسایی شیرازی ساده و خوشمزه برای عید

طرز تهیه شیرینی فسایی

 

یکی از طعم های دلنشین از آرد و طعم هل با رویه ترد و بافتی نرم است که از شیرینی های مخصوص نوروز می باشد. این شیرینی بسیار کم خرج و ارزان می باشد و شما با چند قلم مواد به راحتی می توانید این شیرینی خوشمزه را تهیه کنید و مهم تر از همه اینکه ماندگاری بالایی دارد. این شیرینی سنتی برای شیراز است. این شیرینی نیازی به نگهداری در یخچال ندارد و می توانید در جای خشک و در دمای ۱۰ الی ۲۰ درجه در ظرف دربسته نگهداری کنید. امروز در پارسی دی شیرینی فسایی بسیار خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

آرد قنادی۲ لیوان (۲۷۰ گرم)
روغن قنادی۳/۴ پیمانه (۱۳۰ گرم)
آرد نخودچی۱/۲ پیمانه (۶۰ گرم)
پودر قند۱ پیمانه (۱۳۰ گرم)
هل۱/۲ ق چای خوری

طرز تهیه شیرینی فسایی شیرازی

مرحله اول: هم زدن روغن

برای تهیه این شیرنی باید روغن را صاف کنیم بدین منظور روغن نیمه جامد را ذوب کنید داخل یک شیشه تمیز ریخته و اجازه دهید در دمای محیط خنک شود سپس داخل یخچال گذاشته و بعد از سفت شدن از اندازه کنید و به همراه پودر قند و پودر هل با همزن برقی به مدت ۵ دقیقه بزنید تا کرم رنگ شود.

مرحله دوم: تهیه خمیر شیرینی فسایی

آرد سفید و آرد نخود را با هم مخلوط کنید و دو بار الک کنید سپس مواد را طی چند مرحله به مواد فوق اضافه کنید و با لیسک هم بزنید تا مانند خمیر وسط کاسه جمع شود خمیر باید بدون ترک و نرم و لطیف باشد اگر نیاز بود دستکش دست کنید و با نوک انگشت کمی ماساژ دهید سپس خمیر را داخل نایلون گذاشته و به مدت ۳۰ دقیقه داخل یخچال گذاشته تا خمیر منسجم شود.

مرحله سوم: کاتر زدن شیرینی

شیرینی را از یخچال خارج کنید و بین دو نایلون به قطر یک و نیم سانت باز کنید سپس با قالب دلخواه کاتر بزنید و روی سینی فر چیده و به دلخواه با زعفران و زرده تخم مرغ شیرینی ها را رومال کنید و روی آن خرفه بپاشید.

مرحله چهارم: پخت شیرینی فسایی

فر را از قبل گرم کنید سپس سینی فر را قرار دهید و بمدت ۲۰ دقیقه در دمای ۱۷۰ درجه بگذارید تا پخته شود و زیر شیرینی کمی تغییر رنگ دهد از فر خارج کنید و بعد از سرد شدن از روی سینی فر جدا کنید شما می توانید این شیرینی را در فر دست ساز به روی اجاق گاز نیز تهیه کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت شیرینی فسایی

  1. روی شیرینی فسایی را می توانید به دلخواه با پودر پسته یا کنجد نیز تزئین کنید.
  2. استفاده از کره در این شیرینی ماندگاری آن را کمتر می کند.
  3. در فر برقی یا توستر دما را ۲۰ درجه کمتر تنظیم کنید.
  4. خمیر نباید گرمای کف دست را احساس کند و اگر نیاز به ورز دادن بود فقط با نوک انگشت و آن هم مقدار کمی زیرا باعث می شود به روغن بیفتد.
  5. بیش از اندازه شیرینی ها را در فر نگه ندارید زیرا باعث می شود خشک شود.

همچنین ببینید  

طرز تهیه شیرینی فسایی شیرازی ساده و خوشمزه برای عید
5.3 (106.67%) 3 votes

  • Javad ۲ سال پیش

    سلام، اینها روش پخت خانگی هست، برای تولیدی هم اموزش داری؟

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      می توانید مقادیر را بیشتر کنید و یا ابتدا در منزل تهیه کنید و بعد در کارگاه خود بپزید ولی رسپی و مقدار این دستور تست شده می باشد

      پاسخ
  • محسن نیک روز فسایی ۲ سال پیش

    این شیرینی اصیل شهر فسا هست و هیچ ربطی به شیراز ندارد

    پاسخ
    • بهمن ۱ سال پیش

      خب که چی

      پاسخ
    • Mm2 ۱ سال پیش

      سلام این چند شهرستان همه شان به هم مرتبط هستند.

      پاسخ