طرز تهیه چوب شور کنجدی خانگی خوشمزه و آسان در فر

طرز تهیه چوب شور

 

پرتزل خانگی یک نوع نان پخته شده به شکل دایره ای و یا دراز میله شکل است که در ایران بیشتر به چوب شور معروف است شما می توانید چوب شور را به صورت نمکی تهیه کنید و یا با فرو کردن آن در شکلات های رنگی چوب شور شکلاتی تهیه کنید. این خوراکی جذاب آنقدر خوشمزه و معروف است که در آلمان روز ۲۶ آوریل را به نام پرتزل یا چوب شور نامگذاری کردند. چوب شور در گذشته به شکل دو سر رشته ای دراز خمیر است که در هم گره می خورد تهیه می شد ولی امروزه در شکل های گوناگون تهیه می شود. روایات زیادی در زمینه تاریخچه چوب شور وجود دارد برای مثال در عکسی که در قرن ۱۲ میلادی کشیده شده روی میز چوب شور هایی به شکل دایره وجود دارند و مورخان غذا تاریخچه این تنقلات خوشمزه را در آن زمان می دانند. اما چوب شور همیشه یک گزینه عالی برای بچه ها بوده آنها به شدت عاشق چوب شور هستند و چقدر خوب است ما در خانه چوب شور را برای آنها تهیه کنیم تا هم سالم تر باشد و هم خوشمزه تر. شما از چوب شور می توانید در سینی مزه هم استفاده کنید. امروز در پارسی دی چوب شور خانگی با کنجد را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

شیر۱/۲ پیمانه
کره۱۲۰ گرم
روغن مایع۱ پیمانه
سیاه دانه۳ ق غذا خوری
نمک۱ ق چای خوری
سرکه۲ ق چای خوری
شکر۲ ق مربا خوری
بیکینگ پودر۱ ق مرباخوری
آردبه میزان لازم
کنجدبه میزان لازم

طرز تهیه چوب شور خانگی

مرحله اول : تهیه خمیر چوب شور

ابتدا آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کنید و سه بار الک کنید تا سبک شود. داخل یک کاسه تمام مواد اولیه را داخل کاسه ریخته و با همزن دستی خوب بزنید تا کاملا مخلوط شود سپس مخلوط آرد را به تدریج اضافه کنید و هم بزنید تا مانند خمیر جمع شود نباید خیلی سفت نه خیلی شل باشد باید نرم متوسطی داشته باشد.

مرحله دوم : فرم دادن به چوب شور

از خمیر تکه های کوچکی بگیرید و به شکل میله های دراز به طول دلخواه دربیاورید و داخل سینی فر که از قبل کاغذ روغنی انداختید قرار دهید تمام خمیر را به این شکل تهیه کنید و یا می توانید به صورت گرد هم در بیاورید که کاملا سلیقه ای می باشد.

مرحله سوم : رومال کردن چوب شور

روی چوب شورها را با کمک زرده تخم مرغ و کمی زعفران رومال کنید و کنجد بپاشید و فر را روشن کنید تا گرم شود.

مرحله چهارم : پخت چوب شور

سینی فر را داخل فر قرار دهید و دما را روی ۱۸۰ درجه تنظیم کنید و بمدت ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا چوب شور ها پخته شود سپس در فر باز کنید ولی سینی فر را از فر بیرون نیاورید و اجازه دهید تا چوب شور ها در فر خاموش به مدت ۱۵ دقیقه بمانند سپس از روی کاغذ روغنی جدا کنید و به دلخواه با شکلات و هر چی که دوست دارید تزئین و میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه چوب شور خانگی

  1. برای داخل خمیر چوب شور می توانیم از انواع مغزها و دانه چیا استفاده کنیم.
  2. چوب شور های آماده شده را می توانید در ظرف دربسته یا زیپ کیپ بگذارید و بمدت طولانی نگهداری کنید.
  3. هر چقدر خمیر را نازک تر بگیرید خوشمزه و ترد می شود.
  4. زمان فر تقریبی می باشد و با توجه به فرهای مختلف ممکن است کمی یا کمتر زمان بخواهد.

همچنین ببینید 

از
2
دیدگاه