طرز تهیه قرابیه کنجدی شکلاتی آسان و فوری به روش قنادی

دستور پخت قرابیه کنجدی

طرز تهیه قرابیه کنجدی

 

قرابیه کنجدی یکی از شیرینی ها سنتی ایرانی می باشد که بسیار خوشمزه و راحت است و می توانید برای عید نوروز با چند قلم مواد به راحتی تهیه کنید. قرابیه کنجدی یکی از شیرینی های اصیل ایرانی می باشد که در طعم ها و مزه های مختلفی تهیه می شود. شما می توانید این شیرینی سنتی را با فر و بدون فر تهیه کنید. برای پخت بدون فر کافی است از یک تابه دو طرفه استفاده کنید. برای سرو این شیرینی می تواتید آن ها را داخل شکلات ذوب شده بزنید و با مغز های مختلف کاور کنید. اما برای تهیه این شیرینی از کنجد بو داده استفاده می شود که می توانید خودتان در منزل کنجد را تفت دهید و یا می توانید از مدل های آماده تفت خورده استفاده کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه قرابیه کنجدی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه قرابیه کنجدی با پیمانه

  • کنجد بو داده ۱ پیمانه
  • سفیده تخم مرغ ۱ عدد
  • روغن صاف یا روغن جامد ۱ پیمانه
  • پودر قند ۱/۲ پیمانه
  • وانیل نوک ق چای خوری
  • بیکینگ پودر ۱ ق غذا خوری یا ۱۰ گرم
  • آرد سفید ۲.۵ پیمانه
  • شکلات تخته ای به مقدار لازم

طرز تهیه قرابیه کنجدی با فر و بدون فر

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا کنجد ها را داخل تابه مداوم تفت دهید تا بو داده شود و کمی تغییر رنگ دهد. دقت کنید باید سریع و روی حرارت کم تفت دهید تا کنجد ها نسوزد. روغن جامد را بهتر است یک بار ذوب کنید و در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرید. به این کار صاف کردن روغن جامد می گویند زیرا روغن جامد های امروزه نیم جامد است و باید یک بار کاملا ذوب شود و بعد منجمد شود.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

حالا داخل یک کاسه بزرگ آرد را الک کنید و بریزید و بعد همه مواد را به غیر از شکلات تخته ای و کنجد بریزید و مواد را ورز دهید. بهتر است از نوک انگشت برای ورز دادن استفاده کنید تا یک خمیر نرم و منسجم بدست بیاید. بهتر است برای اینکه خمیر به روغن نیفتد می توانید خمیر را از چرخ یک بار رد کنید.

مرحله سوم: پخت قرابیه کنجدی در فر

در ادامه سفیده تخم مرغ را داخل یک کاسه ریخته و با چنگال بزنید تا از لختگی خارج شود. از خمیر تکه های اندازه گردو بردارید و گرد کنید و ابتدا داخل سفیده تخم مرغ بعد داخل کنجد بو داده بزنید. حالا داخل سینی فر چیده و در فر از قبل گرم شده به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه با دمای ۱۷۰ درجه قرار دهید تا پخته شود.

مرحله چهارم: قرابیه کنجدی بدون فر

در ادامه برای پخت بدون فر باید داخل یک تابه دو طرفه کاغذ روغنی قرار دهید و روی شعله پخش بگذارید تا گرم شود. سپس شیرینی ها را داخل تابه چیده و در تابه را قرار دهید و برای ۲۰ دقیقه بگذارید تا شیرینی ها پخته شوند. بعد از پخت صبر کنید تا شیرینی ها خنک شوند. سپس داخل شکلات تخته ای بن ماری شده بزنید و روی آن به دلخواه گردو یا پودر پسته بریزید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه قرابیه کنجدی خوشمزه و ساده برای عید نوروز

  1. برای بن ماری کردن شکلات کافی است، شکلات را خرد کنید و روی حرارت بخار آب قرار دهید تا ذوب شود.
  2. می توانید مقدار کنجد را کم و زیاد کنید.
  3. می توانید کره را جایگزین روغن کنید.

همچنین ببینید

طرز تهیه قرابیه کنجدی شکلاتی آسان و فوری به روش قنادی
5 (100%) 1 votes