طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر ساده و خوشمزه روی گاز برای خامه کشی

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر

 

یکی از راه های سریع تهیه کیک برای زمانی است که به فر دسترسی ندارید. برای تهیه این کیک بهتر است برای اطمینان خاطر از قابلمه نچسب استفاده کنید تا در خروجی کار به مشکل بر نخورید و حتما باید برای تهیه کیک در قابلمه و بدون فر از دمکنی استفاده کنید. کیک اسفنجی یک کیک نرم و لطیف است که باید در اندازه کردن مواد آن دقت کنید تا به نتیجه دلخواه برسید و می توانید آن را ساده به همراه چای سرو کنید و یا می توانید با انواع فیلینگ ها و خامه و کرم ها تزئین کنید و برای مراسمات خود استفاده کنید. امروز در پارسی دی کیک اسفنجی بدون فر روی گاز را به شما آموزش خواهیم داد تا هر جایی که بودید بتوانید بدون دسترسی به لوازم برقی یکی کیک خوشمزه و در عین حال ساده را تهیه کنید. با ما همراه باشید.

مواد لازم 

تخم مرغ۶ عدد
شکر۱ پیمانه
بیکینگ پودر۱ ق چای خوری
آرد۲۰۰ گرم معادل ۱ پیمانه و ۱/۲ پیمانه
وانیلنوک ق چای خوری
شیر۱/۳ پیمانه

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر

مرحله اول : آماده سازی

ابتدا یک قابلمه مناسب انتخاب کنید باید داخل قابلمه قالب کیک را بگذارید پس حتما گنجایش مناسب داشته باشد سپس یک سه پایه کوتاه داخل قابلمه قرار دهید از وسیله به عنوان سه پایه می توانید استفاده کنید مانند یک کاتر استیل بزرگ سپس در قابلمه را بگذارید و قابلمه را روی شعله پخش کن قرار دهید تا گرم شود. آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و سه بار الک می کنیم.

مرحله دوم : هم زدن سفیده و زرده

سفیده و زرده تخم مرغ را جدا می کنیم. سفیده را با دور تند همزن خوب بزنید در حدی که سفید مانند خامه سفت شده و زمانی که ظرف را بر می گردانید بیرون نریزد سپس سفیده را داخل یخچال گذاشته تا خنک بماند اگر همزن برقی ندارید می توانید با همزن دستی بزنید تا سفیده کاملا فرم بگیرد. زرده را به همراه وانیل و شکر با همزن بزنید تا از لختگی خارج شود سپس شیر را افزوده و با دور تند همزن خوب بزنید تا کشدار و حجیم شود در حین هم زدن حتما با کمک لیسک دورگیری کنید تا همه زرده هم بخورد وگرنه کیک بوی زهم خواهد داد.

مرحله سوم : تهیه مایه کیک اسفنجی بدون فر

وقتی زرده حجیم شده از مخلوط آرد و سفیده تخم مرغ به تناوب طی چند مرحله به مواد اضافه کنید و با لیسک به صورت دورانی هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند اصلا نباید پف سفیده بخوابد سپس قالب مورد نظر را آماده کنید و کف قالب را کاغذ روغنی انداخته و دیواره قالب را کمی چرب کنید.

مرحله چهارم : پخت کیک اسفنجی بدون فر

مایه کیک را داخل قالب ریخته و سه بار به سطح بکوبید تا هوای اضافه آن خارج شود سپس قالب را روی سه پایه که داخل قابلمه قرار دادید بگذارید و دمکنی قابلمه را گذاشته و کیک را بمدت ۴۵ دقیقه دم بگذارید حتما زیر قابلمه شعله پخش کن باشد شما می توانید قابلمه نچسب انتخاب کنید و مستیقم کیک را داخل قابلمه ریخته و دم بگذارید بعد از دم کشیدن کیک را از قالب خارج کنید و به دلخواه تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت کیک اسفنجی بدون فر

  1. اصلا در حین پخت کیک در قابلمه درب آن را باز نکنید و بعد از گذشت ۴۵ دقیقه با خلال دندان چک کنید اگر سالم بیرون درنیامد کمی بیشتر زمان دهید.
  2. اگر از کاغذ روغنی استفاده نمی کنید کف و دیواره قالب را چرب و آردپاشی کنید.
  3. می توانید همین رسپی را در فر نیز انجام دهید.
  4. حتما شعله ملایم و کم باشد.
  5. اگر دمکنی ندارید یک پارچه تمیز را انتخاب کنید.

همچنین ببینید 

از
6
دیدگاه

  • Shghygh ۲ سال پیش

    نوشتید بدون نیاز به وسایل برقی خب پس سفیده رو با دور تند چطور بزنیم🤔

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      منظور فر بودید اگر همزن برقی ندارید می توانید با همزن دستی آنقدر بزنید تا سفت شود و یا می توانید داخل مخلوط کن بریزید

      پاسخ