خواص هلیله سیاه چیست؟ فواید هلیله سیاه برای چشم، معده، مو و لاغری + روش مصرف

خواص هلیله سیاه

خواص هلیله سیاه

 

خواص هلیله سیاه؛ در این پست شما می توانید مشاهده کنید که این گیاه دارویی چیست و چه خواصی برای بدن دارد و همچنین در انتها مضرات و وش مصرف آن را نیز مطالعه کنید. هلیله سیاه که به اسم Terminalia chebula یا Myrobalan و دیگر اسم ها به نام harada ، haritaki نیز مشهور است و یکی از گیاهان دارویی بسیار پر خواص می باشد که شاید اسم آن را کمتر شنیده باشید و در طب سنتی هندی یعنی آیورودا می باشد. درخت هلیله سیاه بسیار بلند است و رنگ پوسته آن قهوه ای تیره می باشد و برگ این درخت به شکل اشکی می باشد. شما می توانید از هلیله سیاه برای درمان چشم، مو، لاغری، دیابت، دهان و دندان، هضم غذا و … استفاده کنید. امروز در پارسی دی خواص هلیله سیاه را می توانید مشاهده کنید.

هلیله سیاه چیست ؟

هللیه سیاه گیاهی است که در شرق هند و نپال و جنوب غربی چین و مالری و ویتنام رشد می کند و به شاه دارو نیز معروف می باشد. در هلیله سیاه ارتفاعی به طول ۳۰ متر دارد و میوه نارس این گیاه سبز رنگ است و زمانی که می رسد به رنگ خاکستری مایل به زرد در می آید. میوه این گیاه بیضی شکل است و صاف و بدون کرک است  شبیه به بادام می باشد. این گیاه شیرین می باشد. هلیله سیاه قابض و تلخ است و طبع آن گرم و خشک است و در طب سنتی ایرانی و هندی نیز برای درمان بسیاری از بیمار های استفاده می شود. به گفته طبیبان در گذشته ۷ نوع مختلف از میوه هلیله وجود داشته که امروزه فقط ۳ نوع آن در دسترس است.

خواص هلیله سیاه برای چشم

هلیله سیاه برای اکثر بیمارهای چشمی مناسب است و برای شستشو چشم استفاده می شود. آب هلیله خاصیت ضد التهابی و تسکین دهنده دارد و می تواند عفونت چشم را کاهش دهد و برای شتسشو چشم با هلیله سیاه باید آن را داخل کاسه قرار دهید و روی آن آب سرد ریخته و برای یک شب بگذارید تا خیس بخورد و صبح روز با آب آن چشم خود را بشورید. حتی می توانید هسته آن را برای ۱۲ ساعت خیس کنید و آسیاب کنید و به عنوان خط چشم بکشید. این کار از آب مراوید جلوگیری می کند.

خواص هلیله سیاه برای معده

هلیله سیاه می تواند اسیده معده را کاهش دهد و حتی با افزایش مخاط در معده می تواند از زخم معده نیز جلوگیری کند. هلیله سیاه سرشار از آنتی اکسیدان های مانند پلی فنول و گالیک اسید و الاجیک اسید است که خطر ابتلا به زخم معده را کاهش می دهد و همچنین برای تقویت گوارش بدن نیز مفید است و به بهبود عملکرد هضم غذا کمک می کند و در واقع یک ملین طبیعی است و برای دفع سموم از بدن کمک می کند.

خواص هلیله سیاه برای مو

هلیله سیاه

شاید هلیله سیاه را به عنوان اکسیر جوانی شنیده باشید این گیاه دارویی نقش بسیار مهمی در سفید شدن مو دارد زیرا ترکیباتی این گیاه می تواند به رشد و کاهش ریزش مو و همچنین درمان شوره سر نقش مهمی داشته باشید. اما نحوه مصرف هلیله سیاه برای مو بدین صورت است که آن را پودر کنید و یا به صورت پودر شده از بیرون تهیه کنید و کمی آب جوش ریخته و یک خمیر رقیق تهیه کنید و صبر کنید خمیر خنک شود و روی مو بزنید و یا می توانید از روغن هلیله سیاه که در عطاری ها موجود است استفاده کنید. استفاده منظم از هلیله سیاه از سفیدی مو جلوگیری می کند.

خواص هلیله سیاه برای پوست

هلیله سیاه برای درمان جوش و اگزما پوستی و التهابات گزینه بسیار خوبی می باشد. شما می توانید برای درمان موضعی از هلیله سیاه استفاده کنید تا زخم ها بهبود پیدا کنند و از جوش جلوگیری کند و برای استفاده از آن باید پودر را به صورت خمیر در بیاورید و روی پوست بزنید و بعد از چند دقیقه بشورید.

خواص هلیله سیاه برای لاغری

این گیاه برای تنظیم و کاهش وزن گزینه خوبی می باشد زیرا معده را شستشو می دهد و به هضم مواد کمک می کندو همچنین برای افزایش سرعت متابولسیم بدن موثر است و با تقویت ترشح صفرا به مصرف چربی های بدن کمک می کند و چاقی را کنترل می کند.

خواص هلیله سیاه برای دیابت

افزادی که دچار دیابت هستند می توانید از هلیله سیاه استفاده کنند زیرا این ماده نقش مهمی در کنترل قند خون بالا دارد و حساسیت به ترشح انسولین را در افراد بالا می برد. البته بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

خواص هلیله سیاه برای دهان و دندان

هلیله سیاه

 

از خواص دیگر هلیله سیاه برای سفید کردن دندان است که می توانید این ماده روی ۲ بار روی دندان ها قرار دهید تا به سفید تر شدن دندان ها کمک کند. برای این کار هلیله سیاه را الک کنید و از یک پارچه ظریف رد کنید و در یک ظرف بریزید و ه ربار روی مسواک ریخته و دهان و دندان خود را تمیز کنید. همچننی هلیله سیاه می تواند التهابات دهانی و بوی بد دهان و درد دندان را کاهش دهد.

خواص هلیله سیاه برای مشکلات تنفسی

پودر هلیله سیاه می توانید برای رفع سرفه و برونشیت و دیگر مشکلات تنفسی گزینه خوبی باشد و شما می توانید با مصرف این گیاه تا حدودی سرفه و گلو درد را کاهش دهید و برای استفاده از آن کافی است پودر هلیله سیاه را با عسل ترکیب کنید و در دهان قرار دهید و به آرامی میل کنید.

خواص هلیله سیاه برای درد مفاصل

هلیله سیاه

 

هلیله سیاه می توانید در ردمان آتروز و نقرس و درد های مفاصلی نقش مهمی را داشته باشند و بهتر است کسانی که این مشکلات را دارند با مشورت پزشک خود از گیاه دارویی برای بهتر شدن درد مفاصل استفاده  کنند. درمان با مسکن برای این افراد مضر است.

خواص هلیله سیاه برای اسهال

هلیله سیاه برای درمان اسهال و اسهال خونی گزینه خوبی می باشد و باید ۱ ق پودر هلیله سیاه را با عسل ترکیب کنید و برای رهایی از اسهال روی ۲ بار این ترکیب را میل کنید.

خواص هلیله سیاه برای رحم

هلیله سیاه می تواند به عنوان یک درمانگر قوی برای عفونت های رحمی باشد و شما می توانید به دو روش از آن استفاده کنید. ۱ ق چای خوری هلیله سیاه را داخل آب جوش دم کنید و هر شب قبل از خواب میل کنید و یا می توانید هلیله سیاه را داخل تشت آب گرم ریخته و برای مدتی داخل تشت بشنید.

خواص هلیله سیاه برای کبد

هلیله سیاه با بهبود سلامت دستگاه گوارش و سم زادیی بدن و کبد بسیار مفید است و آنتی اکسیدان بالایی دارد و برای درمان کبد چرب بسیار مفید است و می توانید با مشورت دکتر برای مبد خود این گیاه دارویی را استفاده کنید.

هلیله سیاه

 

سایر فواید هلیله سیاه

  • درمان یبوست
  • درمان مشکلات عصبی
  • درمان ترشح واژنی
  • محافظت از قلب
  • مهار رشد سلول های سرطانی
  • درمان مسمویت غذایی
  • تقویت اشتها
  • درمان آسم
  • درمان اوریون
  • درمان اختلالات ریوی
  • مبارزه با حساسیت پوستی

عوارض جانبی هلیله سیاه

خواص هلیله سیاه

 

هر ماده غذایی ممکن است برای یک سری از بیمارهای مفید نباشد و باعث عوارض شود و یا اگر بیش از حد مصرف کنید ممکن است به بدن آسیب بزند. اگر شرایط زیر را دارید بهتر از مصرف هلیله سیاه خودداری کنید.

  1. مصرف هلیله سیاه برای افراد خسته و کم وزن و خانم های که قاعدگی سنگین دارند و بعد از روزه داری مناسب نیست.
  2. خاصیت قابض بودن هلیله سیاه ممکن است باعث حالت تهوع شود.
  3. افرادی که به شدت دچار خستگی هستند نباید از هلیله سیاه استفاده کنند.
  4. اگر باردار هستید بهتر است هلیله مصرف نکنید.
  5. اگر دچار کم آب و یا اسهال شدید شدید هلیله سیاه مصرف نکنید.
  6. کسانی که قصد جراحی دارند بهتر است هلیله سیاه مصرف نکنید.

همچنین ببینید