طرز تهیه چنجه ماستی خوشمزه، آبدار و حرفه ای به روش رستورانی

چنجه ماستی

 

یکی از محبوب ترین انواع کباب ها در ایران می باشد که به نام کنجه نیز معروف است این تفاوت نام به خاطر این است که آذری زبان ها به آن چنجه می گفتند و شهر های ایرانی به تاثیر از زبان و گویش آذری به چنجه معروف شد. چنچه از گوشت بدون استخوان گوسفند تهیه می شود و برخلاف کباب کوبیده منسجم نیست و از گوشت های تکه شده تهیه می شود. چنجه ماستی یا کنجه ماستی از غذاهای محبوب استان فارس است که در مراسم و عروسی از آن استفاده می شود. سعی کنید برای طعم بهتر این غذا چنجه ها را از شب قبل مزه دار کنید تا در هنگام پخت خوشمزه تر شود. شما می توانید چنجه را با برنج کته یا نان میل نمایید. امروز در پارسی دی چنجه ماستی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

گوشت فیله گوسفند یا گوساله۵۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
ماست چکیده۱/۲ پیمانه
لیمو ترش یا آبلیمو۲ ق غذا خوری
روغن زیتون۲  ق ق غذا خوری
فلفل دلمه۱ عدد
گوجه فرنگی۴ عدد
نمک، فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه چنجه ماستی

مرحله اول : هوا دادن و برش گوشت

ابتدا گوشت ها را شسته و آن ها را به قطعات ریز و منظم به شکل مکعبی برش بزنید اگر گوشت کمی سفت بود آن را با بیفتک خوب بکوبید تا ضخامتش کمتر شود سپس گوشت منظم را به اصطلاح هوا می دهیم تا خود را بگیرد برای این کار یک پارچه پهن کنید و گوشت ها را روی آن قرار داده و باد پنکه قرار دهید تا گوشت ها خشک شوند.

مرحله دوم : مرینت کردن چنچه ماستی

داخل کاسه بزرگ ماست و آبلیمو و روغن زیتون و ادویه ها را با هم مخلوط کنید سپس پیاز را شسته و رنده ریز بزنید و آب پیاز را بگیرید به مخلوط پیاز اضافه کنید گوشت های تکه شده را به مخلوط ماست مون اضافه کرده و فلفل دلمه خرد شده را بهش اضافه می کنیم و هم می زنیم تا گوشت ها با مواد خوب ترکیب شوند سپس در ظرف را بگذارید یا سلفون کشیده داخل یخچال بمدت ۱۲ ساعت قرار دهید تا خوب مزه دار شود.

مرحله سوم : پخت چنجه ماستی

زغال ها را به صورت کوه روی منقل بریزید و به مقدار کافی ژل سوختنی اضافه کنید و بعد از آن ۵ دقیقه صبر کنید تا زغال ها خوب خیس شوند سپس زغال ها را روشن کرده تا داغ شود. پیاز را از چنجه ماستی جدا می کنیم و به همراه فلفل دلمه ها به سیخ می زنیم و روی حرارت ملایم زغال می گذاریم خوب پخته شود به دلیل داشتن ماست نیاز به زمان زیادی ندارد چندین بار چنجه ها را خوب زیر و رو کنید تا پخته شود در انتهای پخت گوجه فرنگی درون زغال انداخته تا پخته شود. چنجه ماستی را همراه با کته برنج میل نمایید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت چنجه ماستی

  1. برای اینکه چنجه چرب تری داشته باشید می توانید مقداری دنبه یکی درمیون بین چنجه ها قرار دهید.
  2. وقتی چنجه های ماستی حاضر شدند یک کره ۵۰ گرمی را آب کرده و روی آن می ریزیم.
  3. حتما از ماست چکیده برای طعم دار کردن استفاده کنید.

همچنین ببینید

طرز تهیه چنجه ماستی خوشمزه، آبدار و حرفه ای به روش رستورانی
3.8 (76%) 10 votes