خواص و مضرات ذرت ، 19 خاصیت ذرت برای درمان بیماری ها و سلامتی بدن

خواص ذرت

خواص ذرت

ذرت

آشنایی با ذرت

ذرت یکی از پرمصرف ترین و پرطرفدارترین غلات در جهان می باشد ، از ذرت می توان به شکل های مختلف استفاده نمود ، پاپ کرن ، ذرت شیرین و ذرت مکزیکی از انواع مختلف ذرت هستند که در میان فراورده های ذرت طرف داران زیادی دارند.

ذرت دارای فواید زیادی برای بدن می باشد ، دارای فیبر ، ویتامین های مختلف ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان می باشد. ذرت در رنگ های مختلف وجود دارد که شامل زرد ، قرمز ، نارنجی ، بنفس ، آبی ، سفید و سیاه می باشد.

ذرت غله پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص ذرت را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص این غله در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

خواص ذرت

تقویت مغز و حافظه

تیامین موجود در ذرت باعث بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه می شود و بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

کاهش وزن و رژیم لاغری

ذرت کالری کمی دارد و فیبر موجود در آن باعث کنترل اشتها می شود برای جلوگیری از افزایش وزن موثر است.

رفع چین و چروک پوست

ذرت دارای آنتی اکسیدان های زیاد و همچنین ویتامین سی می باشد که باعث کاهش چین و چروک صورت شده و پوست جوان می شود.

کاهش فشار خون

در ذرت ترکیبات فنولی وجود دارد که باعث کاهش فشار خون می شود. ویتامین ب موجود در ذرت به بهبود عملکرد غدد فوق کلیه کمک می کند و فشار خون بالا را کاهش می دهد.

کنترل سطح خون

ذرت دارای فیبر و کربوهیدرات می باشد که به کنترل سطح قند خون کمک می کند و خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می دهد.

افزایش رشد موهای سر

ذرت دارای آهن و فولات می باشد که برای بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی کامل به بدن مفید می باشد. شما می توانید از ذرت برای تقویت و افزایش رشد مو استفاده کنید.

افزایش انرژی ورزشکاران

ذرت دارای مقادیر زیادی از کربوهیدرات می باشد که باعث هضم بهتر غذا می شود ، اگر از جمله ورزشکاران حرفه ای بدنسازی هستید بهتر است از ذرت برای افزایش انرژی استفاده کنید.

درمان یبوست

فیبر موجود در ذرت باعث افزایش حرکات روده می شود به پاکسازی روده کمک می کند. اگر می خواهید از یبوست و سرطان روده بزرگ در امان باشید ذرت میل کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

آنتی اکسیدان های موجود در ذرت باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. ویتامین سی نیز در ذرت به وفور یافت می شود و از بروز بیماری های مختلف در بدن پیشگیری می کند.

خواص ضد سرطانی

آنتی اکسیدان های موجود در ذرت باعث کاهش رادیکال های آزاد شده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

سلامت دستگاه گوارش

ذرت دارای فیبر می باشد و به بهبود هضم غذا کمک می کند. ذرت باعث پاکسازی معده می شود و سلامت دستگاه گوارش را به دنبال دارد. تحقیقات نشان می دهد که ذرت برای درمان بیماری دیوتیکولیت مفید می باشد.

درمان کم خونی

فولات و آهن موجود در ذرت باعث افزایش گلبول های قرمز می شود و در درمان کم خونی موثر است.

پیشگیری از بیماری های چشمی

ذرت دارای مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی می باشد. همچنین در ذرت لوتئین و زاکسانتین به مقدار کافی وجود دارد که از چشم ها در برابر آب مروارید و بیماری های مختلف جلوگیری می کند.

بهبود بیماری سلیاک

ذرت یکی از غلات بدون گلوتن می باشد که بهترین منبع برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک می باشد.

مضرات ذرت

خراب کردن دندان ها

به دلیل وجود قند در ذرت مصرف بیش از اندازه ذرت باعث پوسیدگی دندان می شود. بعد از میل کردن ذرت سعی کنید مسواک بزنید.

منع مصرف دیابتی ها

اگر دیابت دارید بهتر است از خوردن ذرت خودداری کنید. ذرت دارای کربوهیدرات می باشد که باعث بالا رفتن قند خون می شود. کسانی که دیابت دارند نباید ذرت را به مقدار زیاد مصرف کنند.

ابتلا به اسهال

ذرت را به صورت خام مصرف نکنید چرا که باعث اسهال می شود. ذرت به اختلالات روده ای مختلف منجر می شود پس بهتر است در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

معده درد

ذرت به دلیل فیبر و مواد مغذی برای بدن حیاتی است که باعث دفع سموم از بدن می شود. البته توجه داشته باشید که اگر ذرت را به مقدار زیاد و خارج از اعتدال مصرف کنید دچار سوء هاضمه و معده درد می شوید.

نفخ و گاز معده

ذرت دارای نشاسته می باشد ، زمانی که ذرت مصرف می کنید نشاسته در روده بزرگ می شکند و گاز زیادی تولید می کند. اگر ذرت را به مقدار زیاد و خارج از حد اعتدال مصرف کنید ممکن است دچار نفخ شوید.