خواص و مضرات بادرنجبویه ، 15 خاصیت بادرنجبویه برای درمان و سلامتی بدن

خواص بادرنجبویه

خواص بادرنجبویه , مضرات بادرنجبویه , زیان ها و خاصیت های بادرنجبویه , o hw fhnvk f di

خواص و مضرات بادرنجبویه

بادرنجبویه نام سرده ای از تیره نعناییان است. این گیاه پر فایده و دارویی ار راسته نعناسان و تیره نعناییان است. رویشگاه اصلی بادرنجبویه در مناطق بسیار وسیعی از شرق مدیترانه است. امروزه این گیاه برای مصارف طبی ، تزیینی و غذایی در مزارع کاشته می شود.

بادرنجبویه در فصل تابستان در میان ماه های تیر و مرداد گل می دهد. گل های این گیاه در ابتدا زرد کمرنگ ، سپس سفید و در نهایت به رنگ بنفش تغییر می کند. ساقه های بادرنجبویه چهار گوش و به صورت راست می باشد و کاملا پوشیده از کرک های ریز است.

بادرنجبویه گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص بادرنجبویه را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص بادرنجبویه در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

خواص بادرنجبویه

کاهش درد قولنج نوزادان

قولنج نوزادان یک بیماری شایع می باشد که در چهار ماه اول زندگی رخ می دهد. برای درمان این عارضه می توان از بادرنجبویه کمک گرفت. این گیاه دارای خواص آرام بخش و تسکین دهنده می باشد و برای کاهش درد قولنج نوزادان بسیار موثر می باشد.

کاهش وزن و رژیم لاغری

تحقیقات نشان می دهد که عصاره بادرنجبویه برای جلوگیری از رشد بافت چربی ها موثر است و باعث کاهش وزن در افراد می شود. عصاره این گیاه فعالیت های پروتئین هایی که در تولید چربی دخل هستند را کاهش می دهد.

کاهش ضربان قلب

بادرنجبویه باعث مهار یون سدیم و پتاسیم بدن شده و باعث کاهش ضربان قلب می شود. اگر دچار ضربان قلب نامنظم هستید از بادرنجبویه استفاده کنید.

دفع اشعه ماوراءبنفش

این گیاه می توانید از پوست بدن در مقابل اشعه ماوراءبنفش محافظت کند.

درمان بیماری های کبدی

بیماری های کبدی می تواند از چربی خون بالا و قند بالا ایجاد شود. بادرنجبویه با فعال کردن آنزیم هایی که اسیدهای چرب را تجزیه می کند به درمان بیماری های کبدی کمک می کند. بادرنجبویه برای کاهش فعالیت گلبول های سفید و سیتوکین های التهابی موثر است.

کاهش استرس و ضد افسردگی

بادرنجبویه دارای خواص ضد اضطراب و ضد افسردگی دارد. این گیاه با توجه به خاصیت هایی که دارد باعث کاهش استرس می شود و خلق و خو را بهبود می بخشد.

کاهش التهابات

بادرنجبویه باعث کاهش ورم ناشی از التهاب می شود. این گیاه باعث کاهش سطح استرس اکسیداتیو در افراد می شود.

درمان دیابت نوع دو

بادرنجبویه باعث کاهش میزان قند خون شده و میزان چربی در موش های مبتلا به دیابت نوع دوم را کاشه می دهد. این گیاه باعث افزایش حساسیت بدن به انسولین می شود.

کاهش درد

عصاره موجود در این گیاه با بستن اکسید آرژنین نیتریک باعث کاهش درد می شود. اگر می خواهید درد را کاهش دهید بادرنجبویه مصرف کنید.

خواب آرام

بادرنجبویه باعث کیفیت خواب بهتر می شود ، این گیاه در درمان بی خوابی های افراد یائسه بسیار موثر است.

خواص ضد میکروبی

روغن گیاهی بادرنجبویه دارای اثرات ضد میکروبی می باشد و باعث از بین بردن قارچ و باکتری ها می شود. رزمارینیک اسید و سیترال موجود در این گیاه با رشد قارچ ها مبارزه می کند.

بهبود پرکاری تیروئید

بادرنجبویه با توجه به خواص بی نظیر خود می تواند از اتصال هورمون تحریک کننده تیروئید جلوگیری کرده و پرکاری تیروئید را درمان کند.

خواص ضد سرطانی

بادرنجبویه باعث می شود تا تومورهای سرطان پستان کوچک شوند. این گیاه روند خود تخریبی سلول های سرطانی را کاهش می دهد. همچنین این گیاه برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ موثر است. این گیاه باعث جلوگیری از رشد سلول های سرطانی در بدن می شود

و باعث متوقف کردن چرخه سلولی بیماری های مختلف می شود. بادرنجبویه باعث می شود تا رشد عروق خونی که تومور سرطانی را تغذیه می کند مانع از رشد زیاد سرطان پروستات می شود.

تقویت حافظه و مغز

بادرنجبویه باعث می شود تا حافظه بهبود پیدا کرده و عملکرد مغز تضمین شود. این گیاه برای درمان بیماری های مختلف نظیر آلزایمر و زوال عقل موثر می باشد و باعث پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها می شود. بادرنجبویه باعث می شود تا حافظه به گیرنده های نیکوتینی و موسکارینی متصل شده و بهبود پیدا کند.

مضرات بادرنجبویه

تداخل در عملکرد تیروئید

کسانی که مشکلات تیروئیدی دارند بهتر است از مصرف این گیاه صرف نظر کنند یا با مشورت پزشک آنرا مصرف کنند چرا که باعث تداخل در عملکرد تیروئید می شود. در بادرنجبویه کافئیک اسید وجود دارد که به صورت مستقیم تحریک هورمون تیروئید را مهار می کند.