طرز تهیه ماهی شکم پر بدون فر مجلسی و خوشمزه مرحله به مرحله

طرز تهیه ماهی شکم پر بدون فر

 

یکی از راه های تهیه ماهی شکم پر است که بدون فر تهیه می شود شما می توانید از هر نوع ماهی که دوست دارید برای تهیه ماهی شکم پر استفاده کنید ولی بهتر است ضخیم نباشد و سایز کوچکی داشته باشد تا هم راحت تر و هم سریع تر پخته شود. از قدیم بین همه ایرانی ها در شب عید ماهی با سبزی پلو تهیه می کردند و یک سنت قدیمی می باشد که بیشتر شهرها این رسم را حفظ کردند و همراه با ماهی شکم پر می توان انواع مخلفات و کوکو سبزی را تهیه کرد اما اگر شما فر ندارید می توانید با دنبال کردن این رسپی یک ماهی شکم پر درجه یک تهیه کنید. امروز در پارسی دی ماهی شکم پر بدون فر مجلسی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

ماهی قزل آلا۱ عدد
روغن زیتون۲ ق غذا خوری
زنحبیل تازه رنده شده۱ ق چای خوری
آبلیمو تازه۱ ق چای خوری
سرکه سفید۱ ق غذا خوری
پیاز۲ عدد
سیر۴ حبه
گشنیز ساطوری شده۳ ق غذا خوری
شنبلیله۱ ق غذا خوری
گردو خرد شده۱/۲ پیمانه
زرشک۱/۴ پیمانه
رب انار۲ ق غذا خوری
آرد سفیدبه مقدار لازم
نمک، فلفل قرمز، فلفل سیاه، ادویه کاری، زردچوبه، پودر تخم گشنیز، پودر پیاز، پودر سیربه مقدار لازم

طرز تهیه ماهی شکم پر بدون فر مجلسی

مرحله اول: مزه دار کردن ماهی

ابتدا باید ماهی را مزه دار کنیم برای مزه دار کردن ماهی ابتدا سرکه و آب لیموترش و روغن زیتون را به همراه نمک و فلفل قرمز و ادویه کاری و تخم گشنیز و پودر پیاز و پودر سیر مخلوط کنید و حالا روی ماهی و داخل شکم ماهی را با ادویه ها مزه دار کنید و خوب ماساژ دهید و داخل یک ظرف قرار داده و روی آن را بکشید و برای ۲ ساعت داخل یخچال استراحت دهید تا مزه دار شود.

مرحله دوم: تهیه مواد میانی

در ادامه باید مواد شکم پر را تهیه کنیم برای شروع پیازها را پوست بگیرید و داخل یک تابه تفت دهید تا کمی سبک شود سپس به آن سیرهای رنده شده را به همراه کمی ادویه کاری و زردچوبه و نمک بزنید سپس سبزی های خرد شده را اضافه کنید.

مرحله سوم: تهیه مواد میانی

بعد از افزودن سبزی ها به خاطر اینکه شنبلیله زود تلخ می شود زیاد نباید تفت بخورد در ادامه گردوی خرد شده را به همراه زرشک خیس خورده و رب انار اضافه کنید و مواد را تفت دهید و مواد را کمی دیگر با حرارت کم تفت دهید سپس از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم: آماده سازی ماهی شکم پر بدون فر

حالا باید ماهی مزه دار شده را از یخچال خارج کنید و شکم ماهی را با مواد تهیه شده پر کنید و با خلال دندان یا نخ بستن شکم ماهی را فیکس کنید و حالا آرد را داخل بشقاب ریخته و به آن آرد بپاشید و خوب تکان دهید تا آرد اضافی آن گرفته شود.

مرحله پنجم: پخت ماهی شکم پر بدون فر

در ادامه داخل یک تابه با اندازه مناسب روغن ریخته و کمی هر دو طرف ماهی را سرخ کنید سپس شعله را کم کنید و در تابه یا قابلمه را قرار دهید و بگذارید ماهی کاملا مغز پخت شود در ادامه ماهی را نیز برگردانید تا هر دو طرف پخته شود سپس به همراه سبزی پلو میل کنید این هم از پخت ماهی شکم پر بدون فر نوش جان.

فوت و فن های دستور پخت ماهی شکم پر بدون فر

  1. میزان گردو و زرشک و رب انار سلیقه ای و قابل تغییر است.
  2. میزان شنبلیله نباید زیاد باشد.
  3. از هر نوع ماهی که دوست دارید می توانید استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
5
دیدگاه