طرز تهیه شیر حلوا مازندرانی خیلی خوشمزه و ساده با شیر و آرد سفید

دستور پخت شیر حلوا مازندرانی

طرز تهیه شیر حلوا مازندرانی

 

شیر حلوا مازندرانی یکی از انواع حلوا ها می باشد که بسیار ساده و خوشمزه است و می توانید به راحتی این حلوای مازندرانی خوشمزه را در خانه تهیه کنید. اما در مازندران این حلوا بشدت محبوب می باشد در بیشتر مراسمات مذهبی یا حتی عروسی و عید نوروز کاربرد دارد. در فردای روی عروسی و در پاتختی مادر عروس برای همه مهمان ها شیر حلوا را به همراه نان محلی تهیه می کردند و از آن ها پذیرایی می کردند. این حلوا حتی در عید نوروز برای پذیرایی نیز استفاده می شود. امروز در پارسی دی طرز تهیه شیر حلوا مازندرانی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه شیر حلوا مازندرانی

  • آرد قنادى ۲ لیوان
  • شیر ۲ لیوان
  • روغن ۱ لیوان

مواد لازم برای تهیه شربت

  • آب ۲.۵ لیوان
  • شکر ۱.۵ لیوان
  • زعفران سابیده شده به مقدار لازم
  • گلاب ۲ ق غذا خوری

طرز تهیه شیر حلوا مازندرانی

مرحله اول: مخلوط کردن مواد

برای تهیه این حلوا که کمی با دیگر حلوا ها متفاوت است، باید آرد را اندازه کنید و الک کنید و به همراه شیر و روغن داخل قابلمه ای که قرار است پخت حلوا را انجام دهید بریزید. مواد را با همزن دستی خوب هم بزنید تا گلوله های آرد باز شود و اصلا نباید گلوله ای داشته باشد.

مرحله دوم: پخت حلوا

قابلمه را روی حرارت قرار دهید و روی شعله متوسط بگذارید و باید مداوم هم بزنید. در ابتدای هم زدن مواد شل می باشد و بعد از بخار شدن شیر کم کم سفت می شود و مداوم باید هم بزنید تا دوباره شل و شود و تغییر رنگ دهید. این مرحله ممکن است ۱ الی ۲ ساعت طول بکشد.

مرحله سوم: تهیه شربت

برای تهیه شربت این حلوا باید آب و شکر را روی حرارت قرار دهید تا شکر حل شود و نیازی نیست خیلی مواد قوام پیدا کند در حدی که دانه های شکر ذوب شود کافی می باشد در انتها زعفران و گلاب را اضافه کنید و قابلمه را از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم: تهیه حلوای شیر مازندرانی

در ادامه مواد حلوا باید کم کم به رنگ قهوه ای در بیاید. در تهیه این حلوا باید صبور باشید و مداوم مواد را هم بزنید. وقتی مجدد حلوا شل شد از روی حرارت بردارید و با شهد سرد شده را باید به صورت کم کم به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا به خورد مواد برود. در انتها می توانید کمی کنجد هم داخل حلوا بریزید و داخل دیس ریخته و با قاشق آن را تزیین کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه شیر حلوا مازندرانی نرم و لطیف

  1. شهد باید خنک باشد سپس آن را اضافه کنید.
  2. دقت کنید باید روی شعله کم و مداوم هم بزنید و با قاشق چوبی یا پلاستیکی اگر هم نزنید ته می گیرد و دون دون می شود و زیرا زبان احساس می شود.
  3. به دلخواه می توانید کمی پودر هل نیز به شهد اضافه کنید.
  4. منظور از آرد قنادی همان آرد سفید شیرینی و کیک می باشد.

همچنین ببینید

از
5
دیدگاه