طرز تهیه آبگوشت قنبید خوشمزه و سنتی قم مرحله به مرحله

طرز تهیه آبگوشت قنبید

 

یکی از غذاهای سنتی ایرانی می باشد که اصالت این غذا برای استان قم می باشد. آبگوشت قنبید یکی از غذاهایی است که تاریخچه بسیار قدیمی دارد از این رو این غذا ثبت ملی شده است و تاکنون سندی یافت شده است که نشان می دهد این غذا برای دوران قاجار می باشد. قمنبیت به معنای نبات در قم است. مردم استان قم به خاطر شوری آب قم و خاصیت قمنبیت (کلم قمری) در از بین بردن املاح مضر از کلیه‌ها در بعضی از غذاها مانند آبگوشت و لابه‌لای بعضی از پلوها از کلم قمری استفاده می‌کنند. این غذا بسیار خوشمزه است و می توانید برای تنوع در لیست غذایی خود قرار دهید. امروز در پارسی دی آبگوشت قنبید را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

گوشت گوسفندی۵۰۰ گرم
قنبید یا همان کلم قمری درشت۲ عدد
لوبیا سفید۲۰۰ گرم
پیاز۳ عدد
رب۲ ق غذا خوری
گندم پوست کنده۱۰۰ گرم
پودر لیموعمانی۱ ق سوپ خوری
نمک، زردچوبه، ادویه کاریبه مقدار لازم

طرز تهیه آبگوشت قنبید

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا لوبیا سفید را از شب قبل یا ۱۲ ساعت قبل به همراه گندم خیس کنید و چندین بار آبش را تعویض کنید تا نفخش گرفته و راحت تر پخته شود. کلم قمری را پوست بگیرید و چند قاچ بزنید.

مرحله دوم: تفت دادت پیاز

پیاز را نگینی ریز خرد کنید و داخل قابلمه مورد نظر با کمی زردچوبه تفت دهید تا سبک و طلایی شود سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت داده تا بوی خامی رب از بین برود.

مرحله سوم: افزودن حبوبات و گوشت

گندم و لوبیا و گوشت را به ترتیب اضافه کنید و تفت دهید و در انتها قمری ها قاچ شده را اضافه کنید و چند لیوان آب روی مواد بریزید به طوری که گوشت ها کاملا در آب باشند و روی مواد آب بگیرید.

مرحله چهارم: پخت آبگوشت قنبید

در ادامه ابتدا حرارت را زیاد کنید تا به جوش بیاد سپس درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید با حرارت کم پخته و آبگوشت قنبید جا بیفتد در انتها پودر لیموعمانی را بریزید و نمک آبگوشت را اندازه کنید وقتی همه مواد پخته و نرم شدند آبگوشت قنبید ما حاضر است آن را به همراه سبزی و دوغ نوش جان کنید.

نکات کلیدی در تهیه آبگوشت قنبید قم

  1. گوشت بهتر است سردست گوسفندی با استخوان استفاده شود تا چربی و اضافات کنار گوشت در آبگوشت قنبید حل شود و آن را خوشمزه کند.
  2. اگر در حین پخت آب کم آمد مجدد آب بریزید تا مواد آبگوشت قنبید پخته شوند.
  3. لیموعمانی یا پودر لیموعمانی را حتما باید زمانی اضافه کنید که کلم و گوشت پخته شده باشند وگرنه باعث دیرپز شدن آنها می شود.
  4. می توانید به دلخواه از چند عدد سیب زمینی پوست گرفته در ۴۰ دقیقه انتهای پخت آبگوشت قنبید  اضافه کنید.
  5. برای خوش رنگ شدن می توانید از چند عدد پوره گوجه فرنگی یا گوجه فرنگی ۴ قاچ شده نیز استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
9
دیدگاه