طرز تهیه کمپوت شلیل خانگی فوری و خوشمزه با پوست و بدون پوست

طرز تهیه کمپوت شلیل

 

یکی از انواع کمپوت های خوشمزه تابستانی می باشد که با میوه خوش آب و رنگ شلیل تهیه می شود. شلیل با هلو متفاوت است ولی می توانند در یک درخت رشد کنند اما دلیل تفاوت شلیل و هلو در پرز روی میوه است و برخلاف هلو پوستی یکدست و بدون پرز دارد که به دلیل ژنتیکی می باشد و در رنگ های مختلف یافت می شود و ارزش غذایی بالایی دارد. شلیل به دلیل مملو بودن از مواد مغذی بالا مانند فیبر و آنتی اکسیدان بسیار برای بدن مفید است و همچنین به دلیل ویتامین ث برای پیشگیری و بروز سرطان نیز بسیار مفید می باشد و همچنین برای سلامت قلب یکی از بهترین میوه ها می باشد زیرا پتاسیم و فیبر دارد و همین دو ماده برای نگه داشتن قلب بسیار مفید است. شما می توانید با تهیه کمپوت شلیل در منزل در فصل های دیگر این کمپوت خوشمزه را داشته باشید. امروز در پارسی دی کمپوت شلیل فوری با پوست و بدون پوست را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

شلیل۱ کیلوگرم
آب۵ پیمانه
شکر۴۰۰ گرم

طرز تهیه کمپوت شلیل فوری با پوست و بدون پوست

مرحله اول: آماده سازی شلیل

قبل از شروع باید شلیل ها را آماده کنید ایتدا شلیل ها را خوب بشورید و بعد از وسط به دو نیم کنید و هسته هلو را خارج و به اندازه دلخواه خرد کنید شما می توانید پوست شلیل را بکنید و یا با پوست کمپوت کنید اگر دوست دارید پوست شلیل را بگیرید بهتر است ۱ دقیقه در آب در حال جوش بریزید سپس داخل لگن آب سرد و به راحتی با یک فشار ساده پوست شلیل جدا می شود.

مرحله دوم: تهیه شربت

برای تهیه شربت داخل یک پارچ آب را ریخته و شکر را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا شکر حل شود و نیازی به جوشاندن مواد نیست پس حتما از آب سرد استفاده کنید تا شکر حل شود در ادامه شلیل ها را داخل شیشه ها بریزید و آن را خوب پر کنید و هر از چند گاهی شیشه را به زمین بکوبید تا اگر فضای خالی دارد پر شود و بعد درب شیشه ها را محکم ببندید.

مرحله سوم: کمپوت کردن شلیل

حالا داخل یک قابلمه بزرگ که مناسب باشد شیشه ها را قرار دهید و تا لبه آنها آب پر کنید بهتر است که آب تا روی درب شیشه ها هم بگذرد و شعله را با حرارت متوسط روشن کنید تا شروع به جوش خوردن کند و هر وقت چند جوش خورد خاموش کنید و بگذارید همان جوری بماند تا آب داخل قابلمه سرد شود.

مرحله چهارم: تهیه کمپوت شلیل

حالا شیشه ها را از قابلمه خارج و با دستمال مطمئن شوید که درب آن به خوبی چفت شده است سپس برای چند ساعت به صورت وارونه قرار دهید تا خنک شود بعد در یخچال نگهداری کنید این هم از کمپوت شلیل خانگی نوش جان.

فوت و فن های دستور تهیه کمپوت شلیل خانگی

  1. حتما شیشه ها تمیز و بدون بو باشند و از شیشه های ترشی استفاده نکنید مگر اینکه خوب شسته باشید.
  2. شیشه ها را بعد از شستن بگذارید داخل دمای محیط تا هیچ رطوبتی داخل آن نباشد.
  3. شربت را که روی کمپوت می ریزد حتما تا لبه پر شده باشد.
  4. مدت ماندگاری کمپوت شلیل در جای خنک و دور از نور به مدت ۱ سال است.
  5. درب حتما باید چفت شده باشد وگرنه خراب می شود.

همچنین ببینید  

از
15
دیدگاه