طرز تهیه دسر زعفرانی قالبی ساده و مجلسی با ژلاتین، خامه و شیر

طرز تهیه دسر زعفرانی

 

یکی از دسرهای سنتی ایرانی که بسیار خوش طعم و مزه می باشد و گزینه خوبی برای مهمانی است و اگر دوست دارید یک دسر متفاوت و خوشمزه با عطر و مزه بهشت تهیه کنید دسر زعفرانی را به خاطر بسپارید. این دسر از لبنیات به همراه ژلاتین و زعفران که مهم ترین عامل این دسر است تهیه می شود و می توانید در انواع قالب ها آن را تهیه کنید به صورت تک نفره یا قالبی بزرگ چون به دلیل داشتن خامه به راحتی از قالب خارج می شود و با تزئین آن با پسته و خلال بادام بسیار هیجان انگیز می شود. اگر از قالب پلاستیکی استفاده می کنید حتما قالب را کمی چرب کنید. سعی کردیم مواد را هم به پیمانه و هم به گرم بگوییم که به راحتی بتوانید آن را تهیه کنید. امروز در پارسی دی دسر زعفرانی قالبی ساده و مجلسی با ژلاتین، خامه و شیر را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

شیر۳ پیمانه معادل ۶۰۰ گرم
شکر۳/۴ پیمانه + ۲ ق غذا خوری معادل ۱۷۰ گرم
پودر ژلاتین۲ ق غذاخوری
آب۱/۲ پیمانه معادل ۱۰۰ گرم
گلاب۱ ق غذاخوری
زعفران دم کردهبه اندازه دلخواه
خامه صبحانه۱۰۰ گرم

طرز تهیه دسر زعفرانی مجلسی با ژلاتین و شیر و خامه

مرحله اول: بن ماری کردن ژلاتین

ابتدا باید ژلاتین را آماده کنید، برای شروع آب سرد را داخل کاسه ریخته و روی آن ژلاتین بریزید و برای ۱۰ دقیقه کنار بگذارید تا اسفنجی شود سپس بن ماری کنید بدین صورت که روی حرارت غیر مستقیم بخار آب قرار دهید تا دانه های ژلاتین حل شود سپس کنار گذاشته تا خنک شود می توانید برای بن ماری کردن ۱ دقیقه داخل مایکروفر قرار دهید.

مرحله دوم: جوشاندن شیر

شیر را اندازه کنید و داخل قابلمه بگذارید و هم بزنید تا کم کم گرم شود و به جوش بیاد سپس شکر را به شیر اضافه کنید و هم بزنید تا کم کم دانه های شکر ذوب شوند و زمانی که مجدد شیر به جوش آمد گلاب و زعفران را اضافه کنید و هم بزنید سپس از روی حرارت بردارید تا خنک شود و از داغی بیفتد مقدار افزودن زعفران به سلیقه شما بستگی دارد هر چقدر بیشتر بریزید رنگ دسر شما پر رنگ تر می شود.

مرحله سوم: افزودن خامه

در ادامه وقتی مایع شیر خنک شد از قبل خامه را اندازه کنید و در دمای محیط قرار دهید سپس به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا خامه به خوبی حل شود نوبت افزودن ژلاتین می باشد آن را نیز اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مرحله چهارم: تهیه دسر زعفرانی

در ادامه قالب مورد نظر را آماده کنید می توانید از قالب پلاسیتکی یا فلزی یا سیلیکونی و یا شات های تک نفره استفاده کنید مواد دسر را داخل قالب ریخته و قالب را برای ۸ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد و بعد با چاقو به آرامی دور قالب را جدا کنید و روی سینی مورد نظر برگردانید و به دلخواه تزئین کنید.نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه دسر زعفرانی قالبی

  1. اگر دوست دارید خیلی پر رنگ تر باشد می توانید از کمی رنگ خوراکی زرد ژله ای استفاده کنید.
  2. می توانید با خامه قنادی نیز این دسر را تزئین کنید.
  3. بجای شکر می توانید از عسل نیز در تهیه این دسر استفاده کنید.
  4. بهتر است از شیر پرچرب در تهیه این دسر استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
4
دیدگاه

  • Shima71 ۱ سال پیش

    من دستور دسر شیر زعفرانی درست کردم عالی بود حتماً امتحان کنید 🌹

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      نوش جان عزیزم

      پاسخ