طرز تهیه پلوی چکدرمه اصیل ترکمنی خوشمزه با گوشت گوسفندی

طرز تهیه پلوی چکدرمه

 

یک غذای سنتی ترکمن ها در استان گلستان می باشد که قدمت هزار ساله دارد این غذا در بین ترکمن ها در مراسمات عزا و عروسی بسیار محبوب است و گزینه اول طبخ غذا در این مراسمات است. پلوی چکدرمه در ظرف مخصوص قازن پخته می شود و این غذا فوق العاده خوشمزه و مقوی است در واقع پخت همزمان گوشت و برنج این پلو را تشکیل داده و مشابه استانبولی می باشد. مسافرت به شهرهای ایران ما را با فرهنگ غذایی هر شهری آشنا می کند ما می توانیم با کمی خلاقیت غذاهای سنتی ایرانی را در منزل تهیه کنیم. پلوی چکدرمه با گوشت گوسفندی تهیه می شود که به اصطلاح به آن اوجه نیز می گویند ولی چکدرمه با گوشت ماهی و پرنده و هویج نیز تهیه می شود اما از همه محبوب تر همین پلوی چکدرمه با گوشت است. تهیه این غذا بسیار راحت است و فوت و فن زیادی نمی خواهد. امروز در پارسی دی پلوی چکدرمه با گوشت گوسفندی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

گوشت گوسفندی۵۰۰ گرم
برنج۳ پیمانه
پیاز۲ عدد
رب۳ ق غذا خوری
زعفرانبه مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه پلوی چکدرمه

مرحله اول : تفت داد گوشت و پیاز

ابتدا پیاز ها را شسته و نگینی ریز خرد کنید سپس داخل قابلمه ریخته و با کمی زردچوبه تفت دهید تا سبک و طلایی شود سپس گوشت گوسفندی را که به اندازه دلخواه از قبل برش زدید با پیاز ها خوب تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند سپس کمی فلفل سیاه به گوشت می زنیم.

مرحله دوم : افزودن رب و پخت گوشت

رب را به گوشت اضافه کنید و تفت بدهید تا بوی خامی رب از بین برود و خوش رنگ شود سپس ۳ لیوان آبجوش را به گوشت اضافه کنید و حرارت را بالا ببرید تا به قل خوردن بیفتد سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید گوشت خوب پخته شود.

مرحله سوم : تهیه پلوی چکدرمه

وقتی گوشت خوب پخته شد و آب آن کم شد برنج را که از قبل خیس کردید را آبش را خالی می کنید و برنج را در آب گوشت ریخته و آب برنج را اندازه کنید تا شفته نشود وقتی برنج جوشید و نرم شد آن را خوب با گوشت مخلوط کنید و دم کنی روی آن قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۴۵ دقیقه خوب برنج پخته شود در انتهای پخت مقداری کره یا روغن کرماشاهی به همراه زعفران روی برنج ریخته سپس در ظرف سرو ریخته با ترشی میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت پلوی چکدرمه

  1. می توانید بجای رب گوجه از گوجه فرنگی پوره شده استفاده کنید یا از هر دو همزمان استفاده کنید.
  2. اگر زمان زیادی برای تهیه پلوی چکدرمه می توانید در زودپر گوشت را بپزید.
  3. می توانید از مرغ یا گوشت گوساله نیز برای تهیه پلوی چکدرمه استفاده کنید.
  4. پلوی چکدرمه را با دوغ محلی شتر میل می کنند.
  5. در نظر داشته باشید تکه های گوشت باید کمی درشت تر از قیمه ای باشد.
  6. برای طبخ چکدرمه می توانید گوشت را جدا و برنج را جدا پخته و با هم سرو کنید ولی رسپی اصلی این غذا همزمان پختن این دو می باشد.

همچنین ببینید 

از
7
دیدگاه