طرز تهیه پکوره هندی خوشمزه و آسان با آرد نخود

پکوره

 

پاکوره نام یک غذایی هندی که به جنوب ایران رسیده و بسیار خوشمزه می باشد و در اصل از گجرات گرفته شده است که این غذا به صورت گلوله ای برشته است که در روغن داغ سرخ می شود تهیه می شود. این غذا هم در ایران هم در هند و پاکستان و افغانستان و مالزی تهیه می شود و برای افطار گزینه بسیار مناسبی می باشد این غذا از آرد نخود تهیه می شود شما می توانید آرد نخود را به صورت حاضری از عطاری ها تهیه کنید و یا می توانید خود در منزل تهیه کنید. داخل پکوره سبزیجات معطر ریخته می شود و سرخ می شود و به همراه سس تند سرو می شود. این غذا بسیار سالم و خوشمزه می باشد و به راحتی می توانید در منزل تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه پکوره را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

آرد نخود۱ پیمانه
آرد سفید۱/۲ پیمانه
خمیر مایه۱ ق مربا خوری
شکر۱ ق مربا خوری
آب ولرم۱/۲ پیمانه
پیازچه و جعفری و گشنیز و جعفری ساطوری شده۱ پیمانه
نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه، پودر تخم گشنیز، پودر زیره سبزبه مقدار لازم

طرز تهیه پکوره

مرحله اول : عمل آوری خمیر مایه

ابتدا برای تهیه پکوره باید خمیر مایه را تهیه کنیم. آب ولرم را داخل یک کاسه یا لیوان ریخته و خمیر مایه و شکر را اضافه کنید و هم بزنید روی ظرف را بگذارید و بمدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا خمیر مایه فعال شود و کف کند. مهم ترین نکته در این مرحله دمای آب می باشد نباید خیلی داغ و نه خیلی سرد باشد باید دمای آن در حدی باشد که اگر انگشت را داخلش فرو کنید گرمی را احساس کند ولی نسوزد.

مرحله دوم : تهیه خمیر پکوره

آرد نخود و آرد سفید را داخل یک کاسه ریخته و هم بزنید سپس خمیر مایه عمل آمده را اضافه کنید در ابتدا کمی خمیر سفت است نگران نباشید کمی آب ولرم اضافه کنید تا به غلظت ماست برسد سپس ادویه ها و سبزیجات خرد شده را اضافه کنید و هم بزنید سپس روی ظرف را بپوشانید و بمدت ۱ ساعت در محیط گرم قرار دهید تا خمیر پف کند و حجم آن دو برابر شود.

مرحله سوم : سرخ کردن پکوره

داخل یک شیرجوش روغن ریخته تا داغ شود سلفون روی خمیر را بردارید و با کمک قاشق از مواد بردارید و داخل روغن داغ سرخ کنید دو طرف پکوره باید طلایی شود و در حین پخت پف کند سپس روی دستمال روغن گیر قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود و به همراه سس سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه پکوره

  1. اگر خمیر خیلی شل شد کمی آرد سفید اضافه کنید و اگر خیلی سفت آب ولرم بریزید.
  2. می توانید به دلخواه به مواد پکوره سوسیس یا مرغ خرد شده نیز اضافه کنید.
  3. روغن باید کاملا داغ و حرارت ملایم باشد تا کاملا مغز پخت شود.
  4. اگر طعم و مزه سیر را دوست دارید می توانید ۲ حبه سیر نیز به مواد اضافه کنید.
  5. اگر دوست دارید پکوره شما تند باشد از فلفل چیلی استفاده کنید.
  6. اگر هنگام سرخ کردن از هم پاشید می توانید به آن کمی آرد اضافه کنید.

همچنین ببینید 

از
8
دیدگاه