طرز تهیه راحت الحلقوم ترکیه ای بازاری خوشمزه با ژلاتین و نشاسته

طرز تهیه راحت الحلقوم

 

یکی از شیرینی های بسیار خوشمزه است که اصالت آن به شهر ترکیه باز می گردد. راحت الحلقوم گزینه مناسبی برای دورهمی و شب یلدا می باشد. قدمت راحت الحلقوم حداقل به ۵۰۰ سال پبش برمی گردد و امروزه یکی از شیرینی های پر طرفدار جهان به شمار می آید. دستور راحت الحلقوم از آن زمان تا الان هیچ تغییری نکرده است. اما داستان این غذا به سال ۱۹۷۷ دوران حکومت سلطان عبدالحمید اول برمیگردد وی برای اینکه نظر ملکه را جذب کند به آشپز های خود دستور می دهد یک شیرینی یا دسر منحصر به فرد درست کنند، تمام آشپز ها گرد هم می شوند و در نهایت فردی به نام بکیر افندی از شهر کوچکی از شرق آناتولی توانست این شیرینی را کشف کند و ملکه بسیار از این راحت الحلقوم خوشش آمد. امروز در پارسی دی راحت الحلقوم بازاری خوشمزه به همراه تمام نکات آن را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

نشاسته گل۱ لیوان
پودر ژلاتین۲ ق غذا خوری
آب سردبه مقدار لازم
شکر۱ لیوان
جوهر لیمونوک ق چای خوری
گلاب۱/۲ لیوان
گلوکز۲ ق غذا خوری
روغن مایع۱/۴ لیوان
کره۲۵ گرم
پودر نارگیلبه مقدار لازم
مغز گردو یا پستهبه مقدار لازم

طرز تهیه راحت الحلقوم

مرحله اول : اسنفجی کردن ژلاتین

ابتدا پودر ژلاتین را روی آب سرد بپاشید و اجازه دهید تا اسفنجی شود. نشاسته گل را با ۳ لیوان آب سرد مخلوط کنید و هم بزنید و اجازه دهید ته نشین شود سپس آب روی آن را دور بریزید سپس نشاسته صاف شده را با ۱ لیوان آب مخلوط کرده و کنار بگذارید، این مرحله برای این می باشد که مطمئن شوید نشاسته در طول پخت ترش نمی شود اما اگر از کیفیت نشاسته خود اطلاع دارید می توانید این مرحله را حذف کنید و نشاسته را با ۳ لیوان آب مخلوط کرده و مستقیم اضافه کنید.

مرحله دوم : مخلوط شدن شکر

شکر را با ۱ و نیم لیوان آب سرد مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا دانه های شکر حل و به جوش بیاد وقتی به جوش آمد جوهر لیمو را اضافه کنید و هم بزنید پس از گذشت چند دقیقه مخلوط نشاسته با آب را اضافه کنید و با قاشق چوبی مدام هم بزنید حتما در این مرحله باید حرارت ملایم باشد.

مرحله سوم : اضافه کردن ژلاتین

وقتی بعد از گذشت حداقل ۳۰ دقیقه نشاسته شفاف شد و بوی خامی آن از بین رفت ژلاتین اسفنجی شده را اضافه کرده و هم بزنید بعد از اینکه ژلاتین حل شد نصف گلاب گفته شده را در این مرحله می ریزیم (و الباقی را در آخرین مرحله).

مرحله چهارم : پخت نهایی راحت الحلقوم

وقتی گلاب را اضافه کردید چند دقیقه دیگر گلوکز را اضافه کرده و هم بزنید تا کاملا مخلوط راحت الحلقوم یکدست شود و الباقی گلاب را اضافه کنید در این مرحله راحت الحلقوم شروع به سفت شدن و غلیظ شدن می کند باید روغن مایع به همراه کره را اضافه کنید و باید هم بزنید تا جایی که راحت الحلقوم مثل توپ وسط قابلمه جمع شود.

مرحله آخر

وقتی کمی راحت الحلقوم از حرارت افتاد و خنک شد داخل یک ظرف پیرکس پودر نارگیل یا نشاسته ذرت بپاشید سپس نصف راحت الحلقوم را با کمک پالت داخل ظرف صاف کنید وسط آن مغز مورد نظر را گذاشته و الباقی راحت الحلقوم را می ریزیم و دوباره روی آن را با نشاسته یا نارگیل کاور کنید می توانید با دست نیز فرم دهید سپس راحت الحلقوم را به مدت ۲ ساعت داخل یخچال می گذاریم تا سفت شود. نوش جان

فوت فو ن های دستور پخت راحت الحلقوم

  1. جوهر لیمو قابل حذف است.
  2. گلوکز باعث افزایش کشسانی راحت الحلقوم می شود.
  3. برای نگهداری طولانی، آن ها را داخل یک ظرف دربسته قرار دهید و تا ۱ ماه در فریزر می توانید نگه دارید.
  4. می توانید راحت الحلقوم را داخل قالب سیلیکونی نیز تهیه کنید.
  5. از آرد نیز برای کاور کردن می توانید استفاده کنید.

همچنین ببینید 

طرز تهیه راحت الحلقوم ترکیه ای بازاری خوشمزه با ژلاتین و نشاسته
3.8 (75.71%) 14 votes