طرز تهیه خاگینه پفی مجلسی و خوشمزه و نکات مهم آن

دستور پخت خاگینه

یکی نوع پیش‌غذا یا عصرانه ساده و  صبحانه خوشمزه است که به روش‌های مختلف تهیه می‌شود. از آنجا که خاگینه از غذاهای معروف آذربایجان است محلی‌های آذربایجان آن را قیقناخ هم می‌نامند. ماده اصلی تشکیل دهنده خاگینه تخم مرغ و شیره است، در واقع کلمه خاگینه از خاگ که به معنی تخم مرغ است می‌آید. خاگینه انواع مختلف دارد و به روش های مختلفی نیز آماده می شود: ماهی تا به ای و یا قالبی. از انواع آن می توان خاگینه قالبی، خاگینه ساده، خاگینه گردو، خاگینه تبریزی یا قیقناخ، خاگینه عسلی، خاگینه اصفهانی، خاگینه کنجدی را نام برد. در این آموزش آشپزی از وبسایت پارسی دی قصد داریم بهترین خاگینه را به ساده ترین روش به شما آموزش دهیم.

مواد لازم 

آرد۱ لیوان
تخم مرغ۳ عدد
زعفران دم کردهنصف استکان
شیرهنصف لیوان
ماستنصف لیوان
بکینگ پودر۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه خاگینه

مرحله اول: آماده سازی تخم مرغ

تخم مرغ را زرده سفیده را از هم جدا می کنیم. باهمزن برقی هر کدام از زرده و سفیده را  به مدت ۳-۵ دقیقه خوب هم میزنیم. سفیده ها را نیازی نیست که خیلی هم بزنیم تا  صفت شود و مانند سفیده کیک آماده سازی شود. همین که کمی پف کرد و سفیده رنگ شد کافی است. زرده ها را هم به مدت ۳-۵ دقیقه کامل میزنیم تا کاملا کشدار شود.

مرحله دوم: ترکیب مواد مایه

تخم مرغ ها که آماده شد را با هم ترکیب کرده و شیره، زعفران و ماست را به همراه زعفران دم کرده به نرکیب خاگینه اضافه می کنیم و با لیسک خوب باهم مخلوط می کنیم.

مرحله سوم: آرد

آرد را به همراه بکینگ پودر با هم یک مرتبه الک می کنیم. و به ترکیب آماده شده خاگینه اضافه می کنیم.

مرحله چهارم: پخت خاگینه

مایه خاگینه ما آماده می باشد. در یک ظرف مورد نظر مثل ماهی تابه، روی حرارت متوسط می گذاریم و مایه خاگینه را در ظرف می ریزیم. زمان میدهیم که یک طرفش آماده شود و برمیگردانیم تا طرف دیگر خاگینه هم آماده شود. در ظرف مورد نظر سرو می کنیم و به صورت دلخواه تزئین می کنیم.

فوت و فن های دستور پخت خاگینه

  • همانطور که در مقدمه گفته شد خاگینه انواع مختلف دارد. با نوجه به  افزودنی هایی که در خاگینه استفاده شده نام خاگینه را برخود گرفته مانند خاگینه گردو.
  • برای تزئین می توانیم از خلال پسته و پودر پوسته استفاده کنید.
  • برای داشتن خاگینه قالبی، خاگینه که آماده شد در قالب مورد نظر میریزیم و داخل فر یا حتی بر روی شعله گاز آماده می کنیم.
  • به جای استفاده از شیره هم می توانید شربت بار(شکر ۲ لیوان به همراه ۱ لیوان آب و عرق هل و گلاب) تهیه کنید و جایگزین کنید.

همچنین ببینید

از
17
دیدگاه