طرز تهیه حلوا آویشن مقوی، آسان با آرد گندم به روش سنتی

حلوا آویشن

 

حلوا ها انواع و اقسام بسیار مختلفی دارند و شما می توانید این حلوا ها را به راحتی در خانه تهیه کنید. اما حلوا آویشن یکی از حلوا های بسیار پر خاصیت است که در روز عید فطر در شهر های استان فارس و در جهرم تهیه می شود و این حلوا در واقع برای این روز است. حلوای آویشن یا به اصطلاح آویشنی و در زبان عامیانه آبشنی یا اوشنی گفته می شود در قدیم مردم معتقد بودند که بعد از یکماه روزه داری آویشن برای دستگاه گوارش خوبه و به سلامتی بدن نیز کمک می کند. اگر طعم آویشن دوست داشته باشید این حلوا رو هم میپسندید و می توانید از خواص خوب آویشن نیز بهرمند شوید. امروز در پارسی دی طرز تهیه حلوا آویشن را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

پودر آویشن۱ لیوان
آرد گندم۲ لیوان
شکر۳ لیوان
آبحدود ۱۰ الی ۱۲ لیوان
روغن مایع۱/۲ لیوان
مغزیجاتبرای تزیین

طرز تهیه حلوا آویشن

مرحله اول: تفت دادن آرد

ابتدا باید آرد گندم را تفت دهید برای این کار آرد را الک کنید و داخل تابه بریزید و بدون افزودن روغن تفت دهید تا خامی آرد گرقته شود و رنگ آن نیز کمی تغییر کند و سپس بلافاصله پودر آویشن اضافه کنید تا به همراه آرد تفت داده شود و تندی و تیزی آویشن گرفته شود حدود ۱۵ دقیقه با حرارت متوسط تفت دهید مراقب باشید پودر آویشن لطیفه و زود میسوزد پس مرتب به هم بزنید.

مرحله دوم: افزودن آب

در ادامه باید بعد از ۱۵ دقیقه تابه را از روی حرارت بردارید و از الک رد کنید و جالا باید ۱۰ لیوان آب به آن اضافه کنید و هم بزنید تا مایع روان و یکدستی بدست بیاید اگر از تمیزی آویشن مطمئن نیستید مانند خاکشیر و تخم شربتی آن را بشویید (به روش ریگ شور) تا اگه ناخالصی دارد در کف ظرف بمونه و بعد شکر اضافه کنید.

مرحله سوم: تهیه حلوا آویشن

حالا باید مجدد تابه را روی حرارت مدام به هم بزنید تا به غلظت فرنی برسد اگر لازم بود بقیه آب را نیز اضافه کنید در اواخر پخت روغن بریزید اگر کمی کره یا روغن محلی هم بریزید که عالی می شود. چند جوش که زد از روی حرارت بردارید و در ظرف سرو بریزید و با خلال بادام و مغز گردو که در روغن تفت داده شده و خلال پسته آن را تزیین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت حلوا آویشن

  1. پودر آویشن را حتما قبلا از الک نرم رد کنید تا ناخالصی هاش گرفته شود.
  2. اگر خودتان برگ آویشن را پودر کنید که چه بهتر رنگ حلواتون هم خوشرنگ تر می شود وگرنه پودر آویشن را از عطاریها تهیه کنید.
  3. هر چه آرد گندم بیشتر تفت بخورد رنگ حلوا تیره تر می شود هر چه پودر آویشن بیشتر تفت بخورد از طعم و تندی آن کم می شود.
  4. برای اینکه مطمئن شوید مزه حلوا مناسب است و تند و تیز نیست قبل از تهیه آن یک قاشق از آرد و آویشن تفت داده را باکمی آب مخلوط کنید و بچشید یا یه کوچولو حلوا را به عنوان تست درست کنید اگر خوب بود که حلوا رو بپزید ولی اگر حلوا هنوز طعم تندی داشت دوباره آرد و آویشن رو روی حرارت تفت دهید.

همچنین ببینید 

طرز تهیه حلوا آویشن مقوی، آسان با آرد گندم به روش سنتی
5 (100%) 1 votes