طرز تهیه نان پرتزل خانگی خیلی خوشمزه و راحت + نحوه پیچیدن خمیر

دستور پخت نان پرتزل

طرز تهیه نان پرتزل

 

نان پرتزل یکی از تنقلات بسیار خوشمزه می باشد آلمانی می باشد. نوعی نان پخته شده است به شکل گره پیچ خورده است که خمیر است که معمولا به صورت شکل دار تهیه می شود. نمک رایج ترین چاشنی برای پرتزل می باشد. در مورد منشا پرتزل منشا و روایات معتدی وجود دارد که اکثر ان ها تصور می کنند که پیشنیه  آن توسط راهبان اورپایی اختراع شده است. پرتزل در قرن ۱۲ به عنوان نماد نانوایان و اصناف در مناطق جنوبی آلمان مورد استفاده قرار می گرفت و بعد ها به شکل امروزی شکل گرفت. روز ۲۶ اوریل یک روز خوشمزه در تقویم و مناسبات است که به روز جهانی پرتزل اختصاص داده است. پرتزل در طعم ها و مزه های مختلف تهیه می شوند. امروز در پارسی دی طرز تهیه نان پرتزل خانگی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه نان پرتزل خانگی

  • آب ۱ پیمانه
  • آرد ۴ پیمانه
  • شکر ۲ ق غذا خوری
  • روغن مایع ۲ ق غذا خوری
  • خمیرمایه فوری ۱ ق غذا خوری
  • نمک ۱ پینچ
  • شکر قهوه ای ۱ پیمانه
  • کره به مقدار لازم

طرز تهیه نان پرتزل خوشمزه و خانگی به روش اصلی

مرحله اول: عمل آوری خمیرمایه

داخل یک ظرف آب ولرم را به همراه ۱ ق غذا خوری شکر و خمیرمایه را بریزید و برای ۵ دقیقه زمان دهید تا خمیرمایه عمل بیاید و روی آن کف کند. می توانید از شکر سفید استفاده کنید و دقت کنید که آب باید دمای حدود ۴۵ درجه داشته باشد تا خمیرمایه عمل بیاید.

مرحله دوم: تهیه خمیر

در ظرفآرد و نمک را مخلوط کنید و سط آرد را باز کنید و خمیرمایه عمل آمده را اضافه کنید و هم بزنید و در آخر روغن مایع را اضافه کنید و مواد را خوب ورز دهید و اگر خیلی خمیر شل بود کمی آرد بیشتر اضافه کنید و اگر سفت بود کمی آب ولرم اضافه کنید و روی یک سطح آرد پاشی شده به مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید و خمیر را داخل ظرف قرار دهید و برای ۱ ساعت بگذارید تا حجم خمیر دو برابر شود.

مرحله سوم: استراحت دوم

در ادامه حجم خمیر را با دست بگیرید و از خمیر چانه های ۵۰ گرم وزن کنید و با دست روی میز کار شکل نواری ضخیم در بیایورید و وسط کمی ضخیم تر بگیرید و دو سر طناب روی هم آورده می توانید برای درک بهتر از عکس های زیر ایده بگیرید و به خمیر شکل دهید.

مرحله چهارم: پخت نان پرتزل

بعد از شکل دادن به خمیر روی آن نایلون کشیده تا ۱۵ دقیقه استراحت کند و کمی حجم بگیرد. داخل یک ظرف بزرگ آب ریخته بگذارید تا جوش بیاید حالا یکی از کارهای آماده شده را آهسته برداشته داخل آب جوش انداخته کمی زیر و رو کنید و هر کدوم یک دقیقه داخل آب باشد وخارج کنید و در ظرف که روغنی انداخته قرار دهید و روی هر کدام رومال تخم مرغ با برس کشیده و کمی شکر درشت نسوز روش ریخته و آب اسپری کرده ودر فر ۱۸۰ درجه مدت ۲۵ دقیقه پخته بعد از فر بلافاصله تا داغ است باید کره آب شده روی آن بزنید و به دلخواه داخل شکر بغطانید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه نان پرتزل به روش آلمانی

  1. بهتر است از آرد سفید استفاده کنید.
  2. برای پخت در فر برقی و توستر باید دما را روی ۱۶۵ تنظیم کنید.
  3. مرحله آخر و در شکر غلطانندن به دلخواه است و می توانید حذف کنید.

همچنین ببینید

از
2
دیدگاه