طرز تهیه دلمه اسفناج خانگی ساده و فوری با سرکه و شکر + فوت و فن

دستور پخت دلمه اسفناج

طرز تهیه دلمه اسفناج

 

دلمه اسفناج یکی از خوشمزه ترین دلمه ها می باشد که بسیار خوشمزه می باشد و شاید برای شما جالب باشد که با برگ اسفناج تهیه می شود. دلمه اسفناج را می توانید با مواد مختلف تهیه کنید و از مواد  گوشتی و یا به صورت گیاهی تهیه کنید و به دلخواه خود ترش یا ملس تهیه کنید. دلمه یکی از غذا های ترکی و ایرانی می باشد که طعم و مزه بسیار خوبی دارد و چیزی از دلمه برگ مو کم ندارد و می تواند رقیب خوبی برای هم باشند. شما می توانید دلمه اسفناج را در فصل بهار و تابستان که بیشتر در بازار موجود است تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه دلمه اسفناج را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه دلمه اسفناج

  • برگ اسفناج ۱ کیلوگرم
  • گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  • برنج ۱ پیمانه
  • سبزی دلمه ( گشنیز، جعفری، نعناع، ترخون) ۲۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • لپه ۱/۲ پیمانه
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه چاشنی

  • آب ۱ پیمانه
  • آبلیمو یا سرکه ۱/۲ پیمانه
  • شکر ۱ ق غذا خوری
  • نمک به مقدار لازم

طرز تهیه دلمه اسفناج خوشمزه با گوشت و چاشنی مخصوص

مرحله اول: آماده سازی برگ اسفناج

ابتدا برگ اسفناج را پاک کنید و ساقه اضافی آن را بگیرید و بعد داخل یک قابلمه آب بریزید و نمک بریزید و برای ۱ دقیقه در آب در حال جوش قرار دهید تا برگ اسفناج نرم شود و بعد بلافاصله در آب سرد قرار دهید و آبکشی کنید و بگذارید تا خنک شود. لپه و برنج را خیس کنید و برای ۱ ساعت کنار بگذارید و با کمی آب نیم پز کنید تا پخته شود.

مرحله دوم: تفت دادن مواد

در ادامه پیاز را پوست را بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل تابه با کمی روغن و زردچوبه تفت دهید تا طلایی شود و بعد گوشت را به همراه کمی نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و تفت دهید تا گوشت خوب سرخ شود و در ادامه لپه و برنج و سبزی های گفته شده را که از قبل پاک کردید و ساطوری کردید اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله سوم: پیچیدن دلمه

برگ اسفناج را روی سطح صاف قرار دهید و مقداری از مواد تهیه شده روی آن قرار دهید و به دلخواه رول کنید و یا از دلمه پیچ استفاده کنید و یا می توانید برگ را داخل یک کاسه قرار دهید و از مواد داخل آن قرار دهید و آن را بسته و به صورت قالبی داخل یک قابلمه از که از قبل چرب کردید و برگ اسفناج پهن کردید قرار دهید.

مرحله چهارم: پخت دلمه اسفناج

در ادامه باید دلمه ها را به صورت یکدست و فشرده داخل قابلمه قرار دهید و روی دلمه ها یک بشقاب قرار دهید و ۱/۲ پیمانه آب بریزید و برای ۳۰ دقیقه بگذارید تا برگ ها پخته شود. در ادامه چاشنی را باید اضافه کنید و برای تهیه چاشنی باید تمام مواد را باهم مخلوط کنید و روی دلمه ها بریزید و برای نیم ساعت دیگر اجازه دهید تا دلمه ها خوش طعم شوند و بعد داخل بشقاب سرو قرار دهید و با پیاز داغ و زرشک تزیین کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه دلمه اسفناج ملس

  1. می توانید کمی روغن به مایع چاشنی اضافه کنید تا باعث براق شدن دلمه ها شود.
  2. می توانید از سبزی معطر خشک نیز استفاده کنید.
  3. به دلخواه می توانید ۱ ق غذا خوری رب نیز به مواد میانی اضافه کنید.

همچنین ببینید  

طرز تهیه دلمه اسفناج خانگی ساده و فوری با سرکه و شکر + فوت و فن
3.5 (70%) 4 votes