طرز تهیه کنگر‌‌ پلو شیرازی، ساده و مجلسی و خوشمزه با مرغ و شوید

دستور پخت کنگر‌ پلو

طرز تهیه کنگر‌‌ پلو

 

کنگر‌ پلو یکی از انواع پلو ها می باشد که بسیار خوشمزه و ساده است و می توانید با مرغ با گوشت چرخ کرده یا گوشت تکه ای آن را تهیه کنید. شما حتی می توانید کنگر‌ پلو‌ را به صورت گیاهی نیز تهیه کنید. اصالت این غذای برای شیراز  و یاسوج است و به روش های متفاوتی پخته می شود اما با مرغ بسیار مجلسی تر می باشد. اما برای سبزی نیست می توانید از شوید یا سبزی پلویی یا حتی سبزی کوهی نیز استفاده کنید. کنگر اشتها آور‌ است و باعث هضم غذا و پایین آوردن تب می شود. امروز در پارسی دی طرز تهیه کنگر پلو شیرازی با مرغ را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه کنگر پلو شیرازی با مرغ

  • سینه یا ران مرغ ۲ تکه
  • برنج ۳ پیمانه
  • کنگر پاک شده ۳۰۰ گرم
  • شوید تازه یا خشک ۱/۲ پیمانه
  • پیاز ۱ عدد
  • رب گوجه ۱ ق غذا خوری
  • زعفران به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه کنگر پلو مجلسی با مرغ و شوید

مرحله اول: آماده سازی مرغ

ابتدا مرغ را با کمی نمک و فلفل سیاه و زردچوبه مزه دار کنید و داخل یک تابه کمی کره و روغن انداخته و‌ خوب هر دو طرف مرغ را سرخ کنید تا طلایی شود. می توانید کمی زعفران روی مرغ ها بزنید تا خوش رنگ شوند.

مرحله دوم: پخت مرغ

در ادامه مرغ ها را از تابه خارج کنید. پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید و داخل همان تابه با کمی زردچوبه تفت تا سبک شود. رب را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود و در ادامه مرغ های سرخ شده را داخل تابه یا قابلمه قرار دهید و روی آن آبجوش بریزید و درب آن را قرار دهید تا مرغ پخته و سس غلیظ شود.

مرحله سوم: آماده سبزی کنگر و شوید

شوید را پاک کنید و بشورید و بعد از خشک شدن به اندازه دلخواه خرد کنید. کنگر را پاک کنید و کمی داخل تابه تفت دهید تا سبک شود. شما می توانید از کنگر تازه یا فریرز شده استفاده کنید. برنج را خوب بشورید و با کمی نمک خیس کنید.

مرحله چهارم: تهیه کنگر پلو

برنج را روی حرارت قرار دهید تا بجوش بیاید. در حال جوشیدن کف روی برنج را بگیرید. وقتی برنج به مرحله آبکش شدن رسید کنگر و سبزی را اضافه کنید و پلو را آبکش کنید. کف قابلمه ته دیگ دلخواه قرار دهید و کنگر پلو را دم بگذارید و در انتها با مرغ و سس غلیظ شده سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه کنگر پلو با مرغ ساده و خوشمزه

  1. می توانید از گوشت چرخ کرده یا گوشت تکه ای استفاده کنید.
  2. می توانید مرغ را به صورت فیله استفاده کنید و روی پلو قرار دهید.
  3. می توانید بجای شوید از سبزی پلویی یا شنگ یا همان سبزی کوهی استفاده کنید.
  4. می توانید از شوید خشک یا تازه استفاده کنید.
  5. به دلخواه برای خوش عطر شدن پلو در انتها روی آن کره یا روغن کرمانشاهی بریزید.
  6. برای تهیه این پلو از برنج ایرانی با کمی برنج دودی استفاده کنید.

همچنین ببینید

از
5
دیدگاه