طرز تهیه شیرینی گلپر ساده و خوش طعم با فر و بدون فر برای نوروز

دستور پخت شیرینی گلپر

طرز تهیه شیرینی گلپر

 

شیرینی گلپر یکی از ساده ترین و قدیمی ترین شیرینی می باشد که شاید فکر کنید در آن از گلپر استفاده شده ولی فقط این شیرینی به این اسم مشهور شده و اصلا در تهیه آن از گلپر استفاده نمی شود. شیرینی گلپر یا شیرینی کرکی یکی از شیرینی خوشمزه نوروزی می باشد که امروزه به فراموشی سپرده شده است ولی شما می توانید به سادگی برای عید نوروز و یا مهمانی ها تهیه کنید. شیرینی گلپر را می توانید همانند دیگر شیرینی با فر و بدون فر تهیه کنید و از ترافل و یا پودر نارگیل برای تزئین استفاده کنید. این شیرینی بسیار ترد و نرم است و بیشتر با ماسوره تهیه می شود ولی اگر ماسوره مخصوص را نداشتید می توانید با مهر این شیرینی را تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه شیرینی گلپر را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی گلپر

  • آرد سفید ۲۵۰ گرم
  • آرد برنج ۵۰ گرم
  • پودر قند ۲۳۰ گرم
  • روغن صاف ۱۸۰ گرم
  • روغن مایع ۳۰ گرم
  • وانیل ۱/۲ ق چای خوری
  • پودر کاکائو ۱/۲ ق چای خوری
  • ترافل و پودر نارگیل به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی گلپر با فر و بدون فر

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا تمام مواد لازم را در دمای محیط قرار دهید تا هم دمای محیط شود. سپس همه مواد را اندازه کنید و اگر پودر قند ندارید می توانید شکر را آسیاب کنید و یا با دست بکوبید تا نرم شود. سپس باید روغن صاف را تهیه کنید. روغن های خانگی همگی نیمه جامد هستند. پس باید روغن را ذوب کنید و در یخچال قرار دهید تا کاملا جامد شود.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

در ادامه شکر را به همراه روغن صاف قنادی یا روغن صاف خانگی با همزن برقی آنقدر بزنید تا کاملا مواد سفید رنگ و کاملا ترکیب شود. بهتر است برای اینکه به همزن خود فشار نیاید آن را کمی خاموش کنید و استراحت دهید. در ادامه روغن مایع را نیز اضافه کنید و مجدد با همزن برقی بزنید.

مرحله سوم: تهیه خمیر

در ادامه وانیل را افزوده و باید آرد برنج و آرد سفید را باهم ترکیب و الک کنید به مواد فوق اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر یکدست و نرمی بدست بیاید. دقت کنید خمیر باید کاملا نرم و لطیف باشد و زمانی که گلوله می کنید اصلا نباید ترک بخورد. مواد شیرینی را می توانید دو قسمت کنید و به آن کمی پودر کاکائو بزنید و در دو رنگ شیرینی را تهیه کنید.

مرحله چهارم: شیرینی گلپر با فر و بدون فر

مواد شیرینی را در داخل قیف ریخته و با ماسوره m داخل سینی فر شیرینی را پایپ کنید. اگر می خواهید این شیرینی را بدون فر تهیه کنید یک تابه دو طرفه را روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. و بعد شیرینی را داخل تابه شکل دهید و در تابه را بسته و به مدت ۲۵ دقیقه بگذارید تا پخته شود و برای پخت با فر ۱۷۰ درجه به مدت ۳۰ دقیقه بگذارید تا پخته شود. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه شیرینی گلپر

  1. بعد از پخت سینی را در جای خنک قرار دهید تا به مدت ۱ ساعت کاملا سرد شود و بعد از روی سینی جدا کنید.
  2. به دلخواه می توانید کمی ترافل روی شیرینی ها بریزید.
  3. می توانید مواد را بدون ریختن در قیف به صورت ساده با خرفه تهیه کنید.

همچنین ببینید

از
4
دیدگاه