طرز تهیه آش چغندر قرمز خوشمزه، مقوی و ساده مرحله به مرحله

طرز تهیه آش چغندر

 

یکی از آش های سنتی و خوشمزه ایرانی می باشد که در بیشتر استان های ایران مانند اصفهان، گیلان، اراک و قزوین تهیه می شود و در هر شهر با کم یا زیاد کردن حبوبات ها و چاشنی های مختلف این آش خوشمزه و خوش رنگ را تهیه می کنند. این آش برای شب های بلند زمستان بسیار مناسب می باشد و سرشار از ویتامین و خواص مختلف می باشد که می توان به درمان کم خونی، سوء هاضمه، یبوست، کمک به گردش خون اشاره کرد. چغندر از خانواده اسفناج می باشد که تاریخ کشف آن به دوران باستان برمی گردد. امروز در پارسی دی آش چغندر قرمز بسیار خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

پیاز۲ عدد
نعنا خشک۱  ق غذا خوری
چغندر یا لبو۲ عدد
نخود۱ پیمانه
عدس۱/۲ پیمانه
لوبیا قرمز۱ پیمانه
سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز، برگ چغندر)۵۰۰ گرم
رشته آشنصف بسته
آب غوره۱ پیمانه
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه آش چغندر قرمز

مرحله اول: آماده سازی حبوبات

ابتدا تمام حبوبات را از شب قبل خیس کنید و چندین بار آبش را تعویض کنید تا نفخ آنها از بین برود. عدس نیازی به خسیاندن زیاد ندارد در حد ۱ ساعت کافی می باشد سپس نخود و لوبیا و عدس را جداگانه داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید تا پخته شود این کار مانع کدر شدن رنگ آش می شود. لبو یا چغندر را نیز بگذارید تا پخته شود سپس به قطعات کوچک خرد یا رنده کنید سپس آب لبو را نگه دارید.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز

پیازها را پوست بگیرید و خلالی یا نگینی خرد کنید و داخل قابلمه با کمی زردچوبه و فلفل سیاه تفت دهید تا طلایی شود سپس نعنا خشک را نیز اضافه کنید بعد از اینکه کمی تفت خورد کمی آب جوش اضافه کنید و صبر کنید تا قل بزند.

مرحله سوم: پخت سبزی

سبزی آش را پاک کنید و کمی درشت خرد کنید سپس به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا سبزی پخته و رنگ آن تغییر کند رشته آش را به سه قسمت خرد کنید و داخل قابلمه ریخته. آب چغندر را نیز اضافه کنید تا آش خوش رنگ شود.

مرحله چهارم: تهیه آش چغندر قرمز

در انتها حبوبات پخته شده را اضافه کنید و نمک آش را اندازه کنید و صبر کنید تا آش کمی جا افتاده و غلیظ شود در ۱۰ دقیقه انتهایی چاشنی یا همان آبغوره را اضافه کنید و از روی حرارت بردارید و به دلخواه تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت آش چغندر

  1. به دلخواه می توانید بجای آبغوره از سرکه استفاده کنید و یا کلا حذف کنید.
  2. حتما باید آب لبو یا چغندر قبل از ریختن رشته ها اضافه شود وگرنه رشته رنگ نمی گیرند.
  3. از لوبیای بیشتری استفاده کنید تا آش شما رنگ قرمزی بیشتری داشته باشد.
  4. می توانید به جای آبغوره از قره قورت نیز استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
5
دیدگاه