طرز تهیه برنجوش بوشهری ساده و خوشمزه با ماهی بدون استخوان

برنجوش

 

نوعی غذای اصیل و سنتی ایرانی است خواستگاه این غذا شهر بوشهر بوده و دارای ارزش غذایی بالا و طبعی گرم می باشد. اغلب این غذا را در فصل سرد سال میل می کنند به این دلیل که سوخت و ساز بدن را بالا می برد. برنجوش را به روش های مختلفی طبخ می کنند برنجوش با برنج یا رشته یا ترکیب هر دو ماده طبخ می شود. ماده مفید دیگری که در این غذا استفاده می شود شیره خرما است که محصول بوشهری های عزیز و خونگرم است که از لحاظ خواص غذایی بهترین فرآورده خرما به حساب می آید شیره خرما در بالا بردن سیستم ایمنی بدن بسیار کمک می کند. امروز در پارسی دی طرز تهیه برنجوش با ماهی را با نکته و فوت فن های آن به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

برنج ایرانی۲ پیمانه
شیره خرما۱ و ۱/۴ پیمانه
ماهی بی استخوان۲۰۰ گرم
ادویه ماهی۲ قاشق غذا خوری
روغنبه میزان لازم

طرز تهیه برنجوش

مرحله اول : آماده سازی برنج

ابتدا برنج را شسته و به مدت ۲ ساعت با آب نمک خیس می کنیم . سپس قابلمه آبی را روی حرارت گذاشته آب که به جوش آمد برنج را داخل آب جوش ریخته و وقتی برنج ها به سطح آب آمدن برنج را آبکشی می کنیم و داخل ظرفی می ریزیم حالا شیره را به همراه روغن به برنج افزوده و به آرامی مخلوط می کنیم تا شیره به تمام برنج برسد و یکدست شود. حالا داخل قابلمه مناسبی کمی روغن ریخته و ته دیگ مورد نظر را می چینیم و برنج آغشته به شیره را روی آن می ریزیم و اجازه می دهیم تا به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد.

مرحله دوم : آماده سازی ماهی

ماهی ها را شسته به آنها ادویه می زنیم و  اجازه می دهیم تا کمی مزه دار شود. داخل تابه ای روغن ریخته زمانیکه کاملا داغ شد. ماهی ها را داخل روغن می گذاریم هر دو سمت ماهی که سرخ شده روی دستمال روغن گیر گذاشته و در نهایت در کنار برنجوش دم شده سرو و نوش جان کنید.

فوت و فن های دستور تهیه برنجوش

  1. در طبخ این غذا از برنج دودی هم می توانید استفاده کنید.
  2. شیره را بنا به ذائقه تان کم یا زیاد کنید.
  3. رشته ای که می توان به جای برنج استفاده کرد رشته آشی است که بهتر است خانگی باشد.
  4. نوع ماهی استفاده شده ماهی شیر یا شوریده است.
  5. اگر خواستید این غذا را با رشته تهیه کنید کافیست رشته را فقط به اندازه یک جوش در آب بیندازید و به سرعت آبکش کرده و به شکل برنج باقی مراحل را انجام دهید

همچنین ببینید 

طرز تهیه برنجوش بوشهری ساده و خوشمزه با ماهی بدون استخوان
3.5 (70%) 2 votes