خواص میوه شلیل برای بدن

خاصیت های میوه شلیل برای سلامتی بدن

خواص شلیل

شلیل چه خواصی دارد؟

شلیل یک میوه شگفت انگیز می باشد، شلیل میوه ی خوش طعم می باشد که بومی شمال غربی چین است.

شلیل مانند هلو و آلو می باشد که به خانواده گلسرخیان تعلق دارد.

این میوه در اوایل بهار رشد می کند. گلبرگ های این میوه به رنگ صورتی می باشد. اگر بخواهیم به سبک تاریخ میلادی بگوییم این میوه در ماه ژوئن شروع به رشد کردن می کند. این میوه در کشور هند از اوایل ماه آوریل تا اواخر ماه ژوئن میوه می دهد.

شلیل قدمتی دوهزار ساله دارد و بومی کشور چین می باشد.

شلیل سرشار از بتاکاروتن، ویتامین سی و لوتئین است، این میوه مواد مغذی فراوانی دارد.

شلیل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و از قوه بینایی انسان محافظت می کند. این میوه از بیماری های مرگبار جلوگیری می کند. شلیل دارای فیبر زیادی است و به هضم کمک بسزایی می کند. این میوه برای بیماری های شکمی مانند سرطان معده و روده بسیار حیاتی است. همچین میوه شلیل سطح فشار خون را در حد متعادل نگه می دارد. شلیل کم کالری بوده و شاخص گلیسمی پایینی دارد. شلیل برای افراد دیابتی بسیار مناسب است. این میوه شامل مس می باشد و انرژی شما را افزایش می دهد.

انواع شلیل

شلیل انواع مختلفی دارد، شلیل گوشت زرد و شلیل گوشت سفید که هر دو نوع پوست صاف و قرمز تیره دارند. این میوه طعم بهتری نسبت به هلو دارد. نوع دیگری به نام شلیل های هسته چسب وجود دارد که در آن گوشت میوه به هسته آن متصل است. شلیل های هسته جدا و شلیل نیمه هسته چسب نیز وجود دارد که در بازار یافت می شود.

خواص درمانی میوه شلیل

به جلوگیری از سرطان کمک می کند

در پژوهش های انجام شده این میوه برای جلوگیری از سرطان بسیار موثر می باشد. این میوه توانایی دارد تا پرخطرترین سلول های سرطانی را تحریک کرده و نابود کند. شلیل هایی که دارای قرمزی بیشتری بر روی پوست خود دارند، خواص ضدسرطانی بیشتری دارد. کوئرستین و اسید کلروژنیک در شلیل باعث می شود تا با انواع سلول های سرطانی مقابله کند.

این میوه یک منبع عالی از آنتی اکسیدان می باشد. شلیل باعث دفع مواد زاید از بدن می شود. همچنین این میوه به دلیل داشتن فیبر زیاد باعث می شود تا در درمان سرطان بسیار موثر باشد.

دارای خواص ضد دیابت است.

شلیل حاوی ترکیبات زیست-فعالی می باشد که به جلوگیری از بیماری دیابت کمک می کند. ترکیبات فنلی موجود در این میوه دارای خواص ضد دیابتی می باشد. شلیل دارای شاخص گلیسمی بسیار کمی می باشد. این میوه همچنین شامل کربوهیدرات هایی می باشد که به آرامی باعث کنترل سطح قند خون می باشد.

این میوه علاوه بر کنترل دیابت از بروز بیماری های قلبی نیز جلوگیری می کند.

به کاهش وزن کمک می کند.

مواد طبیعی موجود در این میوه با التهاب مبارزه می کند و باعث می شود تا به افراد چاق کمک کند که با سندروم چاقی مبارزه کند.

فیبر موجود در این میوه باعث می شود که به روند کاهش وزن کمک کند. فیبر با تبدیل آب به یک ماده ی ژل مانند در روده تاثیر مثبتی در کاهش وزن دارد. فیبر موجود در شلیل از جذب کلسترول و چربی ها توسط خون جلوگیری می کند. طبق تحقیقات دانشمندان فیبر موجود در این میوه به صورت معجزه آسایی برای کاهش وزن موثر می باشد.

آنتی اکسیدان فراوانی دارد.

بر اساس مطالعات انجام شده فنول ها و فلاونوئیدهای موجود در این میوه دارای آنتی اکسیدان زیادی می باشد. آنتی اکسیدان های موجود در این میوه آسیب های اکسیداتیو را کم کرده و سبب افزایش طول عمر می شود. مصرف این میوه باعث می شود که دی ان ای آسیب دیده ترمیم شود.

شلیل دو برابر هلو دارای ویتامین آ و ویتامین سی می باشد و یک میوه تابستانی مهم محسوب می شود.

از بروز هیپوکالمی جلوگیری می کند.

هیپوکالمی به کمبود پتاسیم در جریان خون گفته می شود، این اختلال باعث افزایش فشار خون می شود. داشتن سطح پتاسیم پایین می تواند باعث اختلال در عضلات قلب شود. نقش پتاسیم در بدن مربوط به بافت ها می شود. شلیل باعث جلوگیری از بروز هیپوکالمی می شود.

سطح فشار خون را تنظیم می کند.

این میوه به دلیل داشتن پتاسیم فراوان باعث می شود که سطح فشار خون تنظیم شود. رژیم غذایی حاوی پتاسیم برای کسانی که فشار خون دارند ضروری است. پزشکان می توانند با رژیم غذایی مناسب به بیمارانی که درگیر فشار خون هستند کمک کنند. پتاسیم موجود در این میوه باعث شل کردن رگ های خونی شده و برای بیماری کلیوی مناسب است. عملکرد این میوه در تنظیم فشار خون با حفظ سطح سدیم ارتباط دارد.

اگر فشار خون بالا دارید از شلیل به عنوان کمک درمانی کمک بگیرید.

سلامت قلب را بهبود می دهد.

شلیل باعث کاهش فشار خون شده و همین موضوع برای سلامت قلب مهم است. این میوه سرشار از ویتامین سی می باشد که به حفظ سلامت قلب کمک می کند. فیبر موجود در این میوه باعث تنظیم سطح کلسترول خون می شود.

سلامت دستگاه گوارش را بهبود می دهد.

فیبر موجود در شلیل می تواند باعث بهتر شدن عمل هضم شده و سلامت دستگاه گوارش را بهبود بخشد.

شلیل با بیماری یبوست مقابله می کند. فیبر موجود در این میوه باعث رشد باکتری های مفید روده می شود. شلیل به طور طبیعی مملو از پروبیوتیک می باشد. این میوه برای درمان سندروم روده ی تحریک پذیر کمک می کند. نفخ را از بین می برد و باعث تسکین ناراحتی معده می شود.

سطح کلسترول را پایین می آورد.

فیبر موجود در این میوه باعث کاهش سطح کلسترول می شود. شلیل یک منبع عالی از فیبر است. شما می توانید این میوه را در وعده صبحانه خود قرار دهید یا می توانید شلیل را به عنوان میان وعده مصرف کنید.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و با عفونت مبارزه می کند.

یکی از فواید اصلی این میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. این میوه شامل ویتامین سی می باشد تا ایمنی بدن را تقویت کند. این میوه برای بازسازی ویتامین ای کاربرد دارد. شلیل با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه می کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

سلامت پوست را افزایش می دهد.

شلیل یک منبع عالی از ویتامین سی می باشد که برای مقابله با آسیب های احتمالی اشعه یو وی کاربرد دارد. ویتامین سی موجود در این میوه در سنتز کلاژن که نوعی پروتئین ضروری برای پوست می باشد نقش دارد. کلاژن باعث جلوگیری از پیری پوست می شود و زخم را بهبود می بخشد.

ویتامین سی برای درمان التهابات پوستی استفاده می شود. ویتامین سی موجود در این میوه باعث از بین رفتن چروک می شود.

سلامت سلولی را بهبود می دهد.

ویتامین آ موجود در این میوه ارتباط سلولی را بهبود می بخشد و باعث رشد سلول ها می شود. کمبود ویتامین آ برای مادران باردار مضر می باشد، مادران باردار می توانند شلیل را در رژیم خود قرار دهند.

سلامت چشم را بهبود می دهد.

این میوه سرشار از لوتئین و زاگزانتین می باشد، این دو ماده برای سلامت چشم مفید می باشد و باعث افزایش تراکم رنگدانه در ماکولا می شود.

این میوه با خنثی کردن رادیکال های آزاد از چشم مراقبت می کند. بتاکاروتن موجود در شلیل از سلامت چشم در مقابل تباهی لکه ی زرد مبارزه می کند.

از بروز کم‌‌خونی جلوگیری می کند.

آهن به پیشگیری از کم خونی کمک می کند، میوه شلیل به صورت خاص غنی از این ماده معدنی نیست ولی ویتامین سی موجود در این میوه کمک می کند تا جذب آهن بهبود پیدا کند. وجود ویتامین سی در بدن باعث می شود تا جذب آهن بهتر شود.

متابولیسم را بهبود می دهد.

عصاره شلیل حاوی ویتامین ب کمپلکس می باشد که در روند متابولیسم بدن نقش کلیدی دارد. متابولیسم برای تولید انرژی در بدن ضروری است.

شلیل از ریزش مو جلوگیری می کند.

مواد مغذی که در میوه شلیل وجود دارد باعث می شود تا پوست کف سر تغذیه شده و رشد ریشه ی مو را زیاد می کند. شلیل را به صورت روزانه مصرف کنید تا از ریزش مو رها شوید.

استرس و اضطراب را از بین می برد.

آب شلیل یک انتخاب مناسب برای روزهای گرم سال می باشد، شلیل حاوی منیزیم می باشد که می تواند اعصاب را آرام کرده و استرس را از بین ببرد.

کلیه را پاکسازی می کند.

می دانیم که کلیه یکی از ارگان های مهم بدن می باشد که باعث دفع مواد زائد از بدن می شود، شلیل از کلیه حمایت کرده تا به درستی کار کند.

شلیل شامل مواد مغذی و فیبر می باشد.

درد معده را تسکین می دهد.

اگر شما هم احساس ناراحتی می کنید و یا درد معده دارید می توانید از شلیل کمک بگیرید، درد های شما به این دلیل می باشد که شما فیبر کافی مصرف نمی کنید. شلیل شامل فیبر زیاد می باشد که ناراحتی های معده را تسکین می دهد.

میل جنسی را بهبود می دهد.

محققان معتقدند که شلیل باعث بهبود عملکرد جنسی می شود. این میوه به عنوان یک تقویت کننده قوای جنسی می باشد. این میوه باعث افزایش تعداد اسپرم می شود.

نشانه های آرتریت را کاهش می دهد.

آنتی اکسیدان های موجود در این میوه با التهاب مبارزه می کند و به این ترتیب علائم آرتریت را کاهش می دهد.

این بیماری به دلیل اختلال خود ایمنی در بدن انسان ایجاد می شود.

کیفیت خواب را بهبود می دهد.

اگر خواب راحتی نداشته باشید سلامت شما به خطر می افتد، کارایی بدن به دلیل کم خوابی و یا کیفیت خواب ضعیف تهدید می شود. شلیل حاوی منیزیم می باشد که در بهبود کیفیت خواب موثر است. اگر از بی خوابی رنج می برید می توانید شلیل را به صورت خام قبل از خواب میل کنید.

برونشیت و سرفه را درمان می کند.

شما می توانید برای درمان سرفه و برونشیت از شلیل کمک بگیرید زیرا حاوی منیزیم است و منیزیم باعث آرامش اعصاب شده و عفونت های دستگاه تنفس را کاهش می دهد.

رشد تومور را مهار می کند.

تومور سرطان خطرناکی می باشد که به دلیل جهش سلولی رخ می دهد. تومور به اندازه سرطان خطرناک نیست ولی برای سلامت انسان مشکلاتی را به وجود می آورد. عصاره شیره ی شلیل شامل آنتی اکسیدان هایی می باشد که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند.

شلیل در بارداری

میوه شلیل خوراکی خوبی برای دوران بارداری است.

زنان حامله می توانند از ذخیره ویتامین و مواد معدنی موجود در شلیل برای کاهش خطر نقص لوله های عصبی کمک بگیرند.

به دلیل فراوانی پتاسیم موجود در این میوه از گرفتگی عضلات کمک می کند. ویتامین سی موجود در این میوه به رشد عضلات کمک کرده و سلامت دندان ها را در کودکان به دنبال دارد. اگر باردارید و احساس می کنید گرسنه اید شلیل بخورید.

شلیل کالری پایینی دارد.

شلیل دارای کالری کمی می باشد، شلیل کمتر از شصت کالری دارد، اگر شما هوس شیرینی کرده اید شلیل بخورید.

باعث تولید و افزایش کلاژن می شود.

ویتامین سی موجود در شلیل نقش مهمی در حفظ قوت بافت ها دارد، اسید اسکوربیک موجود در ویتامین سی شلیل باعث بهبود سیستم ایمنی شده و با عفونت ها مبارزه می کند.

شلیل سرشار از ویتامین A است.

شلیل غنی از بتاکاروتن می باشد که نقش مهمی در سنتز ویتامین آ دارد.

کمبود ویتامین آ در بدن باعث رشد غیر عادی استخوان ها و بیماری های تناسلی می شود. شلیل از بدن انسان در مقابل دژنراسیون چشم پیشگیری می کند.

می‌تواند به سلامت روده ها کمک کند.

شلیل یک میوه ای است که دارای مقادیر زیادی از فیبر است، اگر یک شلیل بزرگ را در نظر بگیریم حاوی سه گرم فیبر رژیمی می باشد. فیبر توصیه شده برای مردان سی و هشت و برای زنان بیست و پنج می باشد.

فیبر رژیمی برای پیشگیری از یبوست حیاتی است و باعث می شود تا حرکات روده منظم تری داشته باشید.

می تواند به مبارزه با عفونت ها کمک کند.

یک شلیل متوسط چهارده درصد از ویتامین سی بدن شما را تامین می کند. ویتامین سی برای بدن ضروری است و باعث می شود تا آنتی اکسیدان های قدرتمند محلول در آب موجود در این میوه به بدن در برابر بیماری های مختلف کمک کند. اگر می خواهید در سلامت باشید ما به شما توصیه می کنیم شلیل را در برنامه روزانه ی خود قرار دهید.