طرز تهیه چای کرک عربی خانگی خوشمزه و فوری با شیر

طرز تهیه چای کرک

 

یکی از انواع نوشیدنی ها می باشد. چای همواره یکی از بهترین و خوشمزه نوشیدنی های گرم در سراسر دنیا می باشد که رسپی های مختلفی برای تهیه آن وجود دارد. اما چای کرک که اصالت آن به کشورهای عربی باز می گردد ولی هندی ها نیز اعتقاد دارند این چای به این کشور تعلق دارد اما در بیشتر خاورمیانه و آسیا نیز تهیه می شود و از محبوبیت زیادی برخوردار است همچنین چای کرک در شهرهای جنوبی ایران نیز بسیار تهیه می شود که حالا بنا به سلیقه و ذائقه هر فرد مواد آن کم و زیاد می شود. اما چای کرک طبع گرمی دارد و حاوی آنتی اکسیدان زیادی می باشد همچنین برای فصول سرد و گرم کردن بدن و بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی و کرونا نیز بسیار مفید است. خیلی ها معتقد هستند که چای کرک طعم و مزه مشابهی به ماسالا دارد اما معنی چای کرک چیست کرک به معنای مخلوط ادویه ها می باشد که در کشور اردن به آن مصالحه نیز می گویند. عطر و بوی این چای کرک فوق العاده می باشد و می توانید با تهیه این چای برای مهمانی های خود میزبانی خاصی داشته باشید. امروز در پارسی دی چای کرک خانگی خوشمزه و فوری با شیر را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

شیر۱ پیمانه
آب۲ الی ۳ پیمانه
شکربه مقدار لازم
میخک۳ عدد
هل۴ عدد
چای۲ ق غذا خوری
بادیان ستاره ای۱ عدد
چوپ دارچین۱ تکه
زعفران ساییده شده۱/۲ ق غذا خوری
زنجبیل تازه۱/۲ ق چای خوری

طرز تهیه چای کرک عربی فوری با شیر

مرحله اول: دم کردن چای

ابتدا آب را داخل قوری بریزید و روی حرارت قرار دهید و حرارت را زیاد کنید تا به جوش بیاد سپس چای را بریزید و صبر کنید تا چای کم کم رنگ پس دهد.

مرحله دوم: افزودن ادویه جات

در ادامه میخک و هل و بادیان ستاره ای و چوپ دارچین و زنجبیل تازه رنده شده را اضافه کنید و بعد شکر (میزان افزودن شکر در این نوشیدنی کاملا به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد می توانید به هر مقدار از ۱ ق غذا خوری و بیشتر اضافه کنید).

مرحله سوم: افزودن زعفران

در ادامه زعفران ساییده شده را نیز اضافه کنید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه مواد خوب بجوشد و چای دم بکشد نیاز به گذاشتن درب قوری نمی باشد.

مرحله چهارم: افزودن شیر

در ادامه شیر را به مخلوط قوری اضافه کنید و خوب هم بزنید تا شیر کاملا مخلوط شود بگذارید به مدت ۵ دقیقه مواد بجوشد سپس از روی حرارت بردارید و داخل فلاکس بریزید تا گرم بماند سپس سرو کنید و به دلخواه روی آن کمی پودر هل بپاشید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه  چای کرک با شیر

  1. موقع افزودن شیر حتما بالای سر چای باشید تا سر نرود.
  2. در اصل برای تهیه این چای از شیری به اسم ابوقوس استفاده می شود که به دلیل در دسترس نبودن با شیر معمولی جایگزین می شود.
  3. می توانید برای شیرین کردن چای بجای شکر از عسل یا شیرعسل استفاده کنید.
  4. افزودن ستاره بادیان اختیاری می باشد.
  5. می توانید از زنجبیل خشک یا پودری نیز استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
12
دیدگاه

  • مهراس ۲ سال پیش

    دوست عزیز وقتی مطلب میزاری دربارش خوب تحقیق کن.
    اصالت این چای عربی نیست
    مناطق حوزه خلیج از این چای مصرف میکنن
    و شما مثلا در استان هرمزگان در بیشتر شهرها و جزایر آن مثل بندرعباس، لنگه،هرمز،قشم و… بشیوه سنتی و بسیار خوشمزه تهیه و استفاده میشه.
    نمیشه گفت اصالت عربی

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      خیلی ممنون از اطلاعات خوبتون

      پاسخ
  • محمد عارف ۱ سال پیش

    سلام وقت بخیر این رسپی با این مقدار مواد ذکر شده به ازای چند نفر میباشد؟

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      سلام دوست عزیز برای 3 نفر

      پاسخ
  • راد ۱ سال پیش

    با سلام و در تائید نظریه جناب مهراس ، توصیحاتشون کاملا درسته و چای کرک ریشه ایرانی و بعد هندی داره و در کشورهای جنوب خلیج فارس هم از ایران دهند رفته ، متاسفانه بدلیل عدم آگاهی از پیشینه فرهنگی هر چیزی که به اسم خارجی میاد سرزبون میافته ، در بندرعباس تنها د بیش از نیم قرن پیش که بنده یادمه در خانه ها و در دهه محرم چای و شیر چای بسیار عالی و لذیذی تهیه میشد که شیرین بود و در گویش محلی به چای هواری یا شیر چای هواری معروفه که چای کرک کپی از همون شیر چای خودمونه با نام جدید و احتمالا برای خیلی با کلاستر! که یسری اضافات که کاملا سلیقه ایه به اون اضافه شده…ممنونم

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      سلام خیلی ممنون

      پاسخ