طرز تهیه ترشی موسیر خانگی خوشمزه با موسیر خشک و تازه

طرز تهیه ترشی موسیر

 

موسیر یک گیاه خوش عطر است که به عنوان طعم دهنده در ترشی ها و انواع بورانی ها استفاده می شود علاوه بر فواید بیشمارش می توان به پتاسیم، منگنز، گوگرد و ویتامین A و C موجود در آن اشاره کرد. اصولا دلیل ترشی گذاشتن انواع مواد غذایی به دلیل تازه نگهداشتن آنها در فصول دیگر است که این کار قدمتی ۴۰۰۰ ساله در جهان دارد که ابتدا در هند برای نگهداری طولانی مدت از یک مدل خیار ابداع شد. موسیر را داخل انواع شور و ترشی ها استفاده می کنند و همینطور به طور مستقل هم از آن یک نوع ترشی درست می شود. امروز در پارسی دی طرز تهیه ترشی موسیر با موسیر خشک و تازه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

موسیر۲۰۰ گرم
سرکه۲۰۰ گرم
زردچوبه۱ ق چای خوری
نمکبه مقدار لازم
ترخون۱ شاخه

طرز تهیه ترشی موسیر

مرحله اول: آماده سازی موسیر ها

ابتدا موسیر ها را پاک کرده شسته و برای چند ساعت در آب خیس کنید سپس آبکشی کنید و ریشه های ته آن را جدا کنید. اگر موسیر تازه بود مغز میانی آن را خارج کنید و به صورت ورقه ای یا خلالی برش دهید.

مرحله دوم: طرز تهیه ترشی موسیر

در این مرحله موسیر ها و سبزی را داخل شیشه ای تمیز ریخته سپس زردچوبه را به سرکه بیفزایید و مطابق با ذائقه به آن نمک اضافه کنید. حالا این مواد داخل شیشه ریخته تا جایی که روی موسیر ها را بگیرد سپس درب شیشه را بسته و از کیپ شدن آن مطمئن شوید. حالا موسیر ها را به مدت دو هفته در دمای آشپزخانه قرار دهید و بعد از گذشت این زمان آماده مصرف است بعد از اینکه درب شیشه را باز کردید دیگر در یخچال نگهداری کنید.

فوت و فن های دستور تهیه ترشی موسیر

  • از موسیر های یکدست و سالم استفاد کنید که رنگ روشنی داشته باشند.
  • در صورت تمایل زرد چوبه را حذف کرده و یک تکه لبو جایگزین آن کنید. یا اینکه کلا سفید آماده کنید.
  • اگر مشکل معده دارید از تکه ای نبات داخل ترشی استفاده کنید.
  • برای کم کردن تندی سرکه می توانید یک پیمانه آب به سرکه اضافه کنید.

همچنین ببینید 

طرز تهیه ترشی موسیر خانگی خوشمزه با موسیر خشک و تازه
3.3 (65%) 12 votes